• Donaldduck1234

Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?

OBS! Denna tråd handlar inte om att bli övertalad om att föda vaginalt, därför ber jag er som håller på den linjen att sluta läsa nu. Denna tråd handlar om att jag vill ha tips för hur jag kan bemöta kommande situation med förlossningsvården och vad ni har för erfarenheter av argument och bemötande i samtal med läkare, barnmorskor vad gäller planerat kejsarsnitt/eventuella deals i förlossningsplanen.

Planerat kejsarsnitt
    Min samlade bedömning är att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt.

Jag tog upp detta i veckan med min barnmorska och hon började genast övertala mig att föda vaginalt (jag är i v. 26 redan så det är sent påpekat från min sida). Jag känner att jag är förbi steget "tyckande" & "tänk ett varv till" utan jag vill prata med en läkare eller barnmorska på förlossningsvården om detta för att höra om vad det finns för lösningar och alternativ.

Nu har jag en tid med mödravårdens läkare om två veckor (egentligen hade jag velat ha en remiss till mitt förstaval av sjukhus i stockholm med det vägrade hon ju eftersom det förmodligen kommer att bli ett till övertalningsförsök till vaginal förlossning).

- hur gör jag för att få ett planerat kejsarsnitt i Sthlms län utan medicinsk orsak?
    - Om jag inte lyckas hålla min linje (PK eller vaginalt är pest eller kolera för min del) tror ni att det finns möjlighet att man kan få mäta bäcken och mäta/röntga baby innan förlossningen?
    - Någon som tjatat sig till en platsgaranti på ett sjukhus (finns bara ett jag kan tänka mig föda vaginalt på), helst i Sthlmsområdet?
    - kan man kompromissa på det sättet att jag går med på vaginalt fram till BF, men har det inte satt igång då får jag ett planerat kejsarsnitt så fort jag går över tiden?

Någon som har erfarenheter av dessa situationer? Tips? Om jag yttrar något av de tre sista sakerna till vårdpersonal - är jag "körd" då för planerat kejsarsnitt? Och finns det ingen lag som säger att kvinnan ska få ha sista ordet om sin egen förlossningsmetod (eller är allt budgetstyrt)?

tack för hjälpen! :)

• Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?
  • DinaMii

Jag skulle vilja ha det så skriftligt att läkaren tatuerade in det i pannan på sej själv isf.. Typ.. Att det verkligen verkligen står svart på vitt att vf INTE är aktuellt och att det SKA vara snitt. Då.. Skulle jag nog kanske våga..

• Limaliie

Kan säga att min förlossning ändå slutade i akut snitt. (det var inte akut men det kallas ju det när de inte är planerade) Dottern föddes natten till onsdag.
    Igngsttningen öppnade mig aldrig, gav bara pinvärkar, fick feber och infektion och bebis fick höga hjärtljud av allt. Därför bestämde de på natten att ta ut Astrid

Aldrig mer igångsättning säger jag, snitt var helt ok men visst, det gör ont efteråt men idag är det inte farligt alls Man överlever

Lycka till ni alla!

• Donaldduck1234

Hej,
    uursäkta ett sent svar och hoppas att ni läser! Stort tack för era svar, DinaMi­i & Limali­ie!

Limaliie, jättejättegrattis till din baby Astrid! Tråkigt att det inte skulle bli någon hejdundrande positiv förlossning, men vad skönt ändå att det gick bra. Men bra tips, det ger mig lite nytt bränsle att kunna stå på mig för att undvika igångsättning. Hur är livet efter förlossningen då? :)

DinaMii, hur har det gått för dig och din remiss? Stort tack för ditt inlägg, då känns det hela lite tryggare ändå, du gav bra tips. Jag tycker också att det låter som ett helt ok tillvägagångssätt men jag vill som sagt inte bli tvingad till vaginal förlossning för att man mjuknat i något svagt ögonblick och sagt ja. Och sedan kaosartat ivägkörd och nedsövd för nåt akutsnitt.

