• Anonym (Stjärna)

Avdrag på underhåll!!

Vi har haft bonusen sen förra fredagen då vi åkte på semester en vecka och han skulle med oss. Idag va tanken att han skulle åka hem men mamma sa igår att hon skulle jobba och idag sa hon att hon skulle iväg och bada med en kompis. Vi har ställt krav på att hon ska hämta hos oss ellr där vi befinner oss för vi får alltid åka 1-2 mil extra för och lämna när vi haft honom vv helg. Hon vägrar sitta i kö hela dagen bara för och hämta säger hon då. Undrar om man kan dra av denna vistelse på underhållet??

• Svar på tråden Avdrag på underhåll!!
  • Brumma

Vill hon att barnet skall vara längre hos er och det går bra med förbehållet att hon hämtar så är det så det får bli. Annars får väl barnet stanna ännu lite längre.

Har nu barnet fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad så har ni rätt att göra avdrag med 1/40 för varje dygn. Alltså inte enbart för den extra dagen nu.

Så har nu haft barnet i åtta dagar gör ni avdrag för åtta dagar...

• Anonym (Bea)

Det är umgängesförälderns ansvar att se till att hämta och lämna barnet men givetvis bör man hjälpas åt. Umgängesavdrag får ni göra enligt de regler som finns med 1/40- del per dag om barnet har varit hos er antingen minst 5 dagar i rad eller minst 6 dagar under en och samma kalendermånad. Betalar pappan underhållsstöd så blir avdraget alltså ca 31 kr/dygn. Dvs för 8 dygn blir 248 kr. Det som jag reagerar på är dock att det verkar som om ingen av föräldrarna vill ha barnet just nu? Ni vill att mamman ska hämta barnet och hon nekar med hänvisning till jobb och bilköer. Hur ni löser det är väl den mest akuta och angelägna frågan? Det viktiga är väl att barnet inte märker av att föräldrarna just nu inte är eniga om vem av dem barnet ska vara hos annars kan ju barnet känna sig oönskad och till besvär.

• Anonym (....)

Jag förstår att mamman väntar tills pappa skjutsar hem barnet. Han får akta sig så hon inte anmäler egenmäktighet med barn...

• Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-07-19 19:36:59 följande:

Jag förstår att mamman väntar tills pappa skjutsar hem barnet. Han får akta sig så hon inte anmäler egenmäktighet med barn...

Varför skulle det bli det? Om de har gemensam vårdnad... Speciellt om det finns dokumenterat att mamman inte velat hämta som överenskommet genom tex sms.....
  • Anonym (....)
    Brumma skrev 2014-07-19 21:55:29 följande:
    Varför skulle det bli det? Om de har gemensam vårdnad... Speciellt om det finns dokumenterat att mamman inte velat hämta som överenskommet genom tex sms.....
    Lagen ändrades 1:a juli... och de har ingen överenskommelse att mamman ska hämta utan rutinen är att pappa kör.

• Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-07-19 22:11:27 följande:
    Lagen ändrades 1:a juli... och de har ingen överenskommelse att mamman ska hämta utan rutinen är att pappa kör.

Det vill jag gärna ha länk till.

De har en rutin. Mamman ändrade den rutinen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Stjärna) skrev 2014-07-19 10:57:59 följande:

Vi har haft bonusen sen förra fredagen då vi åkte på semester en vecka och han skulle med oss. Idag va tanken att han skulle åka hem men mamma sa igår att hon skulle jobba och idag sa hon att hon skulle iväg och bada med en kompis. Vi har ställt krav på att hon ska hämta hos oss ellr där vi befinner oss för vi får alltid åka 1-2 mil extra för och lämna när vi haft honom vv helg. Hon vägrar sitta i kö hela dagen bara för och hämta säger hon då. Undrar om man kan dra av denna vistelse på underhållet??

Det ekonomiska har du redan fått tydligt och korrekt svar på.

Men hur tar barnet det här? Blir hen inte orolig över att inte veta när hen ska till mamma igen? Jag kanske har konstiga barn men de har alltid velat veta vilka dagar som gäller på vilket ställe.
  • Ess
    Då gäller det även att mamman står beredd och tar emot barnet på "rätt" dag.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (....) skrev 2014-07-19 19:36:59 följande:

Men pappan kvarhåller ju inte barnet mot mammans vilja så det är ju inte fråga om någon egenmäktighet. Däremot är det ju märkligt att pappan nu tydligen plötsligt kräver att mamman ska hämta barnet med hänvisning till att han och ts brukar få åka ett par extra mil vid hämtningar. Jag kan dock inte tänka mig att man med nya lagstiftningen avser att omfatta ärenden där föräldrarna är oense om vem som ska sköta umgängesresorna.
  • Brumma

Så, nu har jag letat lite och jag antar att det är den här lagändringen du menar?

"Straffansvaret vid egenmäktighet med barn utvidgas. Straffansvaret för egenmäktighet med barn när gärningsmannen själv har del i vårdnaden utvidgas så att det omfattar också olovliga undanhållanden av ett barn och inte, som tidigare, enbart olovliga bortföranden. Ansvaret kommer därigenom att i huvudsak motsvara vad som gäller när någon som inte har del i vårdnaden skiljer ett barn från en vårdnadshavare. Ändringen innebär att situationer där en vårdnadshavare håller kvar ett barn så att det är oåtkomligt för den andra vårdnadshavaren, t.ex. efter en planerad utlandsvistelse eller en umgängesperiod, kan utgöra egenmäktighet med barn. (Prop. 2013/14:120)"

www.notisum.se/News.aspx

Den lär ju inte påverka i detta fallet eftersom pappan inte håller barnet oåtkomligt. Det är fritt fram att hämta barnet när mamman vill.
Svar på tråden Avdrag på underhåll!!