• Anonym (Orolig)

    Orolig för grannbarnen

    Jag har tre barn o bor i lgh inne i stan. Mina stora har blitt kompisar med ett syskonpar. De är 5&8 år. Pojke samt flicka. Barnen har väldigt kul ihop o springer mkt i min lgh, vilket kan bli lite jobbigt då syskonparet inte verkar fått en rätt uppfostran hemifrån. Dock så lyssnar de o ber om ursäkt när jag säger till dom, vilket är jättebra. De är ju bara barn trots allt!
    Idag när alla barn skulle gå ut på gården o va i min hall och tog på sej skorna skoja jag med alla och sa nåt i stil med " skärper ni er inte, får ja ringa pruttpolisen och säga att ni är olydiga så ni får komma till uppfostringsanstalt"
    Mina barn skratta och förstod att jag skojade medans syskonen spärra upp ögona!!!
    Storasyster säger snabbt " dit borde min pappa åka för han slår oss ibland"
    Jag tappa hakan och sa "va" då titta hon bara på mej och skrattade med ett osäkert leende... Som om hon råkade säga liiite för mkt! Jag låtsades om som ingenting o barnen sprang ut!
    Jag fick då en helt annan syn på varför de kanske är som de är om nu detta är sant! Och de är väldigt ofta här hemma hos oss vilket inget gör om de inte vill vara hemma.
    Men nu undrar jag: jag tänkte kolla av om det är något mer som är avvikande med dom, typ blåmärken lr annat i deras sätt att vara. Verkligen få kött på benen som ja säger så innan man kanske går vidare till ev soc lr vart man ska vända sej. Vad är det jag ska kolla efter? Har nån av er tips på något!!!?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-28 15:03
    Idag kom barnen upp till mej igen när jag just skulle göra lunch. Jag frågade om de ätit o de sa att dom fått varsin glass som lunch. Bad storasyster springa hem o fråga om de fick äta lunch här. De fick dom!
    Efter maten tog jag flickan åt sidan och frågade henne om det hon "råkade" säga till mej igår om det var sant om pappa slår dom. Hon skämdes o svarade Ja, det gör han!
    Mitt hjärta hoppade till i bröstet. Jag frågade om han gör det ofta och hårt.. Hårt slåss han men ibland, sa hon!
    Jag bad henne komma till mej nästa gång det händer vilket hon sa att hon skulle.
    Sen krama jag om henne o sa att jag bryr mej om henne!
    På måndag kommer jag ringa soc och berätta vad jag har fått veta. Det gör ont i magen på mej, men jag vet att jag gör något rätt iaf!

  • Svar på tråden Orolig för grannbarnen
  • nymedlem
    Anonym (!) skrev 2014-07-01 13:22:52 följande:
    Prata med barnens föräldrar! Berätta vad flickan sagt så de är medvetna om att du har ögonen på dem!

  • Penida
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-27 13:48:11 följande:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-28 15:03
    Idag kom barnen upp till mej igen när jag just skulle göra lunch. Jag frågade om de ätit o de sa att dom fått varsin glass som lunch. Bad storasyster springa hem o fråga om de fick äta lunch här. De fick dom!
    Efter maten tog jag flickan åt sidan och frågade henne om det hon "råkade" säga till mej igår om det var sant om pappa slår dom. Hon skämdes o svarade Ja, det gör han!
    Mitt hjärta hoppade till i bröstet. Jag frågade om han gör det ofta och hårt.. Hårt slåss han men ibland, sa hon!
    Jag bad henne komma till mej nästa gång det händer vilket hon sa att hon skulle.
    Sen krama jag om henne o sa att jag bryr mej om henne!
    På måndag kommer jag ringa soc och berätta vad jag har fått veta. Det gör ont i magen på mej, men jag vet att jag gör något rätt iaf!


    Hur har det gått? Du gör helt rätt som inte accepterar misshandeln.
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (eller inte)
    Anonym (!) skrev 2014-07-01 13:22:52 följande:

    Prata med barnens föräldrar! Berätta vad flickan sagt så de är medvetna om att du har ögonen på dem!


