• EnAnonumius

    Omskära adopterat barn?

    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-30 09:03:06 följande:
    Men ge dig, det är inte ens jämförbart och det vet du förhoppningsvis själv.
    Det är DU som får ge dig.. Och läsa på om kvinnlig omskärelse.
    All kvinnlig omskärelse är inte den mest om talade "Infibulation " (huvva).
    Det finn en rad olika typer av kvinnlig omskärelse, men de är inte lika omtalade.

    Så jo det finns en kvinnlig omskärelse metod som är till och med helt jämförbart med den manliga.
    Det finns en kvinnlig omskärelse metod som går ut på att man enbart skär bort förhuden på klitoris. En prefekt motsvarighet till manlig könsstympningen egentligen.
    Och, jo vi kvinnor har en förhud faktiskt på klittan. Bara läsa på om snippa anatomin..

    Jag personligen är emot alla former av omskärelse och det skall inte ens få lov att ske på pojkar heller oavsett vilka kassa ursäkter det kommer i från kulturer som använder det. För det är i mina ögon samma sak som misshandel. För förhuden har faktiskt en funktion att fylla den skall nämligen hindra från att det kommer in skräp i "röret" och att smörja ollonet så de håller sig mjukt och fint.
    Endast medicinska skäl skall finnas för att göra ingrepp på snoppen (och snippa).
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-30 09:12:20 följande:

    Skillnaden är att flickor omskärs av helt andra orsaker än pojkar.


    Jaha och vad har det med saken att göra?
    Omskärelse är ett ingrepp som aldrig kan göra ogjort oavsett om man är man eller kvinna. Skälen i varför man gör det är helt och hållet irrelevant i sammanhanget faktiskt. 

    Det är bara fel att inte låta en son välja själv (när han är 18år) utan tvinga på honom en könsstympning bara för att pappan (eventuellt mamman) "vill det" och är eventuellt muslim eller jude.
    Jag kan inte begripa varför det skall ses som mer legitimt att skära bort förhuden på ett gossebarn än att skära bort (klitoris)förhuden på en flickebarn.

    Alltså i detta läget kan ju jag lugnt säga att det är otroligt att man får lov att diskriminera ett barn på detta sättet baserat på kön helt lagligt i detta land som Sverige. (Och nej jag är INTE feminist eller något sådant, jag är emot diskriminering ialf).
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-30 09:01:18 följande:
    I usa är en stor del av männen omskurna, har inte med religion att göra där.
    Något som är på stark nedgång i USA faktiskt.
    Sitter i bland och tittar på program, från USA, som handlar om den "manliga omskärelsen" och det börjar bli en minskning av detta med omskärelser på pojkar.
    Och det finns till och med amerikanska män som försöker återskapa sin förhud, vissa i bland via kirurgiska ingrepp (med mer eller mindre lyckade resultat) andra genom att försöka tänja ut den lilla förhud som finns kvar, m.h.a tyngder med mer eller mindre lyckade resultat.

    Överhuvudtaget när man sitter och läser dina inlägg i tråden så är det väldigt svårt att ta till sig din Trådstart där du sitter och säger att du är "emot" att pojken skall omskäras då du sitter och försvara manlig omskärelse i alla andra inlägg konsekvent.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-30 11:34:19 följande:
    Något jag ser riktig humor i är att omskurna blir okänsliga och skulle ha svårt att komma.. Hur kommer det sig att i de länder där "alla" omskärs i regel har så många barn då?
    Ja hur kommer det sig?
    Kan det vara för att dessa länder förbjuder preventivmedel och aborter?
    Jag tror det har i särklass större betydelse än att de könsstympningen i sig.

    Som sagt ingen i denna tråden har sagt att man blir steril av omskärlsen utan bara mindre känslig.
    Vilket gör att det kan ta bara lite längre tid för ejakulation. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lol) skrev 2014-06-30 12:18:39 följande:
    Sitter blindtarmen också där av en orsak?

