"Finnar" i underlivet
Jag har sista tiden haft "finnar" i underlivet. Är det någon mer som har haft såhär?
Jag har sista tiden haft "finnar" i underlivet. Är det någon mer som har haft såhär?
dekad: Jag märker inte av finnarna speciellt. De kliar och svider inte och är inte blåsor som spricker. Usch, nu har ni skrämt upp mig, jag som har varit säker på att det bara är finnar.
Men det kan det ju vara...kan du inte söka runt lite på internet, det finns väl rätt många sidor som handlar om just olika sjukdomar? Så kan du ju kolla om det är några symtom som stämmer. Hm, killar kan ju få som finnar utan att det är något, så då borde väl tjejer med kunna det? Eller båda könen kanske inte har likadana körtlar?...hm, skumt det där... Lycka till iaf! =)
De kan komma där likaväl som på andra ställen på kroppen. Men det är vanligare att de kommer i ljumskarna än nere på de yttre blygdläpparna. (Kommer de på de inre är det inte finnar, det får man inte på slemhinna.) Ofta får man i armhålorna också om man får i ljumskarna. Det påverkas hormonellt och kan komma och gå. För den som har tendensen brukar det bli värre om man rakar.
Det är bara på de yttre. Jag brukar få i ljumskarna också ibland när jag har rakat mig.
Ts... det kan nog vara herpes.. för även om ni inte har haft sex med andra så kan det hända att ni har hånglat med någon som hade mun herpes någon gång!
fast jag tror inte att det är det, men det kan ju vara bra att kolla up vad det är!
Jag har haft problem med det ändå sen tonåren då jag fick mens. Började på skinkorna och spred sig sen till insidan av låren, ljumskarna och sen musen. Det är nog hormonellt. Första gången jag var hos gyn så påpekade hon så snällt att det var väldans mycket bölder jag hade och det går inte att göra så mycket åt det, bara försöka torka ut dom. Brukar badda med sprit.
Ser det ut och känns som finnar är det väl förmodligen finnar (eller inflammerade talgkörtlar /follikuliter som är detsamma). Kanske tilltäppta talgkörtlar med mycket talg i också, de kan vara som små kulor även om de inte är inflammerade. Kläm inte!! Då blir de inflammerade om de inte var det från början.
Om de är mycket besvärande så kan de behandlas med läkemedel. Snitta och tömma ur var brukar man bara göra med större inflammerade bölder och brukar man få tillbaka dem ofta är det ingen bra lösning.
Är du orolig att det ska vara något annat så sök läkare och fråga.
"Brukar badda med sprit. "
Alsolsprit är bra, klorhexidinsprit också. Många kvinnor i släkten har problem med bölder fast mest i armhålorna.
Hej, jag satt just och letade efter en sån här tråd, så hittade jag den, jag trodde jag va ensam i världen med detta problemet.
Jag har varit hos hudläkare och fått roacutan,de starkaste läkemedlet mot finnar man kan få, och dom försvann inte, de hände ingenting!!!
Jag har bölder mellan skinkorna och i jumskarna, har haft de sen tidig tonår och har fullt med ärr, de är inget kul alls ska jag säga,men läkaren hade ett namn på "sjukdomen" som jag inte minns, va så chokad när han sa att de fanns inget och göra, och de kommer bara bli värre med åren, tack för den! Så de är bara att leva med det, jag baddar oxå med sprit och försöker torka ut, men de kan ibland bli motsatt effekt, så de är knepigt!
Spalch: Man kan inte föra över munherpes till genitalherpes, då de är två helt olika virus. Så man kan alltså inte få herpes i underlivet om man kysser någon med munherpes.
TS: De låter inte som du har varken herpes eller kondylom. Kondylom ser ut som små vårter och inte alls som finnar. Jag hade kondylom en gång i tonåren och när man får de bränner dom bort det och då försvinner det helt ur kroppen till sist, så man kan faktiskt bli frisk från det, trots att de är ett virus.
Gå till en hudläkare om du är orolig!
Visst kan man få finnar på de yttre blygdläpparna, det har jag haft några gånger. (jag anonym som skrev inlägg 28.
Det är faktiskt inte alls ovanligt att få finnar i de regionerna.
Jag har också massor med ärr, men för mig har det faktiskt blivit bättre med åren.
inlägg 27 skrev jag, inte 28!!!
Kan vara vanlig svamp också. Jag hade det, det såg ut som finnar och gjorde jätte ont vid sex. Hjälpte med att smörja med olivolja.
Huj, vad jag skriver fel...de inre blygläpparna menar jag
Hon sa att hon hade bölder, så jag tror inte att de är svamp då!
Blodet kan bero på om hon har varit och kliat på "finnarna". Då blir det sårigt där nere.
Ts:
Jag har precis likadant!
Dom tror att mina beror på p-pillren jag åt för dom kom i samband med dom när jag var runt 14. Sen dess har jag haft dom mer eller mindre och enda gången dom har hållit sej lugna är när jag har varit gravid (det tyder ju på att det är hormonellt).
Jag har ätit otaliga antibiotika kurer, opererat dom, dränerat, pillat osv men ingenting verkar hjälpa.
Det kan vara värt i ditt fall att gå till läkare innan dom sprider sej alltför mycket, kanske ni kan få bukt på dom innan!
Annars är några tips att inte raka dej mer än du måste och gör du det så tvätta med alsolsprit efteråt.
Använd inte tighta kläder eller underkläder, helst bara bomullstrosor som andas.
Sov helst utan trosor att det får vädra så mycket som möjligt.
Hoppas det fixar sej för dej!
Hej,
Du kan ha kondylom. Detta ser ut som utbuktande födelsemärken eller kanske finnar hos en del, men gå till en gynekolog för att få diagnos. Kondylom kan finnas latent hos en del människor så det betyder inte att du har fått det NU...