    Det dummaste ts kan göra är att berätta för föräldrarna att deras dotter berättat. Vem vet hur farsan tar det. Tänk om han bestraffar flickan för det? Då kommer hon aldrig mer våga berätta. Dessutom lär de inte få komma och leka hemma hos ts längre. Barnen har då förlorat två goda vänner och en trygg vuxen att vända sig till.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (eller inte) skrev 2014-07-01 13:54:46 följande:
    Det dummaste ts kan göra är att berätta för föräldrarna att deras dotter berättat. Vem vet hur farsan tar det. Tänk om han bestraffar flickan för det? Då kommer hon aldrig mer våga berätta. Dessutom lär de inte få komma och leka hemma hos ts längre. Barnen har då förlorat två goda vänner och en trygg vuxen att vända sig till.



    Eller så upphör en eventuell misshandel utan att barnen behöver förlorar sin föräldrar!

    Prata med mamman i familjen ts - det är det ENDA RÄTTA!
  • Nenne666
    Anonym (eller inte) skrev 2014-07-01 13:54:46 följande:
    Det dummaste ts kan göra är att berätta för föräldrarna att deras dotter berättat. Vem vet hur farsan tar det. Tänk om han bestraffar flickan för det? Då kommer hon aldrig mer våga berätta. Dessutom lär de inte få komma och leka hemma hos ts längre. Barnen har då förlorat två goda vänner och en trygg vuxen att vända sig till.



    Ja exakt. Och här tycker jag att det är bra om TS är anonym när hon gör anmälan också och berättar på ett sådant sätt att man inte kan misstänka TS . För annars lär hon aldrig få nån insyn i den familjen igen.
  • Anonym (sommarkatt)

    Om du är tveksam till att anmäla så prata med flickan. Varför slår pappa dig har du gjort något dumt? var brukar han slå dig? är det bara dig han slår och så vidare.. Om hon får ihop en trovärdig historia tycker jag du absolut ska ringa direkt. barn har ibland livlig fantasi MEN HON BEHÖVER INTE LJUGA. INTE DET JAG SÄGER. och barns säkerhet kommer alltid först.Hoppas att det hela löser sig.

  • Lizzy 488

    Mycket bra jag tänker på den lilla flickan som vart ihjälslagen av sina släktingar. Bra att du reagerar och tack för att det finns änglar som bryr sig.

  • Anonym (anmäl)

    Berätta absolut INTE för föräldrarna vad flickan sagt. Hon kommer med största sannolikhet bli bestraffad.

  • Anonym (eller inte)

    Jag tycker att det absolut viktigaste är att göra en orosanmälan istället för att själv börja utreda och åtgärda.

    MEN jag tycker att man gott kan bekräfta ett barn som berättar om misshandel i hemmet. Barn är inte dumma och berättar av en anledning (ibland kanske halvt omedvetet). Som i det här fallet exempelvis tror jag att barnen känt tillräckligt med förtroende för ts för att anförtro sig. Det ska man ta som en hedersbetygelse för det innebär att främmande barn skattar en högt. Att bekräfta är viktigt för att visa för barnet att man hör och tar det på allvar. "Usch, det låter hemskt. Så får man absolut inte göra." För barnet blir det en bekräftelse på att någon ser dem och bekräftar även att det som händer hemma är inte acceptabelt. Det flyttar också en del av skuldbördan från barnet till föräldrarna. Det är hemskt men barn brukar ju oftast ta på sig skulden för allt hemskt som försiggår i hemmet. Dessutom saknar referenspunkter på normalt familjeliv. Det egna hemmet fungerar därför som referenspunkt för normalitet. Genom att bekräfta så ruckar man även på barnets tro om att misshandel tillhör det normala.

  • Anonym (Shhh)

    Jag säger som andra. Jag hoppas att du absolut inte sagt något till pappan då kanske han går helt bananas på barnen! Såg att du skulle ringt soc i måndags. Snälla säg att du gjorde det. 

Svar på tråden Orolig för grannbarnen