    Ni som menar att det påverkar sexuell njutning. Källa tack? Min man har då inga som helst problem med sexuell njutning må jag säga.
    Men jisses..
    Förstår du inte skillnaden mellan "individuellt" och "generellt"?

    Vist det krävs flera individer med liknade för att skapa ett generellt.
    Dock så kan det genrella aldrig säga något om individen, eller att man kan använda individen för att förkasta det generella. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lol) skrev 2014-06-30 12:37:37 följande:
    Det ÄR inte så att omskärelse rent "generellt" orsakar problem med sexlivet. Hitta en omskuren man som inte kan njuta. EN!!!!

    Men låt oss se.. Vad finns det för alla möjliga problem som kan uppstå och ofta uppstår hos pojkar och män som har förhuden kvar? :)
    Men vad bra att du visar på att du inte läst i tråden då. 
    Det som har sagts är "KAN orsaka..." inte "att det ger". det är en mycket stor skillnad mella dessa två utlåtanden. 

    Får väl fräscha upp ditt minne på vad du själv skriver i ett och samma stycke #102:

    "Ni som menar att det påverkar sexuell njutning. Källa tack? Min man har då inga som helst problem med sexuell njutning må jag säga."

    Du sitter just och använder dig av "anekdotisk bevisföring" och det har aldrig haft reliabilitet (oavsett ämne och sammanhang). Bara för att DIN man saknar problem med sexuell njutning så är det inte samma sak som att på ett generellt plan.

    Som sagt oavsett hur du försöker (bort)förklara ditt utlåtande det inte denna fakta:
    "Vist det krävs flera individer med liknade för att skapa ett generellt.
    Dock så kan det genrella aldrig säga något om individen, eller att man kan använda individen för att förkasta det generella.".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    mona83 skrev 2014-06-30 12:43:35 följande:
    Skulle just poängtera det där med preventivmedel, då får man ofta många barn och tätt ;) 
    Precis..
    Men men, många glömmer bort denna överlägset viktiga detalj..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Drottningen70 skrev 2014-06-30 14:22:40 följande:
    Tja, jag har träffat två som haft problem...Vill du ha deras personnummer eller?

    Det FINNS fördelar med att vara omskuren som man, javisst, det går faktiskt inte att förneka. Men alla dessa fördelar gäller vuxna sexuellt aktiva män. Dvs. män som SJÄLVA kan fatta beslut om de vill bli av med förhuden eller ej. Finns ingen som helst anledning att ta detta beslut åt en bebis.
    Håller med.

    Jag skulle kunna säga att det ÄR sorgligt att det tillåts att stympa ett barn bara för att det är en pojke i ett ett land som Sverige där det skall hävdas att "vi är såååå upplysta". *suck*


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    AstridH skrev 2014-06-30 15:28:27 följande:

    Det här  kunde jag hitta på wiki, du kan hitta länkar till infon där;

    - En dansk studie från 2011 visade att både omskurna män och deras kvinnliga partner har tre gånger mindre förmåga för att få orgasm än oomskurna, och de kvinnliga partnerna har åtta gånger oftare smärta vid samlag (dyspareuni). Orsaken kan vara att det bildas en förhårdnad i penisens topp och det gör att mannen måste anstränga sig mer för orgasmen, vilket kan orsaka smärta hos kvinnan. Även förhudens glidande funktion saknas vilket kan göra att penisen har mindre glidförmåga och det i sin tur kan leda till smärta vid samlag i kvinnans slida. Religion, kultur, utbildning, inkomster, civilstånd med mera hade beaktats i studien.

    - Omskurna män löper ökad risk för urinrörsförträngning som kan leda till njurskador.

