• Anonym (Mejja)

Röd klänning på bröllop

Okej, jag köpte en klänning jag föll för, rött är inte riktigt min färg annars, men den här var så fin. Vore kul att få använda den i sommar. Om tre veckor ska jag på bröllop och klänningen funkar bra med med klädkoden. Men, det var det här med röd klänning... Jag tycker det är skittramsigt och etikettsreglerna säger ju inget annat än att det är en ren myt, så jag skulle inte bry mig om det inte var för att... jag faktiskt HAR haft sex med brudgummen. Och det här vet några av de andra gästerna, om bruden vet det eller ej har jag ingen aning om. Hur göra?

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop
  • Chrysabelle
    Anonym (M) skrev 2014-07-11 14:50:06 följande:
    Fast jag hade nog tyckt det ändå, vett och etikett. Även om någons farmor inte vet att hon legat med brudgummen så signalerar hon ju det med färgen.

Personligen hade jag inte uppskattat det som brud om någon av min mans gamla flammor kom i rätt till vårt bröllop, även om det var länge sen och överspelat. Det känns bara fel.
    jenny.svenskdam.se/2009/05/kronprinsessan-victoria-pa-bernadottebrollop-pa-mainau/

Hysteriskt gammal bild, men ändå. Kronprinsessan Victoria visar härmed upp att hon legat med brudgummen. Tror du verkligen det?
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2014-07-11 14:41:37 följande:
    Vad menar du med "fri klädsel" resp. "traditionell klädsel"? Jag antar att det redan finns en ordentlig klädkod eftersom TS skriver att klänningen fungerar med klädkoden.

Du vet väl att påståendet om att man inte får ha röd klänning på bröllop är en ogrundad myt?
    Hittade en bra sida där det står om olika klädkoder på bröllop. www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/kladkod-ratt-kladd/271

Jo jag såg de nu, den myten kommer antagligen från någon gammal hollywoodfilm när älskarinnan dök upp på bröllopet klädd i rött.
    Man lär sig något nytt varje dag sägs det Flört
  • Anonym (M)
    Chrysabelle skrev 2014-07-11 15:03:55 följande:

jenny.svenskdam.se/2009/05/kronprinsessan-victoria-pa-bernadottebrollop-pa-mainau/

Hysteriskt gammal bild, men ändå. Kronprinsessan Victoria visar härmed upp att hon legat med brudgummen. Tror du verkligen det?

Nej det tror jag inte, men jag berättar för TS hur jag hade resonerat. Eftersom en del inte bryr sig och andra bryr sig väldigt mycket så kan det ju vara onödigt.
  • Anonym
    Anonym (Aldrig) skrev 2014-07-11 14:59:16 följande:

Jag hade aldrig satt på mig en röd klänning på ett bröllop, oavsett om jag legat med brudgummen eller ej. Så gör man bara inte, tycker jag. Ej heller vitt eller svart.

Man tar inte på sig skor med tre remmar över tårna heller. Så gör man bara inte.

Låter det vettigt?
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2014-07-11 15:06:24 följande:
    Nej det tror jag inte, men jag berättar för TS hur jag hade resonerat. Eftersom en del inte bryr sig och andra bryr sig väldigt mycket så kan det ju vara onödigt.
    Men de som bryr sig väldigt mycket får faktiskt ta och tugga i sig att de har fel. Att de lägger värderingar i något som det inte finns värderingar i.
  • Anonym

Något som är ohyfsat är att tala om för någon när de bryter mot etikett. Så TS, om någon kommenterar din röda klänning på bröllopet, njut inombords av att de gör fel, men inte du

• Nybblan90

Haha, jag skulle absolut inte ha en röd klänning om jag hoppat i säng med brudgummen. Som att skita i det blå skåpet.

• Anonym (!)

Ok, nu är jag jättetrött men... KAN INTE ALLA BARA FATTA ATT DET INTE ÄR NÅGOT ETIKETTBROTT ATT BÄRA RÖTT OCH DET HAR DESSUTOM ALDRIG VARIT DET! MAN BRYTER ALLTSÅ INTE MOT NÅGOT ÖVER HUVUD TAGET GENOM ATT BÄRA RÖTT!!! 

Ok?

• Anonym (M)

Nej och det är inte olagligt heller! :) Men kan ändå vara onödigt eftersom det är ett talesätt.

Även om det är fri klädsel kommer man ju inte i clowndräkt.

Som sagt, fråga de inblandade så slipper du fundera ts!

Svar på tråden Röd klänning på bröllop