Jag har ännu inte hört något om min kallelse, kanske ska fråga om det imorgon då jag har första kollen på en månad. Nu kommer jag att börja gå lite oftare och jag träffar min nya barnmorska imorgon - håll tummarna för att hon är vettig! Ingen av de andra två jag träffat tidigare har varit så himla lyhörda enligt min mening..

Hör gärna av er (alla) om ni har flera tips på olika förlossningssätt/metoder/kompromisser! Kan tänka mig att jag kommer att behöva all styrka när jag väl sitter där i samtalet med läkaren eftersom jag redan är förutbestämd och "klassad" med mild förlossningsskräck..

• DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-08-19 21:47:11 följande:

Hej,
    uursäkta ett sent svar och hoppas att ni läser! Stort tack för era svar, DinaMi­i & Limali­ie!

Limaliie, jättejättegrattis till din baby Astrid! Tråkigt att det inte skulle bli någon hejdundrande positiv förlossning, men vad skönt ändå att det gick bra. Men bra tips, det ger mig lite nytt bränsle att kunna stå på mig för att undvika igångsättning. Hur är livet efter förlossningen då? :)

DinaMii, hur har det gått för dig och din remiss? Stort tack för ditt inlägg, då känns det hela lite tryggare ändå, du gav bra tips. Jag tycker också att det låter som ett helt ok tillvägagångssätt men jag vill som sagt inte bli tvingad till vaginal förlossning för att man mjuknat i något svagt ögonblick och sagt ja. Och sedan kaosartat ivägkörd och nedsövd för nåt akutsnitt.

Jag har ännu inte hört något om min kallelse, kanske ska fråga om det imorgon då jag har första kollen på en månad. Nu kommer jag att börja gå lite oftare och jag träffar min nya barnmorska imorgon - håll tummarna för att hon är vettig! Ingen av de andra två jag träffat tidigare har varit så himla lyhörda enligt min mening..

Hör gärna av er (alla) om ni har flera tips på olika förlossningssätt/metoder/kompromisser! Kan tänka mig att jag kommer att behöva all styrka när jag väl sitter där i samtalet med läkaren eftersom jag redan är förutbestämd och "klassad" med mild förlossningsskräck..

Jo jag har fått en tid för samtal, i mitten av sep.. Så en månad kvar då.. En lång månad som jag hoppas går snabbt..

Jag ska oxå till bm imorn för första gången på länge, och sen blir det varannan vecka framöver. Hör med din bm, hon borde kunna kolla så remissen gått fram, eller så borde du kunna ringa till mottagaren och höra när det är tänkt att du ska få komma.

När var det du skulle ha bebis?
  • Donaldduck1234
    DinaMii skrev 2014-08-19 22:57:17 följande:
    Jo jag har fått en tid för samtal, i mitten av sep.. Så en månad kvar då.. En lång månad som jag hoppas går snabbt..

Jag ska oxå till bm imorn för första gången på länge, och sen blir det varannan vecka framöver. Hör med din bm, hon borde kunna kolla så remissen gått fram, eller så borde du kunna ringa till mottagaren och höra när det är tänkt att du ska få komma.

När var det du skulle ha bebis?
    Hej,
    30 oktober är jag beräknad, har för mig att jag var lite efter dig?
    Men precis, nu börjar min koller också varannan vecka. imorrn börjar vi med koll och sedan föräldrakurs på det (med förhoppning om att bli fullfjädrad).

Ja, jag kan nog också ringa till bb och se om remissen kommit fram, har bara inte ids att göra det. Läkaren på mödravården sa att de vanligtvis kallade till v.34 men hon skulle skriva att det var brådskande (liksom det är för många andra också gissar jag..) Men om du redan fått din tid är ju frågan när jag får min..??! Typ säkert v. 36 eller nåt sånt där.. 
  • DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-08-19 23:20:43 följande:
    Hej,
    30 oktober är jag beräknad, har för mig att jag var lite efter dig?
    Men precis, nu börjar min koller också varannan vecka. imorrn börjar vi med koll och sedan föräldrakurs på det (med förhoppning om att bli fullfjädrad).