    - En omskuren penis är inte mer hygienisk i sig själv. Ollon och urinrör lämnas mer exponerat för smuts och bakterieangrepp och den antibakteriella och skyddande funktion som så kallad smegma ger saknas på en omskuren penis. På nyfödda kommer ollonet i ständig kontakt med urin och avföring på grund av avsaknaden av förhud.

    umo.se står detta;


    Förhuden finns för att skydda ollonet, där huden är extra tunn och känslig. Om förhuden tas bort har ollonet inte samma skydd från till exempel underkläder som kan skava emot. Det gör att huden på ollonet med tiden blir lite tjockare och mindre känslig.


    Det kan innebära att det dröjer innan man får orgasm och utlösning, något som vissa upplever som något bra. Medan andra kan tycka att det tar längre tid att få orgasm och utlösning, och tycker att sexlivet försämras.


    Tänk igenom vad du egentligen har rätt att göra med ditt barns kropp, mot dennes vilja. När sonen växer upp kan han själv välja att omskära sig eller inte. Jag har varit med två omskurna killar och för dessa har omskärelsen inte varit bra. Det är inte hittepå att det blir svårare att få orgasm.
    Tack... GladSkål
    Underbart att du tog dig tid att rota fram detta.

    Undra bara om verklig medicinsk fakta. kommer att hjälpa på fanatikerna som anser att det "är inte så farligt med att skära om pojkar"..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Jeaninne skrev 2014-06-30 16:04:48 följande:
    Jag tror faktiskt inte det, för de är helt hjärntvättade. Det ALLRA värsta tycker jag är de svenska kvinnor, som gift sig med judiska eller muslimska män - och inte har vett eller civilkurage att stå upp för sina barn och skydda dem! Död För det KAN vara så att det är svårt för en jude eller muslim, som detta med omskärelsen är så grundläggande för, att lära om. Att frigöra sig från de inlärda tankespåren. Men en svenska har inga sådana ursäkter för att jamsa med...
    Så som jag ser det så skulle man ta som första åtgärd att låta pojkarna bli införlivade i lagen som förbjuder omskärelsen, som vi har på flickor. Så att de inte ens kan åka utomlands att könsstympa sina gossebarn För då riskera de att få fänglse när de kommer tillbaka i Sverige.

    Sedan så kan man ha som krav i skolan att upplysa eleverna (även de muslimska och judiska friskolorna skall ha det som krav) varför vi har förbjudit omskärelse.  Ja även vuxna muslimer och judar (och andra som idkar omskärelser). 
    Det skulle nog underlätta för svenska kvinnor som är ihop med en man som anser att man skall stympa pojkar att ha förbudet och då i kombination med upplysning.

    Då kan vi förhoppningsvis bryta mönstret på svensk födda pojkar som föds i blandkulturella förhållanden.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (:)) skrev 2014-07-01 00:59:25 följande:

    Finns ni på rikitgt ? Omskärelse är väl inget misshandel ?; min man är omskuren och om.vi någon gång får pojke ska han omskära s de ligger i vår religion så sluta va sånna haters???? ???? bitches be like : grov up


    Ja vad moget formulerat. Det har inget med "hat att göra".
    Det finns folk som hellre vill hålla sig till fakta än, att följa en sagobok och låta sagoböcker diktera livsvillkoren för andra människor som inte kan välja själva.
    Det har lagts in fakta i tråden om varför det är fel att omskära pojkar, och vad förhuden har för funktion.  Men det är väl sådant du skiter i..
    Din s.k religion och "enligt religionen" är väl viktigare att följa.

    Men men vi kan ju ta och slänga upp dig på ett bord och binda fast dig och skära bort din förhud du har på din klitoris, ja kvinnan har förhud på klittan. Påminner dig om att du kommer inte heller att få välja precis som du anser att din son inte skall få välja.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2014-06-30 22:07:03 följande:
    Tack! Ditt inlägg var ett av de absolut bästa jag någonsin läst. Ever.
    Är själv en drabbad man, så jag vet vad det innebär av psykiskt lidande.
    Man får ingen ursäkt eller upprättelse. Och Sverige vägrar att fundera kring huruvida man har en ryggrad eller ej. 
    Så detta kommer att pågå ett bra tag till..tyvärr!
    Oh tack för de fina komplimangen. Glad

    Det är för jäkligt att det skall få lov att fortgå med denna babareri nu anno 2014 med den smaklösaste ursäkten av alla "det är så i vår religion ju".

