• Snurp

Blindtarm borta !

Fy 17 säger jag vad ont detta gjorde.

Trodde jag ätit något hemskt och fick så ont i magen. Efter ett par timmar spydde jag men smärtan var fortfarande där. Brukar inte åka till sjukhus för magsmärtor men den här gången gjorde jag det och de sa att det är en inflamerad blindtarm och två timmar senare blev jag opererad. JAPP !!

Så kan en fredags kväll sluta. Nu är det tisdag och jag fick komma hem Men blir liggande ett tag till och jag får nu bara äta NYTTIG mat ett tag framöver.

Hur många har egentligen sin blindtarm kvar/inte kvar?

Min e väck!! Aj aj aj

• Svar på tråden Blindtarm borta !
  • Zeldis

Usch ja, min blindtarm är också borta sen sex år tillbaka..

För att göra en lång historia kort så gjorde det j..ligt ONT och jag blev efter några turer och provtagningar på akuten skickad till gyn och fick gå igenom den värsta undersökning jag varit med om. Det gör OOONT med UL när man har blindtarmsinflamation.
    Läkaren som undersökte mig var hårdhänt och sa att det här får jag stå ut med, fastän jag grät av smärta.
    När jag blev skjutsad från gyn-avdelnignen hade läkaren beslutat om titthålsoperation för hon misstänkte att äggledaren hade vridit sig runt sig själv och så ville hon kolla en mörk skugga på äggstocken. Jag var jätteorolig för att mista äggstocken eller för att jag hade fått cancer, men jag fick inte svar på mina frågor av läkren..
    Vet inte riktigt var de skjutsade mig efter gynundersökningen, men jag blev i alla fall förberedd för operation och så fick jag äntligen, efter ca fyra timmars väntande och ordentliga smärtor, en bedövnignsspruta och kunde sova tills det var dags för operationen.
    Jag kommer ihåg att jag vaknade upp igen och allt var jätteskönt (var nog lite drogad fortfarande ) Sen började jag få igång hjärnan igen och blev orolig för vad det varit för fel. Fick reda på att det var blindtarmen som nästan srpuckit.
    Efter operationen fick jag stanna på sjukhuset i en vecka eftersom jag blev allergisk mot den antibiotika jag fick. Jag kräktes nästan oavbeutet under två dygn innan de kom på vad det var för fel.. *huuua*

Det tog tid innan magen blev OK och började fungera hyfsat bra igen, men helt bra blir den inte. Jag fick IBS (Irriterad tjocktarm) efter de tog bort blindtarmen, men det är en annan historia..
    Hur som hellst är jag är glad att man bara har en blindtarm för det här vill jag ALDRIG uppleva igen...

Snurp:
    Skickar stora krya på dig kramar, vet vad du gått igenom!!!
    ps. krånglar magen kan du prova att äta a-fil och kapslar med nyttiga tarmbakterier, de finns på apoteket (tror de hette Trevis) Det hjälpte mig i alla fall.

Fröken:
    Jag har funderat ibland om äggstocken/äggledaren påverkats av blindtarmen. De sa att området runt den hade varit rött och irriterat. Sa din läkare något om det var vanligt att äggstocken skadas?

Hoppsan, det blev lite långt det här i alla fall, fast jag tänkte att det skulle bli kort Ha det bra allihop, med eller utan blindtarm!!!

• Venus

Söndagen den 15 oktober 2000 var jag med min vännina på förlossningen för hennes Ischias, jag hjälpte henne som stöd så när jag senare på kvällen fick ont i HELA magen så trodde jag först att det berodde på att jag slängt i mig maten och att jag hjälpt henne...
    Måndagen den 16 oktober ber jag min styvfar köra in mig till akuten på vägen till hans jobb, då hade jag inte kunnat sova på hela natten...

Kommer in på akuten 8 på morgonen och kan knappt gå, får reda på att jag har blod i urinet och de frågar mig om jag har mensen och jag lite glatt säger att nej den är en vecka sen... Kan du vara gravid får man till fråga då och jag svarar lika glatt att ja ni kan ju testa men jag skulle inte tro på det...
    Gissa vem som var gravid i v5...

Så, blir lovad titthål eftersom jag kom in på akuten under "kontorstid", men så blir det inte så vid 19.30 på kvällen blir jag ivägrullad till operation... Vaknar upp i panik och undrar vart mina trosor tagit vägen 00.20...
    Sedan vart det roliga dagar på avdelningen, de kan inte koppla bort droppet eftersom jag inte får äta något och hela världen bara snurrar för mig, så de kopplar in glucosdropp på KVÄLLEN, var stissig till midnatt och kunde inte sova alls...
    Eftersom jag var gravid så fick jag bara panodil så ont gjorde det...
    Läkarna undersöker såret och undrar varför jag är snittat så högt upp...
    Det undrar jag fortfarande, men ingen har något svar och inte är det snyggt heller...
    Onsdag efter lunch får jag i alla fall åka hem efter att jag ÄNTLIGEN fått lov att äta igen... 3 dagar utan mat kan göra vem som helst galen...

