• Dinglande kotten

    läxfriskola är framtiden

    Jag är för en läxfriskola skola, vilken sida står du på?

    Tänk dig att sitta på en hård stol vid ett icke ergonomiskt bord oavsett längd och behov. Du sitter där 7 timmar om dagen 5 dagar i veckan och lyssnar på föreläsningar samt skriver och läser massor. Sen får du med dig en del saker hem, obligatoriska läxor som förväntas att göra för att bl.a. lära självdisciplin. Men för att kunna göra de flesta uppgifterna du får med dig behövs en vuxen med den kunskapen som kan hjälpa dig (i de flesta fallen en förälder). Det kanske funkar so far men om du sätter dig i den där situationen som många barn har.

    -en förälder som inte bryr sig det minsta eller inte kan. En förälder som kanske inte ens vet eller minns att det finns en s.k. läxa.

    Det finns otroligt få kontorsjobb med dessa ur usla förhållanden och där sitter samhällets framtid (barnen).

  • Svar på tråden läxfriskola är framtiden
  • Aniiee
    Tessa76 skrev 2014-07-23 21:47:54 följande:

    Hur ska man kunna få in en studieteknik för universitetsstudier om man inte får lära sig just studieteknik, ex i grundskolan..??

    Jag tycker det är nonsens med läxfria skolor..! Det är något som jag tror främst förespråkas av oengagerade och lågutbildade föräldrar, samt deras barn!


    Jag tenderar att hålla med dig.
    Key change, MOFO!
  • Nayaa

    Tessa76: Så om man inte kan lära sig studieteknik mellan 8.00 och 15.00, när kan man då göra det? Är det någon magisk gräns när man går över tröskeln hemma kanske?

  • Kaede

    Det finns läxor som bör göras hemma och resurser för att alla ska göra dessa inom ramen för skolans värld finns inte och kommer inte att finnas. Läsläxor i åk 1-3 är sådana läxor. För att läsningen ska komma igång krävs upprepning och övning. De flesta föräldrar hjälper sina barn med dessa läxor. De som inte får hjälp sätter vi in extra stöd för. Att traggla läsläxor med 25 barn i sjuårsåldern i ca 5-10 minuter x 3-5 gångerper vecka håller inte. Att det sedan finns en eller några som saknar stöd i varje klass går att avhjälpa just för att de andra 21 eleverna får åtminstone ok hjälp hemma. Utan läsläxor hemma, ännu sämre läsning.

    .


    cirkusmusen skrev 2014-07-23 21:18:34 följande:

    Läxor ska INTE vara aktuellt i skolan så länge inte ALLA elever har rätt till fri läxhjälp. 

    Jag hatar läxor, det är inte något jag planerat att ge mina framtida elever.

    Läxor på universitetet är en annan grej. Då är man vuxen och har förhoppningsvis hittat sig en studieteknik. Dessutom har man grupparbeten, alltid mailkontakt med sin lärare och kursare.


  • sextiotalist

    Min tonåring har varit med om båda alternativen, en läxfri skola och en skola som du "dissade", han föredrar den traditionella skolan och själv tyckte jag att det lärosättet passade mig utmärkt.
    Jag missade sällan en föreläsning när jag på högskolan, det var alltid givande ansåg jag. Det jag lärde mig på föreläsningarna kunde jag aldrig plugga in själv.

  • sextiotalist

    Jag tycker man ska ha läxor i skolan, men då vettiga läxor. Läxor är ett sätt att förbereda sig på framtida studier och som det skrivits tidigare i tråden, en del saker behöver nötas in.

    Under den tiden min tonåring gått i skola med läxor så har det aldrig varit några meningslösa läxor, däremot har jag fått vara stöd inför prov, då skolböckerna har varit urusla, passar de barnen som fixar att plugga in och rapa upp på provet, men för tonåringen som inte var en pluggtyp, utan behövde förstå, så räckte det inte till.
    Men när jag förklarade bakgrunden, så gick det bra

  • Kaede

    Sen är det ju intressant att många föräldrar har tid att hjälpa sina barn med aktiviteter menlömmer läxor eller inte prioriterar dem. Men visst tycker jag att ALLA lärare i skolan bör se över sina läxor. Vad skickar vi hem och varför? Skickar vi hem det vi i te hann med på lektionerna, är det fördjupning av något vi gjort, rep av något vi gnuggat fram och tillbaka redan och så vidare? Är det för studievana barn ska ha läxor eller för att öva eller för att förbereda sig? Sedan är läxa och göra klart det man borde hunnit göra i skolan inte samma sak. Har man som lärare inte klart för sig själv vad syftet är samt utvärderar om läxan uppfyller det syftet bör ju läxan givetvis ifrågasättas.