    Hoppas att det finns någon politiker som är nykter i skallen och reser frågan för pojkars rätt till att få lov att ha sin kropp intakt på lika villkor som flickor.
     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (:)) skrev 2014-07-01 00:59:25 följande:

    Finns ni på rikitgt ? Omskärelse är väl inget misshandel ?; min man är omskuren och om.vi någon gång får pojke ska han omskära s de ligger i vår religion så sluta va sånna haters???? ???? bitches be like : grov up


    Dessutom så bevisar bara DITT inlägg att det borde vara förbjudet med omskärelse av pojkar och att muslimer/judar skall tvingas att lära sig medicinska fakta varför vi har ett förbud i Sverige med att stympa fullt friska barn, när det saknas medicinska orsaker till det.. Så som jag skrev i inlägg #185.

    Det är bara befängt att skära i kroppsdelar. Att säga att det är Gud/Allah har sagt att man skall göra, bevisar ju bara på Gud/Allah inte är så allsmäktig prefekt som anhängarna påstår.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (AJJJJ) skrev 2014-07-01 06:37:00 följande:

    STOPP OCH BELÄGG NU !

    Nu börjar tråden slira bort från sitt syfte.

    Frågan var orsaken till omskärelse, detta skall diskuteras.

    INTE ETT ENDA INLÄGG OM ORSAKEN, SYFTET MED INGREPPET.
    BLIR DU EN BÄTTRE MÄNNISKA, LÄTTARE ATT STYRA, LUGNARE FÖR DIN PARTNER ??

    Att vi människor med sunda och nyktra inställningar till livet, förkastar omskärelser är helt klart. 
    Nu kan vi sluta skriva om detta.

    Min fråga står fortfarande obesvarad, VARFÖR OMSKÄR MAN KVINNOR OCH MÄN ?
    Att det är en religiös akt, har framkommit och det har varit känd hela tiden.

    Men hur försvarar och motiverar er resp Heliga Skrift ingreppet ?


    Nej..  Det är inte alls det som skall diskuteras..

    Läs du på vad som står i TS'en i stället. Det är detta som skulle diskuteras egentligen.

    Så innan du klagar på att tråden spårar ur så kanske du skall låta bli att kapa tråden och komma med frågor så också styr från trådens verkliga frågeställning..

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (LL) skrev 2014-07-01 08:48:57 följande:

    Jag har omskurit min son och det var inte ens en diskussion om vi skulle göra det, bara hur (läkare, rabin osv)

    Ni som tror att omskärelse är könsstympning är bara outbildade människor med vild fantasi. Det värsta är när man jämför det med kvinnlig omskärelse som däremot är ren misshandel. 
    Svenskar är generellt väldigt outbildade, speciellt när det gäller andra kulturer, därmed har SD fått större makt...


    Lägg ned ditt verklighetsfrånvända försök till ordvrängerier så att du kan "försvara" ditt tilltag med att du har just stympat ditt barn och även som ursäkt till att kalla andra okunniga. 

    För det handlar om just stympning man gör när man tar bort en kroppsdel.
    Så att säga att andra är outbildade säger en hel del om dig egentligen, att du saknar kunskap i vad "stympning" betyder både i praktiken och som innebörd (när man slår upp ordet i ordlista).

    Så ja om man opera bort en fot så har du just gjort en stympning av en kropp.. Även om man nu endast operera bort en fot när det finns medicinska skäl, så gör man fortfarande en stympning.

    Religiöst barbari hör inte hemma i ett modernt samhälle.

