• Donaldduck1234

Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?

OBS! Denna tråd handlar inte om att bli övertalad om att föda vaginalt, därför ber jag er som håller på den linjen att sluta läsa nu. Denna tråd handlar om att jag vill ha tips för hur jag kan bemöta kommande situation med förlossningsvården och vad ni har för erfarenheter av argument och bemötande i samtal med läkare, barnmorskor vad gäller planerat kejsarsnitt/eventuella deals i förlossningsplanen.

Planerat kejsarsnitt
    Min samlade bedömning är att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt.

Jag tog upp detta i veckan med min barnmorska och hon började genast övertala mig att föda vaginalt (jag är i v. 26 redan så det är sent påpekat från min sida). Jag känner att jag är förbi steget "tyckande" & "tänk ett varv till" utan jag vill prata med en läkare eller barnmorska på förlossningsvården om detta för att höra om vad det finns för lösningar och alternativ.

Nu har jag en tid med mödravårdens läkare om två veckor (egentligen hade jag velat ha en remiss till mitt förstaval av sjukhus i stockholm med det vägrade hon ju eftersom det förmodligen kommer att bli ett till övertalningsförsök till vaginal förlossning).

- hur gör jag för att få ett planerat kejsarsnitt i Sthlms län utan medicinsk orsak?
    - Om jag inte lyckas hålla min linje (PK eller vaginalt är pest eller kolera för min del) tror ni att det finns möjlighet att man kan få mäta bäcken och mäta/röntga baby innan förlossningen?
    - Någon som tjatat sig till en platsgaranti på ett sjukhus (finns bara ett jag kan tänka mig föda vaginalt på), helst i Sthlmsområdet?
    - kan man kompromissa på det sättet att jag går med på vaginalt fram till BF, men har det inte satt igång då får jag ett planerat kejsarsnitt så fort jag går över tiden?

Någon som har erfarenheter av dessa situationer? Tips? Om jag yttrar något av de tre sista sakerna till vårdpersonal - är jag "körd" då för planerat kejsarsnitt? Och finns det ingen lag som säger att kvinnan ska få ha sista ordet om sin egen förlossningsmetod (eller är allt budgetstyrt)?

tack för hjälpen! :)

• Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?
  • Nixe
    Donaldduck1234 skrev 2014-09-08 20:56:12 följande:
    Ja herregud, vad vidrigt! Och så ser det nog ut på väldigt många ställen i landet, mer eller mindre. 80 förlossningar på en vecka, det är 11 per dag - på 3 personer?! Även om det inte är argument "tungt nog", så bör man väl kunna dra upp detta på remissamtalet och hänvisa till artikeln??

Jag fick min remiss i slutet på förra veckan och ska redan dit på onsdag morgon. Jag är sjukt nervös för vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig på det. Det jag lutar åt är väl att det blir något slags värkarbete till en början...

Men jag vägrar verkligen att:
    - gå över tiden och tvingas föda vaginalt
    - om det ska vara vaginalt så vill jag mäta babys storlek
    - mäta bäcken
    - vägrar bli igångsatt
    - men jag upprepar - vägrar gå över tiden.

Jag upprepar mina frågor som jag ställde i min ursprungstråd:
    - hur gör jag för att få ett planerat kejsarsnitt i Sthlms län utan medicinsk orsak?
    - Om jag inte lyckas hålla min linje (PK eller vaginalt är pest eller kolera för min del) tror ni att det finns möjlighet att man kan få mäta bäcken och mäta/röntga baby innan förlossningen?
    - Någon som tjatat sig till en platsgaranti på ett sjukhus (finns bara ett jag kan tänka mig föda vaginalt på), helst i Sthlmsområdet?
    - kan man kompromissa på det sättet att jag går med på vaginalt fram till BF, men har det inte satt igång då får jag ett planerat kejsarsnitt så fort jag går över tiden?

