• Anonym (Stjärna)

Avdrag på underhåll!!

Vi har haft bonusen sen förra fredagen då vi åkte på semester en vecka och han skulle med oss. Idag va tanken att han skulle åka hem men mamma sa igår att hon skulle jobba och idag sa hon att hon skulle iväg och bada med en kompis. Vi har ställt krav på att hon ska hämta hos oss ellr där vi befinner oss för vi får alltid åka 1-2 mil extra för och lämna när vi haft honom vv helg. Hon vägrar sitta i kö hela dagen bara för och hämta säger hon då. Undrar om man kan dra av denna vistelse på underhållet??

• Svar på tråden Avdrag på underhåll!!
  • Anonym (Bea)

Sedan håller jag med om att pappan gör fel som plötsligt vill ändra på rutinerna för umgängesresorna och att pappan självklart borde se till att barnet skjutsas hem till sin mamma. Men jag håller inte med om pappan därmed har begått brottet egenmäktighet med barn bara för att han beter sig illa på detta vis.

• Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 11:32:40 följande:
    Visst och hade pappan skjutsat hem barnet så hade hon säkert gjort det.
    Hur skulle hon kunnat göra det? Hon skulle ju iväg o bada med en kompis.... Eller menar du att pappan skall sitta på trappan o se om hm behagar komma hem?
  • Anonym (....)
    Anonym (Bea) skrev 2014-07-20 12:07:53 följande:
    Har du läst förarbetet till lagändringen? Det räcker inte med att man vägrar skjutsa hem barnet det krävs att man håller barnet oåtkomligt från den andre föräldern. Lagens syfte är inte att omfatta tvister om umgängesresorna. Syftet är att komma åt de föräldrar som tidigare klarade sig utan straffansvar för att de hade fört bort barnet med vårdnadshavarens samtycke men sedan hållit barnet oåtkomligt från föräldern. Det var tidigare inte straffbart att vägra lämna ifrån sig ett barn från ett annat land om man hade åkt dit med samtycke från andra föräldern. Trots att föräldern givetvis inte gått med på att barnet inte skulle få komma hem igen. Nu är det straffbart både att olovligen föra bort barnet och att olovligen hålla det oåtkomligt trots att själva bortförandet var med samtycke. Förstår du inte skillnaden mellan sådana fall som nya lagändringen ska omfatta och rent civilrättsliga tvister om vem av föräldrarna som ska sköta själva skjutsandet av barnet vid umgänge?
    Det har jag, har du? Att vägra föra hem ett barn efter umgänge inkluderas numer i egenmäktighet och är straffbart. Även efter att barnet varit borta med samtycker innan. Det gäller även inom Sverige.

www.regeringen.se/content/1/c6/23/15/51/bbbc3968.pdf
  • Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 11:30:29 följande:
    www.notisum.se/News.aspx

Nej. Ts och pappan vill ändra rutinen: "Vi har ställt krav på att hon ska hämta hos oss ellr där vi befinner oss för vi får alltid åka 1-2 mil extra för och lämna när vi haft honom vv helg."
    Jag uppfattade det som att det kravet kom för att mamman inte ville hämta...

Och lagändringen hittade jag och har svarat dig. Pappan undanhåller inte barnet. Det var mamman som ville ändra och ha barnet senare. Du kan liksom inte prata päron när det handlar om äpplen...
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-07-20 12:07:53 följande:
    Har du läst förarbetet till lagändringen? Det räcker inte med att man vägrar skjutsa hem barnet det krävs att man håller barnet oåtkomligt från den andre föräldern. Lagens syfte är inte att omfatta tvister om umgängesresorna. Syftet är att komma åt de föräldrar som tidigare klarade sig utan straffansvar för att de hade fört bort barnet med vårdnadshavarens samtycke men sedan hållit barnet oåtkomligt från föräldern. Det var tidigare inte straffbart att vägra lämna ifrån sig ett barn från ett annat land om man hade åkt dit med samtycke från andra föräldern. Trots att föräldern givetvis inte gått med på att barnet inte skulle få komma hem igen. Nu är det straffbart både att olovligen föra bort barnet och att olovligen hålla det oåtkomligt trots att själva bortförandet var med samtycke. Förstår du inte skillnaden mellan sådana fall som nya lagändringen ska omfatta och rent civilrättsliga tvister om vem av föräldrarna som ska sköta själva skjutsandet av barnet vid umgänge?
    Man kan ju undra...
  • Anonym (....)
    Brumma skrev 2014-07-20 12:20:38 följande:
    Jag uppfattade det som att det kravet kom för att mamman inte ville hämta...

Och lagändringen hittade jag och har svarat dig. Pappan undanhåller inte barnet. Det var mamman som ville ändra och ha barnet senare. Du kan liksom inte prata päron när det handlar om äpplen...
    Pappan kan inte diktera villkoren. Han är ansvarig för att skjutsa hem barnet.

Säger du ja. Mamman kan anse att han gör det. Mamman kan säkert vara anträffbar hemma när pappan kommer med barnet. Men pappan vägrar skjutsa hem barnet.
  • Brumma
    Anonym (....) skrev 2014-07-20 12:17:49 följande:
    Det har jag, har du? Att vägra föra hem ett barn efter umgänge inkluderas numer i egenmäktighet och är straffbart. Även efter att barnet varit borta med samtycker innan. Det gäller även inom Sverige.

Då får du nog läsa igen...
  • Anonym (Bea)

Ja, självklart har jag läst förarbetet. Och däri framgår det att det krävs att barnet hålls oåtkomligt eller dolt från den andre vårdnadshavaren för att det ska vara fråga om ett brott. Menar du alltså att ts styvbarn hålls oåtkomligt eller dold från sin mamma?
  • Anonym (....)
    Brumma skrev 2014-07-20 12:25:43 följande:
    Då får du nog läsa igen...
    Tack det behövs inte men jag rekommenderar att du gör det. Förslagsvis börjar du med: "Men också om en vårdnadshavare egenmäktigt varaktigt undanhåller barnet från den andra vårdnadshavaren innebär det ett motsvarande ingrepp.  I det avseendet är det i princip utan betydelse om ingreppet består i att barnet rent faktiskt förts bort från den andra vårdnadshavaren eller om det på annat sätt undanhålls."

"Regeringen anser därför att straffbestämmelsen om egenmäktighet med barnvid gemensam vårdnad bör utvidgas till att också avse olovliga undanhållanden av barn, vare sig de föregåtts av ett bortförande eller inte."
  • Anonym (Bea)

Läs sidan 14 om typexempel på situationer som lagändringen ska täcka. "Att den ena vårdnadshavaren håller barnet OÅTKOMLIGT för den andra på annan ort, kanske utomlands, eller att barnet annars hålls DOLT. Tycker du att det är fråga om det i ts fall?
Svar på tråden Avdrag på underhåll!!