• Anonym (Mejja)

Röd klänning på bröllop

Okej, jag köpte en klänning jag föll för, rött är inte riktigt min färg annars, men den här var så fin. Vore kul att få använda den i sommar. Om tre veckor ska jag på bröllop och klänningen funkar bra med med klädkoden. Men, det var det här med röd klänning... Jag tycker det är skittramsigt och etikettsreglerna säger ju inget annat än att det är en ren myt, så jag skulle inte bry mig om det inte var för att... jag faktiskt HAR haft sex med brudgummen. Och det här vet några av de andra gästerna, om bruden vet det eller ej har jag ingen aning om. Hur göra?

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop
  • Anonym (M)

Kanske det, men däremot het fel tillfälle att skita i vad folk tycker. Vare sig det är "sanning" eller ej.

Anonym skrev 2014-07-12 11:38:46 följande:

Nej, det är det inte. Bara för att man upprepar något tillräckligt många gånger blir det inte ett talesätt. Som sagt, sticker det i ögonen på folk är det deras problem att de tror på påhitt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (M) skrev 2014-07-12 10:15:17 följande:

Haha! Jo, det är det. Inget etikettsbrott, men det kan absolut sticka i ögonen på folk. Om inte åsikterna funnits så hade inte ens denna tråd uppkommit.

Skrik inte, gå ut i solen och njut!

:)

Det är bara imbecilla som tror på det där och imbecilla är det ingen mening med att försöka få att förstå heller så TS ha den röda klänningen du. Är någon korkad nog att fälla en anmärkning så får du väl dra till med något så de inser hur dumma de är.
  • window

Tänk att folk är så obildade när det kommer till sociala koder. Det är klart att du kan ha din röda klänning, vem du har eller inte har legat med är det ingen som ska spekulera i. 

• window

och det är naturligtvis ingenting som kan markeras med klädernas färg.

• Anonym (!)
    sina skrev 2014-07-12 10:35:59 följande:

Jag hade nog faktiskt valt en annan färg. Ja, det är uttjatad myt det där med röda klänningar på bröllop, men det är något de flesta har hört och känner till (även om de vet att det är blaj).

I vanliga fall är det skitsamma, men när du nu faktiskt *har* legat med honom så är det lite onödigt. Tycker jag.

Du håller med om att det är en myt men tycker ändå att vi lika gärna kan sprida den korkade myten så att den blir sanning, eftersom det ändå är så många som tror det? Varför begränsa folk när man kan lika gärna kan ignorera myten? Om tillräckligt många skiter i det så kommer det ju bli helt accepterat och bortglömt tillslut. Idag är ju t.o.m svart ofta helt ok, så varför bygga på något som inte ens är ett etikettsbrott? Låter ju minst sagt rätt dumt...
  • sina

Varför begränsa? För att någon kan bli ledsen. Varför riskera att bruden blir ledsen över en okänslig,"rolig" kommentar när det är så enkelt att undvika.

Klart att TS kan ha sin klänning - det är inget fel i det. Men jag hade valt något annat.

• Anonym (!)
    sina skrev 2014-07-12 14:26:11 följande:

Varför begränsa? För att någon kan bli ledsen. Varför riskera att bruden blir ledsen över en okänslig,"rolig" kommentar när det är så enkelt att undvika.

Klart att TS kan ha sin klänning - det är inget fel i det. Men jag hade valt något annat.

Jag tror det är väldigt få brudar som tror på den myten. Den diskuteras rätt ofta på bröllopsforum och liknande. Bara för att någon kanske eventuellt skulle ta illa upp så känns det inte så bra uppmana alla att skippa rött. 

Jag har varit på rätt många bröllop och jag har alltid sett gäster i rött och jag har aldrig märkt att någon skulle brytt sig. Jag har inte heller sett särskilt många diskussioner startade av stötta brudar..   
  • Lajkie

Även fast det är trams så är det ändå en myt som många tror på. Jag hade aldrig haft en röd klänning på ett bröllop.
    Känns hånfullt mot bruden.

• Anonym (Mejja)

Jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag har ju andra klänningar, men ingen jag är lika sugen på att använda. Myten om röd klänning är ju oerhört fånig och ingen borde ta den på allvar tycker jag. Samtidigt är rött inte en färg jag har på mig särskilt ofta, kanske börjar det spekuleras just därför. Fråga brudparet kan jag inte gärna göra, mannen lär inte bry sig ett smack och jag kan ju inte gärna fråga bruden eftersom jag inte vet om hon vet om det och det är inget jag vill slänga i ansiktet på henne nu. (Det var flera år sedan, innan de träffades och helt överspelat. Mannen är en av mina närmaste vänner, bruden känner jag som hans tjej och tycker mycket om också, men vi är inte lika nära).

• Almina

Självklart är det bara fånigt att klädseln skulle markera vem man har haft sex med. Jag kan inte förstå varifrån den fåniga idén har kommit! Och varför skulle man på ett bröllop vilja berätta att man haft sex med brudgummen!?! Men tyvärr verkar ju många ha hört om detta och risken finns därför att det skojas om det. Och då kanske det kan kännas lite obekvämt både för dig, brudgummen och ev bruden. Så bara därför skulle jag ha skippat den röda klänningen på just det bröllopet, om jag vore du.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Mejja) skrev 2014-07-12 15:11:22 följande:

Jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag har ju andra klänningar, men ingen jag är lika sugen på att använda. Myten om röd klänning är ju oerhört fånig och ingen borde ta den på allvar tycker jag. Samtidigt är rött inte en färg jag har på mig särskilt ofta, kanske börjar det spekuleras just därför. Fråga brudparet kan jag inte gärna göra, mannen lär inte bry sig ett smack och jag kan ju inte gärna fråga bruden eftersom jag inte vet om hon vet om det och det är inget jag vill slänga i ansiktet på henne nu. (Det var flera år sedan, innan de träffades och helt överspelat. Mannen är en av mina närmaste vänner, bruden känner jag som hans tjej och tycker mycket om också, men vi är inte lika nära).

Klart du kan fråga, du måste ju inte säga att du har legat med honom. Du kan ju kort och gott fråga om det är ok med röd klänning på bröllopet med tanke på att så många är dumma nog att tro på en myt.
  • Anonym (Lady in red)

Jag kommer bära röd klänning på min kusins bröllop, det känns lite "kul" för min egen del. Osäker på hur många i min släkt som har koll på sånna påhitt.

Den enda som vet om det, och vad det betyder är brudgummen själv.

Svar på tråden Röd klänning på bröllop