Donaldduck1234 skrev 2014-08-07 00:55:39 följande:
Ja precis, absolut vad jag också tänkt på! Man vill ju bli sedd och tagen på allvar. Men uppenbart är det ju en "löpande band" verksamhet. Och jag har då bara träffat barnmorskor på MVC, som jag tänker inte alls har samma pressande tillvaro som de på förlossningen. Hur ser de på en då liksom???
Jag och min kille diskuterade precis också vad som sagts idag på mötet. Läkaren talade om ett vanligt alternativ som skulle kunna bli verklighet av min situation, vilket var att man lät förlossningen gå igång av sig självt, detta då för att det är bäst både för mamman och för barnet. Och att man sedan avbryter det för ett kejsarsnitt. Hon sa att detta inte räknades som akut kejsarsnitt, utan det går då under planerat snitt. Är det någon som hört talas om detta? Tyckte inte riktigt att storyn håller, just det bara att man får använda så många av vårdens resurser, låter lite väl lyxigt i budgettider... Vi undrar nu om detta är något lömskt sätt att "lura in en" i förlossningsmode, men kan vårdapparaten verkligen göra så mot en medborgare??
Hemskt att man ska ens behöva tänka de här tankarna, vet inte hur det blev såhär paranoidt... Men jag vill ju inte bli totalt inlurad i något som jag inte vill; risk gå över tiden +2 veckor och sedan föda en jättebaby vaginalt. Mardröm.
Som sagt, någon som har erfarenhet av denna metod? Hur gör man då, hinner man få epiduralen under värkarbetet så man kan snittas? Ska man börja fasta så fort värkarna är igång då eftersom vid planerat snitt ska man ju göra det? Annars ska man ju bulla upp med energi om det blir en vanlig förlossning. Ska man skrubba sig ren då som man gör inför operation så fort värkarna startar? Får inte riktigt ihop det.
Skulle jag få välja förlossningsmetod helt själv skulle jag faktiskt vilja ha exakt en sån förlossning! :)
Duschen är jag säker på att man skulle hinna fixa, ifall förloppet är normalt så hinner man ju både duscha och bada för att lindra värkarna, då kan man ju lika gärna duscha med Descutan då. Och går det absolut inte så kan man ju bara skrubba snittområdet och underkroppen så är det ju ändå bättre än vid ett akutsnitt. Tänker jag.. Och hinner man inte alls, näe men då är man lika "ren" som vid akutks, vilket oxå fungerar. Sen har jag funderat på om det är så bra att vara så ren vid snitt, eftersom att barnet då föds i en ännu mer onormal miljö. Man har ju sett att bakterierna vid en vf hjälper barnet med immunförsvaret och troligtvis även förebygger astma, så då kan det ju för barnets del inte vara illa om man inte tvättat med Descutan vid bröst och armar osv. Själva snittområdet skulle jag ändå vilja ha skrubbat innan för min egen infektionsrisk..
Sen vid ks är det ju inte riktigt säkert att kroppen fattar vad som hänt, att saker och ting tar längre tid. Att barnet tar längre tid på sej att komma igång med andning som inte bara har med att det inte pressas ut att göra. Varken mamman eller barnet får ju det där stresspåslaget och hormonerna i kroppen som man får vid vf. Därför kan det ju vara svårare att komma igång med amningen eller att vätskan försvinner om man blivit svullen under slutet av grav, samt att livmodern är sämre på att dra ihop sej i början när barnet är ute. Sen har man även sett att anknytningen till barnet ibland går långsammare vid ks eftersom man inte har alla hormoner igång.
Epiduralen hinner man med, både den och spinal.. Det gör man ju vid ett akut snitt :) mitt i värkarbetet. Jag fick EDA när jag hade värkar, sen under vägen till snittsalen så hann den gå ur, så jag hade REJÄLA värkar när narkosen la spinalen inför snittet. Gjorde sjukt ont, men bara under EN värk, sen var jag bortdomnad. Så det klarar dom :)
Det är ju samma som att du skulle få ett snitt beviljat i v39, men i v37 sätter dina värkar igång spontant.. Då ska du ju snittas, trots att du har värkarbetet innan.. Dom väntar nog aldrig till krystvärkarna, men ändå att du har ont, är oplanerat oduschad osv :)
Iom detta så skulle jag hemskt gärna vilja få komma igång själv, ringa dit och säga att dom ska förbereda för mitt snitt. Att få lunka runt lite med värkar och förbereds både min och bebisen på vad som komma skall..
Däremot, jag hade värkar med sonen i ett dygn, var helt öppen, innan jag snittades. Amningen tog ett par dagar att komma igång, tror det var 3, anknytningen tog faktiskt 2 veckor, och han hade problem med andningen. All vätska satt även kvar i kroppen i 1,5 vecka efter snittet, det försvann inte alls "över natten" på mej som hos mina vänner :p Så visst kan det kännas "förgäves" med att ha genomgått värkar och hela kittet och så blir det ändå inte "bättre" än vid planerat ks.
Men ändå, skulle jag få välja helt själv, så skulle jag vilja göra samma igen. Trots att det var skitdrygt med värkar och att vänta. Värkarna var hemska, med samtidigt en upplevelse i sej, som jag ändå skulle vilja vara med om igen, jag träffar ju aldrig på det någon annanstans, så skulle vilja ha det så.. En gång till, inte två ;)
Men det är inget jag tänker ta upp. Eftersom jag då känns möjlig att övertyga.. Vilket jag absolut inte vill vara! Dessutom så är jag som dej, ett snittkontrakt, skulle jag verkligen lita på det? Nej, tyvärr... :/ Så även fast jag skulle vilja, så är det inget alternativ för mej..