Kan även meddela att min vännina fick sin dotter 02.46 den 16 oktober bf+2, så det var en händelserik dag för alla parter =))

• Snurp

Tack alla och bamse kramar till er med som gått igenom mer än jag.

Här blev det inga titthål - de skar ut grejjen och så var det avklarat. Som läkaren sa!

Han tryckte på den högra sidan på magen och frågade om det gör ont. Jaa sa jag. Sedan tryckte han på den andra sidan. "Gör det ont" Näää sa jag och han tryckte lite mer "Gör det ont?" Näää sa jag och så sa han: "...om jag släpper nu - gör det ont då?" och så släppte han och jag trodde jag skulle flyga upp i taket av smärta.

Till råga på allt så kom mensen samma dag efter OP. Jättekul...

• Snurp

Snittad högt upp?

Mitt sitter ca fem cm under till höger om naveln.

• Venus

Jag har ärret så det går ca 2,5 cm under naveln och utåt på höger sida... Alltså, om man har som jag en "hormonrand" efter graviditet där så går randen precis där ärret slutar(börjar) och så är ärret ca 10-12 cm långt...

• fröken

Zeldis, min läkare sa inget om äggstocken. Inte avd jag minns!

• Lady Namárië

Zeldis - jösses vad jag känner igen mig i din berättelse! Hua!

Det värsta var ändå när läkaren tryckte upp en tumme i rumpan på mig och sade: "Nu vill jag att du skiljer på vad som är obehagligt och vad som gör ont..."! Tja, vi kan väl säga sisåhär: Att få en tumme i rumpan när man har en brusten blindtarm gör inte bara ONT - det är DJ*VLIGT obehagligt!

• mamma30

Åkte in när jag var 13 år till akuten för magsmärtor.Man trodde att det var blindtarmen.Men jag hade fått en cysta på högra äggstocken.Men dom tog ändå bort blindtarmen.

• Venus

Jag var iväg på en MYCKET obehaglig VUL-undersökning...
    De skulle utesluta utomkvedshavandeskap eftersom jag var gravid...

Så jag slapp en tumme upp i röven i alla fall...
    Jag hade bara en otrevlig och hårdhänt läkare och hennes MANLIGA student på cirkus 45 bast som glodde upp i muttan på mig...

• Snurp

Det hela är lite komiskt nu efteråt. Tumme och allt.
    Jag hade tur att jag just bytt min sjukförsäkring från allmän till privat (bor utomlands) för den läkare som undersökte mig sa att det var han som skulle operera och han ville också ta 20 cm från tjocktarmen ???? VA varför???
    "Ja tyckte han, det gör inget det är ok du kommer inte att märka av det efteråt, det är bara bra för dig" sa han.
    Vad skall man säga med 40° feber och smärta så man knappt kan andas. Tyckte det lät som en onödig operation, men vafan tänkte jag, kanske magen blir mindre om en bit tarm skärs bort ( )
    Sedan kom en annan in och sa att jag var privat försäkrad och en chefläkare skall operera mig istället.
    Jaha, ok, hej på dig!

Dagen efter frågade jag chefläkaren om han tagit en bit av tjocktarmen med. Han tittade på mig och sa "Varför skulle jag det?"

Sedan fick jag veta att den första läkaren var just utexaminerad och han var väl helt tänd på att skära och grejja i andras magar. Skaffa erfarenhet....

• Venus

Snurp,
    du får ursäkta om jag skrattar... Det låter så komiskt, varför ska man ta en del av en frisk tjocktarm för??? Visst är det inte lätt att i det tillståndet säga bu eller bä, speciellt inte om man inte kan något om själva operationen...

Det är ju som att fråga mig mitt under en värk när jag föder barn om jag vill kissa, jag hör inte vad som sägs och jag vet inte vad jag svarar...

• Zeldis

Lady Namarie:
    Det där med tummen hade jag förträngt, det var jä...gt smärtsamt OCH obehagligt det med *Huuuu*

Snurp:
    Tur att du slapp den "galna" läkaren, undrar precis som venus varför han skulle skära bort den?? (Kan se hans galna min framför mig när han tänker på att han ska skära och lappa ihop lite här och där *skämtar bara*

• Kajsan

Snurp

Vi kan väl nästan göra en skräckfilm om den läkaren?
    Typ Loket Olsson kan spela doktorn som står och gnuggar sina händer och myser: -Skära tarm..Skära tarm... Mmmm

Ursäkta, men det var den bilden jag fick i huvudet när jag läste ditt inlägg

• fröken

TAck o lov var det ingen som "tummade" i mig. Skulle förmodligen ha sparkat det stackaren all världens väg...

Läkaren som undersökte mig tryckte lite på magen, tittade på hur jag gick(??) och sa "ja, du dags för operation". "Vad ska jag operera ", Undrade jag. HAn bara tittade dumt på mig och lät sköterskan säga "blindtarmen".

Så det gick ganksa fort!

Men Snurp!! VAd var det för en sadist som ville skära bort mera?? Lät lite som i en skräckfilm, man kan vakna upp utan både det ena och det andra..

Svar på tråden Blindtarm borta !