Ja, jag kan nog också ringa till bb och se om remissen kommit fram, har bara inte ids att göra det. Läkaren på mödravården sa att de vanligtvis kallade till v.34 men hon skulle skriva att det var brådskande (liksom det är för många andra också gissar jag..) Men om du redan fått din tid är ju frågan när jag får min..??! Typ säkert v. 36 eller nåt sånt där.. 
    Säkert olika i olika landsting. Har sett folk här som är pratade och klara i v14, men här tar dom senare.. :) låter som vi följs åt rätt lika, som med samtalet, dom vill ha det så sent här med.. Det positiva är att vi snart är i den veckan då.. Är beräknad 31 okt så jag är snäppet efter dej ;)

Fick tiden till samtalet hemskickat förra veckan, så jag har inte vetat om det länge :)
  • Donaldduck1234
    DinaMii skrev 2014-08-19 23:45:03 följande:
    Säkert olika i olika landsting. Har sett folk här som är pratade och klara i v14, men här tar dom senare.. :) låter som vi följs åt rätt lika, som med samtalet, dom vill ha det så sent här med.. Det positiva är att vi snart är i den veckan då.. Är beräknad 31 okt så jag är snäppet efter dej ;)

Fick tiden till samtalet hemskickat förra veckan, så jag har inte vetat om det länge :)
    Ja verkligen snäppet efter. Vad spännande! Då får vi följas åt här sista tiden Cool
  • Donaldduck1234
    DinaMii skrev 2014-09-08 10:50:33 följande:

En vecka kvar till mitt snittsamtal, då kommer den här artikeln ut.. www.dt.se/allmant/dalarna/katastrofsommar-pa-forlossningen

Sen "får" man inte ha personalbrist som en anledning till att önska snitt.. Varför ska inte rädslan att bli bortglömd eller att inte personalen hinner med få synas i statistiken..?

Ja herregud, vad vidrigt! Och så ser det nog ut på väldigt många ställen i landet, mer eller mindre. 80 förlossningar på en vecka, det är 11 per dag - på 3 personer?! Även om det inte är argument "tungt nog", så bör man väl kunna dra upp detta på remissamtalet och hänvisa till artikeln??

Jag fick min remiss i slutet på förra veckan och ska redan dit på onsdag morgon. Jag är sjukt nervös för vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig på det. Det jag lutar åt är väl att det blir något slags värkarbete till en början...

Men jag vägrar verkligen att:
    - gå över tiden och tvingas föda vaginalt
    - om det ska vara vaginalt så vill jag mäta babys storlek
    - mäta bäcken
    - vägrar bli igångsatt
    - men jag upprepar - vägrar gå över tiden.

Jag upprepar mina frågor som jag ställde i min ursprungstråd:
    - hur gör jag för att få ett planerat kejsarsnitt i Sthlms län utan medicinsk orsak?
    - Om jag inte lyckas hålla min linje (PK eller vaginalt är pest eller kolera för min del) tror ni att det finns möjlighet att man kan få mäta bäcken och mäta/röntga baby innan förlossningen?
    - Någon som tjatat sig till en platsgaranti på ett sjukhus (finns bara ett jag kan tänka mig föda vaginalt på), helst i Sthlmsområdet?
    - kan man kompromissa på det sättet att jag går med på vaginalt fram till BF, men har det inte satt igång då får jag ett planerat kejsarsnitt så fort jag går över tiden?

Vad tror ni att de säger om detta? Har ni några tips att ge? Vad tror ni att läkaren/barnmorskan kommer att ställa för frågor?
    Som ni kanske hör vacklar jag hela tiden om snitt/inte snitt för jag vet verkligen inte vad som är det rätta. Man skulle behövt en spåkula gällande det här..
Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?