• Anonym (Mejja)

Röd klänning på bröllop

Okej, jag köpte en klänning jag föll för, rött är inte riktigt min färg annars, men den här var så fin. Vore kul att få använda den i sommar. Om tre veckor ska jag på bröllop och klänningen funkar bra med med klädkoden. Men, det var det här med röd klänning... Jag tycker det är skittramsigt och etikettsreglerna säger ju inget annat än att det är en ren myt, så jag skulle inte bry mig om det inte var för att... jag faktiskt HAR haft sex med brudgummen. Och det här vet några av de andra gästerna, om bruden vet det eller ej har jag ingen aning om. Hur göra?

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop
  • Trinity78

Kör på rött! Du kan inte ta ansvar för andras okunnighet. 

Reproductively challenged
  • Anonym (..)

Eller så kan du fråga om de ska ha fri klädsel eller traditionell klädsel om du känner dig osäker.

Om du inte har något problem med att vissa säkert kommer snacka skit bakom ryggen på dig om färgvalet på klänningen så är det bara att köra på! Cool 

Det viktigaste är väl att du känner dig nöjd och bekväm med klädseln, och inte känna dig tvungen att använda något fult och obekvämt plagg bara för att göra några andra nöjda

• Anonym
    Anonym (..) skrev 2014-07-11 14:10:56 följande:

Eller så kan du fråga om de ska ha fri klädsel eller traditionell klädsel om du känner dig osäker.

Om du inte har något problem med att vissa säkert kommer snacka skit bakom ryggen på dig om färgvalet på klänningen så är det bara att köra på! Cool 

Det viktigaste är väl att du känner dig nöjd och bekväm med klädseln, och inte känna dig tvungen att använda något fult och obekvämt plagg bara för att göra några andra nöjda

Vad menar du med "fri klädsel" resp. "traditionell klädsel"? Jag antar att det redan finns en ordentlig klädkod eftersom TS skriver att klänningen fungerar med klädkoden.

Du vet väl att påståendet om att man inte får ha röd klänning på bröllop är en ogrundad myt?
  • Anonym (M)

Jag kan ju tycka att även om man själv skiter i ettikettregler och tycker att det är trams så kanske inte andra gör det. Det är självklart att du ska känna dig fin och bekväm, men jag hade definitivt stämt av med brudparet/samordnare för bröllopet.

Det är deras dag.

• Chrysabelle
    Anonym (M) skrev 2014-07-11 14:42:11 följande:

Jag kan ju tycka att även om man själv skiter i ettikettregler och tycker att det är trams så kanske inte andra gör det. Det är självklart att du ska känna dig fin och bekväm, men jag hade definitivt stämt av med brudparet/samordnare för bröllopet.

Det är deras dag.

Fast just i det här sammanhanget har det inget med etikett att göra.
  • Anonym (M)
    Chrysabelle skrev 2014-07-11 14:47:09 följande:

Fast just i det här sammanhanget har det inget med etikett att göra.

Fast jag hade nog tyckt det ändå, vett och etikett. Även om någons farmor inte vet att hon legat med brudgummen så signalerar hon ju det med färgen.

Personligen hade jag inte uppskattat det som brud om någon av min mans gamla flammor kom i rätt till vårt bröllop, även om det var länge sen och överspelat. Det känns bara fel.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2014-07-11 14:42:11 följande:

Det är deras dag.

Det finns inget etikett att skita i vad gäller användandet av röd klänning på bröllop. Punkt. Så länge klänningen snittmässigt stämmer med klädkoden och varken är helvit eller helsvart finns inget att anmärka på.
    Anonym (M) skrev 2014-07-11 14:50:06 följande:
    Fast jag hade nog tyckt det ändå, vett och etikett. Även om någons farmor inte vet att hon legat med brudgummen så signalerar hon ju det med färgen.

Personligen hade jag inte uppskattat det som brud om någon av min mans gamla flammor kom i rätt till vårt bröllop, även om det var länge sen och överspelat. Det känns bara fel.

Det signalerar ingenting, utom att vissa har noll koll, och då är det deras problem.

Kungligheter bär rött på bröllop. Tror du att de ligger runt så friskt och dessutom vill skylta med det inför hela världen? Låter det rimligt i dina öron bör du ta och fundera ett varv till kring det här.
  • Anonym (Aldrig)

Jag hade aldrig satt på mig en röd klänning på ett bröllop, oavsett om jag legat med brudgummen eller ej. Så gör man bara inte, tycker jag. Ej heller vitt eller svart.

Svar på tråden Röd klänning på bröllop