    Skall man nu försvara stympning av pojksnoppar och anse att de skall fortgå trots att det finns fakta att tillgå om vad förhuden har för funktion på en pojke, men ändå vägra att acceptera fakta, så anser jag att samma religiösa folk (pack) kan anse att det skall vara okej också att skära bort förhuden på kvinnas klitoris (jag kvinnan har förhud på klitoris). 

    Jag bryr mig inte om att det står i GT, att Abraham (om jag minns rätt att han hette som var den förste enligt bibelns texter) skar av sin förhud för att visa sin lojalitet mot Gud.

    P.S
    Jag ber om ursäkt till de kristna( fåtalet judar/muslimer med finns också faktiskt) som INTE håller på med omskärelse.
    Det är inte er jag syftar på när jag skriver "religiöst pack" heller.
    Utan det är de som sysslar med barbari som kroppstympning (i detta fall stympa snoppen) som jag anser är "religiöst pack".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-01 10:05:59 följande:

    Jag har visat mannen tråden och han har insett att det åtminstone kan vänta till pojken kan föra sin egen talan om det.
    Tack.


    Jag ger stort plus till din man.
    Att våga säga att man skall vänta till pojken kan föra sin egna tala säger att det går att vara förnuftig och förstå att pojken skall kunna välja själv hur han vill göra.

    Goda nyheter där för pojken. Glad
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2014-07-01 20:47:14 följande:
    Sedan skulle det ju tyvärr även kunna vara för att lugna ner det hela, och sedan bedriva regelbunden lobby mot pojken och även mot mamman, och vips så "valde pojken själv" att bli stympad. Övertygad, (läs: indoktrinerad) om alla dessa härliga fördelar...jag hoppas givetvis att jag har fel när det gäller framtida lobby mot den utsatta pojken.
    Jo du har en stor poäng där..

    I bland kan jag tyvärr vara lite naiv, och vill tro gott när jag ser något direkt positivt. Skäms

    Hoppas bara (man kan hålla tummarna iallafall) att pappan håller käften.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    hansine skrev 2014-07-01 22:41:10 följande:
    Abraham var också beredd på att offra sin son som brännoffer till sin Gud. Själv har jag väldigt svårt att se Abraham som en god far.
    He jag håller verkligen med dig...
    Finns inget gott i sådant faderskap..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (:)) skrev 2014-07-02 02:14:51 följande:

    Nämner inga namn :) vem har sagt något om könsstympning ? Könsstympning är vidrigt usch men omskärelse är en helt annan sk! Ja tror väl på min religion så sluta frågesätta min kunskap, jag har mina åsikter och du ska lära dig att acceptera det lille vän :)


    Eh jo det är stympning man gör av ett könsorgan när man gör en omskärelse.  Trist att du inte vill ta till dig fakta.
    Stympning= Avlägsnade av en kroppsdel.
    Det är bara för dig att slå upp i en ordbok.

    Vid en omskärelse på en pojke så stympas snoppen genom att man tar bort förhuden.

    Sedan så skiter ju jag högaktningsfullt i om någon använder "religion" som ursäkt för att stympa pojkar. Och hävdar att man "litar på religonen"..
    Det är befängt att man skall tillåta denna barbari i modern tid när det finns medicinska fakta att tillgå att förhuden har en viktig funktion.
    Men men jag vet att många religiösa människor som hellre praktiserar barbari i "religionens namn" och "litar på religionen" heller än att ssätta sig ned och utbilda sig och skaffa in riktig kunskap för att lära sig att förstå vad de sysslar med när de stympar barn.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2014-07-02 20:39:24 följande:
    Har läst alla dina inlägg i tråden, och håller med i allt du skriver!
    Tackar...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2014-07-02 21:49:21 följande:
    Du verkar vara en klok och härlig kvinna, skulle du kunna tänka dig en man runt de 50? :) (tex mig:)
    Oh tackar för erbjudandet det är alltid värmande när man får sådana erbjudanden.
    Och jag vet att min make skulle ta det som en komplimang på att han "fångat rätt kvinna"..  Glad
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Omskära adopterat barn?