Anonym (....) skrev 2014-07-20 22:41:28 följande:
Nej. Eftersom pappan bara har umgänge så är det han som ska skjutsa.
Klart att pappan ska vara med och betala dyrare aktiviteter osv.
Nej det är inte klart. Mamman får underhåll vilket innebär att pappan fullgjort sitt ekonomiska ansvar. Hon har dessutom barnbidraget. Med tanke på att barnet är så ungt så behöver mamman enbart lägga några hundralappar själv varje månad.
Det finns heller ingen lag som säger att det enbart är umgängesföräldern som skall sköta hämtning o lämning. Men har du annan info så får du gärna länka. Jag försöker hålla mig à jour med lagen gällande umgänge och föräldrarätt och har du fakta så läser jag gärna på. Har du dock enbart åsikter så innebär inte det att det har stöd i lagen.
Med tanke på att mamman ändrar ställe att länna på så är det inte alls säkert att rätten skulle döma till hennes fördel angående hämtning/lämning..
TS - pappan o mamman borde gå på samarbetssamtal och komma överens - och skriva avtal - om hur hämtning o lämning ska ske. Kanske även exakt hur umgänget skall vara. Vi har så att vi hämtar bonus när hon skall till oss och mamman när hon skall hem. Vi hjälps åt.
Det som står i lagen angående hämtning lämning är följande:
"15 § ..... Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar....."
"15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319)."
Hela föräldrabalken finns att läsa här. Där finns mkt matnyttigt :)
lagen.nu/1949:381