Vad tror ni att de säger om detta? Har ni några tips att ge? Vad tror ni att läkaren/barnmorskan kommer att ställa för frågor?
    Som ni kanske hör vacklar jag hela tiden om snitt/inte snitt för jag vet verkligen inte vad som är det rätta. Man skulle behövt en spåkula gällande det här..
    vill du ha snitt så ska du nog snarare inte öppna upp för att du under vissa omständigheter kan stå ut med en vaginal förlossning. kan de sniffa sig till lite insparade pengar är snittet garanterat bye bye. så bestäm dig istället för om det är snitt som gäller eller om du vill göra en plan för en vaginal förlossning för jag tror att de kommer utnyttja faktumet att du verkar splittrad till din nackdel annars. de jag känner som fått kämpa som dårar för snitt är de som någonstans på vägen nämnt att om de tvingas till vaginalt så vill de isf ditt eller datt osv. de som fått snittet enklare är de som helt enkelt inte ens gläntat på "vaginaldörren" en halv millimeter utan stått på sig hela vägen. så bestäm dig och stå fast vid beslutet så blir det lättare!
  • AnnaSthlm

Jag fick ett planerat snitt utan något ifrågasättande. Mamma Mia söder skickade remissen till SöS. Inga övertalningsförsök. Jag var benhård att endast ks fungerar, inga konpromisser. Allt gick utmärkt. PMa mig omddu undrar något!

• DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-09-11 05:49:13 följande:

Jag fick mitt snitt! 24 oktober kommer den! :) :) :)

Yey!! :D jag vill höra allt om ditt samtal! Ett par dagar kvar till mitt nu......
  • Donaldduck1234
    DinaMii skrev 2014-09-11 08:16:20 följande:

Yey!! :D jag vill höra allt om ditt samtal! Ett par dagar kvar till mitt nu......

Hej,

Det var inte så dramatiskt. Börjades med att min remiss från förra läkaren lästes upp o jag fick hålla med eller inte.. Jag höll med.

Läkaren (kvinna) ställde lite ledande frågor tyckte jag, typ i stil med och du är rädd för att föda/kan inte tänka dig vaginalt etc. Lättare att svara ja på frågor än att uttrycka dem själv. Inga övertalningsförsök. Sedan var jag rätt ärlig ned att jag egentligen inte var så sugen på nåt av alternativen egentligen o vi resonerade också kring det. Och att vi inte hade nån spåkula (som jag önskade mig). Så det var lika bra att boka ett datum...

Berätta hur det gick!
  • Lolanthe
    AnnaSthlm skrev 2014-09-08 21:14:27 följande:

Jag fick ett planerat snitt utan något ifrågasättande. Mamma Mia söder skickade remissen till SöS. Inga övertalningsförsök. Jag var benhård att endast ks fungerar, inga konpromisser. Allt gick utmärkt. PMa mig omddu undrar något!

Jag var också på SöS och fick mitt beviljat. Inga övertalningsförsök och ett väldigt proffsigt bemötande. När är det dags för dig?
  • AnnaSthlm
    Lolanthe skrev 2014-09-19 20:34:31 följande:
    Jag var också på SöS och fick mitt beviljat. Inga övertalningsförsök och ett väldigt proffsigt bemötande. När är det dags för dig?
    Jag fick min son i december precis innan jul =) Allt gick utmärkt och jag är väldigt nöjd!
  • Cox Orange

Du ska bara säga att du är rädd för förlossningsskador och en hemsk förlossning och att du inte för ditt liv vill föda vaginalt, punkt. Ingen som helst eftergivlighet eller någonting, var helt oresonlig. Säg att du inte skulle kunna hantera såna skador man kan råka ut för, vare sig fysiskt eller psykiskt. Bajsa på dig, smärta som omöjliggör samlag i mer än ett år efter förlossningen, kissa ner dig på stan när du nös, göra 20 gynundersökningar på mindre än ett år, tre korrigeringsoperationer...

Jag ville ha snitt, jag var rädd för förlossningsskador men blev nekad. Det blev en förlossningsplan och s k "snittkontrakt". Kändes bra ändå. Förlossningen kom, blev igångsatt pga överburenhet. Fick värkstorm. Bad om snitt. Kunde jag glömma. Resten av förlossningen var helt obeskrivlig. Jag kan bara säga att jag slutade tro på Gud. 

Första smärtfria dagen kom efter åtta månader. Fick en sfinkterskada, bakre framfall, en nervskada och blev inkontinent. Första promenaden efter nio månader.
    Ta snitt, det kan inte bli sämre.

• Cox Orange
    AnnaSthlm skrev 2014-09-08 21:14:27 följande:

Lolanthe skrev 2014-09-19 20:34:31 följande:
    Det gläder mig att se att jag lyckats göra tillräckligt avtryck på Ulla och Eva där.

Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?