• maka011

Hormonbehandling med sputor, nån mer??

Jag ska påbörja hormonbehandling med sprutor i augusti. Nån mer än jag som sitter i denna förbannade båt? Ska vi följas åt?

Och finns det kanske någon som gått igenom detta som har lust att dela med sig av sin historia?

Jag vet inte mycket alls om detta. Läkaren sa att jag får full info när vi träffas i augusti.

Antar att det jag vill är att känna mig mindre ensam i detta.

• Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??
  • ikala

Maka001. Vad skönt att du har kunnat koppla bort detta lite och njuta av sommaren, det är inte lätt det ska gudarna veta men man måste försöka.

Själva stickande i sig är jag inte så rädd för men det känns så drastiskt och påtagligt att allt inte är ok när man måste spruta i sig grejer.

Enboll. Jag kommer att börja med 50 iu, men det lär ju behövas vrida upp en del.

Lillajag86. Ja hoppas du får tid snart så du får nån ordning på mensen, har du några andra pco/pcos symtomer?

• Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-29 10:14:05 följande:

Lillajag86. Ja hoppas du får tid snart så du får nån ordning på mensen, har du några andra pco/pcos symtomer?

När jag är inne och läser på pco så känner jag igen flera symptom till viss del. Har en moster som fick hormonbehandling när hon var ung. Jag tycker själv att jag har lite maskulina drag i ansiktet. Vet inte riktigt hur man ska förklara, men ganska stora ögonbryn och lite "grova" drag. Min sambo håller inte alls med så vet inte hur mycket jag inbillar mig och hur mycket han tonar ner.... Just det, ibland får jag enstaka mörka hår på hakan jag måste ta bort. Men har förstått att detta är ganska vanligt överhuvudtaget? (är kanske 1-2 per vecka)
    Jag har lätt för att få akne men får ändå inte jättemycket varje gång utan någon enstaka då och då.

Vad gäller min vikt så väger jag normalt. För några år sedan låg jag på gränsen till undervikt men ändå inom det normala.

Just nu väntar jag på att det ska bli måndag igen så att jag kan ringa gyn.

• EnBoll

Maka001. Vad skönt att du har kunnat koppla bort detta lite och njuta av sommaren, det är inte lätt det ska gudarna veta men man måste försöka.

Själva stickande i sig är jag inte så rädd för men det känns så drastiskt och påtagligt att allt inte är ok när man måste spruta i sig grejer.

Enboll. Jag kommer att börja med 50 iu, men det lär ju behövas vrida upp en del.

Jag kommer börja på 37,5 är det sagt. Känns drygt att börja så lågt, anar att det inte kommer bli resultat av den låga dosen. Åå vad jag vill plussa denna höst!!!
  • ikala

Enboll du hade ingen reaktion av pergotimen alls va? Jag har ingen koll på vad som är det normala att börja på det kanske är olika beroende på vad man ska använda, för det var väl gondal f du skulle använda?

Ja vi vill ha många plus till hösten!!

• EnBoll

Ikala: nej precis, hade ingen reaktion alls av pergon. Hade du det eller hur var det nu?:)

• ikala

Enboll: Lillbönan blev till efter en dubbeldos pergotime, jag har tagit två dubbeldoser i år vid den ena fick jag äl men inte vid den andra.

Tanken var att jag skulle börja med puregon redan innan bönan men då gick jag en jätte sen äl medan jag åt primolut nor.

Jag hade till och med handlat hem allt, tur i oturen då har puregonet legat i kylen sen dess och det hår inte ut förens i slutet på året så jag slipper köpa nytt.

• maka011

Det varit riktigt tungt de 2 första veckorna, men sen släppte det. Är först de sista dagarna jag börjat fundera på det igen. Men beror väl på att det snart är dags att gå dit igen.
    Men har fått ladda batterierna. :)
  • ikala

Maka011 vad skönt att du känner att dina "batteri " är laddade, det behövs inför hösten med hormonbehandlingen för det tär på krafterna.

Hur ställer sig alla här till ivf? Är det nått ni tänker på? Jag känner att nån ivf för oss kommer nog inte vara aktuellt även om inte puregon skulle funka.

• Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-31 07:12:16 följande:

Maka011 vad skönt att du känner att dina "batteri " är laddade, det behövs inför hösten med hormonbehandlingen för det tär på krafterna.

Hur ställer sig alla här till ivf? Är det nått ni tänker på? Jag känner att nån ivf för oss kommer nog inte vara aktuellt även om inte puregon skulle funka.

Jag skulle kunna tänka mig att testa ivf, om det skulle behövas. Hur kommer det sig att det inte är aktuellt för dig?
  • ikala

Lillajag86 jag skulle säga att största anledningen att ivf inte känns aktuellt är att vi redan har ett barn.

Sen tror varken jag kr min läkare att det kommer att bli aktuellt i och med att jag blev gravid på pergotime och hade säkert kunna bli det igen om jag tragglat och ätit fler kurer. Min läkare är emot det och tycker att man ska ha ett resultat hyffsat snabbt. Med puregon är jag ju typ garanterad äl.

Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??