  • Smulan 89
    Dinglande kotten skrev 2014-07-23 19:34:48 följande:

    Jag är för en läxfriskola skola, vilken sida står du på?

    Tänk dig att sitta på en hård stol vid ett icke ergonomiskt bord oavsett längd och behov. Du sitter där 7 timmar om dagen 5 dagar i veckan och lyssnar på föreläsningar samt skriver och läser massor. Sen får du med dig en del saker hem, obligatoriska läxor som förväntas att göra för att bl.a. lära självdisciplin. Men för att kunna göra de flesta uppgifterna du får med dig behövs en vuxen med den kunskapen som kan hjälpa dig (i de flesta fallen en förälder). Det kanske funkar so far men om du sätter dig i den där situationen som många barn har.

    -en förälder som inte bryr sig det minsta eller inte kan. En förälder som kanske inte ens vet eller minns att det finns en s.k. läxa.

    Det finns otroligt få kontorsjobb med dessa ur usla förhållanden och där sitter samhällets framtid (barnen).


    Jag har inte alls svårt att sätta mig in i den situationen. Jag är snart 25 år och det är ändå inte så längesedan som jag själv satt på den där hårda stolen med läxor upp över öronen. Det var stressigt och jobbigt många gånger, men jag lärde mig mycket. Jag hade glömt mycket ifrån skolan, men kommer också ihåg en hel del. Det mesta jag kommer ihåg har vi haft som läxor. Jag tror att läxor är bra. Jag behöver öva många gånger för att komma ihåg, speciellt sånt som inte intresserar mig. Jag gillar matematik och fysik, men avskyr engelska än idag. Utan läxor, hade jag nog inte lärt mig något. På universitetet hade vi inte läxor och även om det bara är 4 år sedan jag läste där, så har jag glömt i princip allt därifrån. Barn behöver läxor, men som andra nämner, bra läxor.
  • OupaOupa

    Skulle kanske funka om barnen gick i skolan 40 timmar i veckan. Med dagens skoltimmar skulle det knappast funka. Vissa saker, såsom glosor, multiplikationstabell, kartor etc är ren repetitionsträning som behöver nötas in och det tar tid.

    Så jag säger ja till läxfri skola om eleverna går 40 tim per vecka. Då kan vi nästintill avskaffa fritids och lägga de resurserna i skolsalen.

  • Bunny on speed

    Skoldagen borde då förlängas. Att lära sig språk enbart på lektionstid är svårt. Glosor (läxa) är i princip nödvändigt. Som exempel.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Guldbarb

    Som uppvuxen utan hjälp i skolan eller hemma skulle jag gärna haft läxfri skola eller läxhjälp då läxorna för min del ofta var närmare tortyr, att sitta och nöta saker, försöka förstå, söka på nätet för att hitta sånt lärarna inte förklarat. Samtidigt som jag egentligen inte hade den tid jag behövde för det, ja hade det i stället lagts någon timma extra i skolan på läxhjälpen så hade det underlättat något enormt. Mycket av de läxor jag upplevde att vi fick var saker jag ändå inte tyckte jag förstått under lektionerna och hade behövt mer hjälp med och saker som vi helt enkelt inte fick någon tid under lektionerna att göra utan som bara skulle göras hemma.

  • PlayWood

    Jag är för läxor. En läxa behöver inte vara skriv 2 stycken A4 med text eller läs in 15-30 sidor ur en bok, som tar 2 timmar av fritiden. Utan det kan och ska vara små enkla uppgifter som är lätta att göra hemma, som bara tar 10-20 min.
    Tex 10 små korta tal av vad man håller på med i matten, eller blandade uppgifter. tex 5*3= ? eller 27-12=?
    och i Engelska några 5-10 stycken små grammatik övningar eller översättningar. inte 50 glossor som man rabblar om och om igen i flera timmar.
    Läxor och övningar så att man förfriskar (inte utmattar) minnet genom repetition, chansen ökar att det sätter sig bättre i långtidsminnet.

  • Tow2Mater
    Smulan 89 skrev 2014-07-23 22:31:30 följande:
    På universitetet hade vi inte läxor
    Det kan ju ses tvärtom; Universitetet har ju normalt inte närvaroplikt, utan all kunskapsinhämtning är en enda stor läxa - du kan sen själv välja om du vill närvara på lektioner/foreläsningar (om det ger dig nåt), eller lär dig hemma.
  • Tessa76

    Nej på universitetet har man tentor! Dvs prov som kontrollerar att man pluggar/lär sig det som krävs på resp kurs. Om man sedan lär sig allt på föreläsningstid eller utanför är upp till var o en. En tenta är ju oftast en mer omfattande kontroll, typ av läxa.

Svar på tråden läxfriskola är framtiden