• Anonym (Förvirrad mamma)

    HJÄLP! Första födelsedagen sen separationen!

    Jag har en dotter som snart fyller två år. Hennes pappa och jag separerade i oktober förra året. Nu har jag en ny jättefin pojkvän sedan fem månader, han är jättefin med dottern och hon är helt förtjust i honom. Pappan har henne varannan helg och känner sig lite låst pga av det. Han är en väldigt bekväm människa och har aldrig varit särskilt engagerad, väljer alltid sprit och vänner framför henne. Han har blivit lite bättre sen jag träffade min nuvarande och säger att ha känner sig lite hotad i papparollen. Vi försöker absolut inte få barnet att se min nya som pappa, hon kallar honom vid nämna och pappa för pappa.

    Jag hade tänkt att vi skulle ha varsitt kalas för dottern och har planerat utifrån det. Nu kommer hennes pappa dock och säger att han tagit för givet att vi ska vara hemma hos mina föräldrar på deras gård..? Och alltså att han ska fira med oss.
    Jag känner att det är olustigt att han ska fira med oss då det är min familj och styvpappan ska var med, och det är han som ingår i den familjen nu (alltså min släkt med syster och mamma och pappa osv). Plus att det då blir väldigt bekvämt för mitt ex att bara glida med när jag fixar hela kalaset. Hans föräldrar skulle aldrig ha bjudit med mig, de pratar inte ens med mig.
    Samtidigt känns det elakt att utesluta honom från kalaset då hans familj och släkt inte bor här och han har dottern så sällan så det är som ingen av hans vänner som känner henne. Och tanken på honom och dottern ensamma med en tårta för mig att gråta. Men jag vet också att han inte alls tänkt på eller försökt fixa något kalas just för att han tagit för givet att han skulle fira med mig och min familj.
    Men det känns så jobbigt att hindra honom från att fira henne för då vet jag att han inte kommer fira henne alls. Min nuvarande tycker såklart situationen är jobbig och tycker inte det är mitt ansvar att se efter pappan längre då vi inte längre är ett par.
    Så jag undrar hur alla andra gör med sina separationer? Firar ni allihop, närmsta släkten, bioföräldern och styvföräldern?

    Någon som har någon klokhet i det här och kan hjälpa mig styra upp? Är oerhört tacksam för svar!

  • Svar på tråden HJÄLP! Första födelsedagen sen separationen!
  • Anonym (Fredag)

    Om alla är sams och det känns rätt så tycker jag inte att det är något fel med att fira gemensamt. MEN då ska det känns bra för alla inblandade. Annars tycker jag att ni kan ha ett firande för barnet och sedan ha täta byten/umgänge så att pappan också får möjlighet att ställa till kalas där han bjuder sina släktingar.

    Det finns inget rätt eller fel riktigt utan man får hitta ett sätt som fungerar helt enkelt. Sen när barnet är äldre kanske hon själv kommer vilja att ni kommer båda två på hennes kalas men då kanske det har gått så pass lång tid att ni inte har något problem med det, då får liksom hennes behov gå före era litegrann. Men ännu är hon ju så liten.

  • Tow2Mater

    Om han inte kommer fira alls annars, är det ju helt ok, inget barnet lider av idag. Men det vore ju ett ypperligt tillfälle for honom att bjuda in sin egen familj och släkt, eller åka o hälsa på dem med barnet. Om pappan har henne varannan helg är det ju inte så sällan heller. Foresla att han tar ett par dar ledigt och tar barnet o hälsar på sin släkt med barnet istället.

  • Alexi

    Självklart ska han få vara med er och fira! Jag blir galen på vuxna människor som inte kan sätta sig själva åt sidan och fokusera på barnet. Det är barnets födelsedag, alltså självklart att pappan är med!

  • Tecum

    Mycket beror på hur stämningen mellan dig, ditt ex och din nye. Hur känns det för din släkt? Var det en "ömsesidig" separation eller var det du som gick? Ingen tjänar på ett kalas med spänd och dålig stämning, allra minst din dotter.

    Såvitt jag förstår är det numera inte ovanligt alls att man firar gemensamt. Men kanske inte så snabbt efter separationen. Å andra sidan umgås min son otvunget med sitt ex och hennes nye pojkvän. Där är dock inga barn inblandade.
    Du får helt enkelt känna dig för. Men din pojkvän har rätt i att det inte är ditt ansvar att se efter pappan längre.

  • EttSuntLeverne

    Mina föräldrar separerade innan jag hunnit haft min första födelsedag. Jag bodde hos pappa varannan helg och så vitt jag minns det så firade jag alla födelsedagar hemma hos mamma.

    Jag hade ett kalas för släkten (dit även pappa var bjuden), samt ett kalas för kompisar (har dock för mig att pappa var bjuden även till det kalaset, om han kände för att gå på barnkalas typ, men att han endast kom på släktkalaset).

    Mina föräldrar var inte direkt bästa polare med varann, men de såg till att hålla sams och vara trevliga mot varann under mitt kalas. De gjorde det för min skull - något jag uppskattar enormt mycket idag. :)

    Jag tycker gott att din dotters pappa kan få haka med på ett hörn. Beställ en riktigt dyr födelsedagspresent, till dotern, från honom. ;)

  • Anonym (xoxo)

    Jag tycker att det känns märkligt öht att benämna en ny pojkvän styvpappa efter bara fem månader, men det kanske är jag som är konservativ?
    Om pappan inte har nåt problem med din nya så skulle iaf jag bjudit honom för dotterns skull, kalas är ju jättehärligt och kul om även pappa är med. Samtidigt tror jag inte att hon skulle reflektera över att han inte var där, så problemet finns ju bara för er vuxna.
    Om pappan mest troligt inte kommer skaffa sig vänner eller kunna hålla bra kalas för tjejen framöver så torde ju näst bästa alternativet för henne vara att både mor och far ska kunna vara med.
    Om din nya kille redan efter 5 månader tycker att det är problematiskt tycker jag du ska fundera på vilka krav han kan tänkas ha framöver och hur det drabbar tjejen. Kanske lika bra att stämma i bäcken och förklara för honom att vid högtider får man liksom bita ihop, och det kan han börja öva på redan nu.

  • Iam
    Anonym (xoxo) skrev 2014-07-25 15:56:34 följande:

    Jag tycker att det känns märkligt öht att benämna en ny pojkvän styvpappa efter bara fem månader, men det kanske är jag som är konservativ?

    Om pappan inte har nåt problem med din nya så skulle iaf jag bjudit honom för dotterns skull, kalas är ju jättehärligt och kul om även pappa är med. Samtidigt tror jag inte att hon skulle reflektera över att han inte var där, så problemet finns ju bara för er vuxna.

    Om pappan mest troligt inte kommer skaffa sig vänner eller kunna hålla bra kalas för tjejen framöver så torde ju näst bästa alternativet för henne vara att både mor och far ska kunna vara med.

    Om din nya kille redan efter 5 månader tycker att det är problematiskt tycker jag du ska fundera på vilka krav han kan tänkas ha framöver och hur det drabbar tjejen. Kanske lika bra att stämma i bäcken och förklara för honom att vid högtider får man liksom bita ihop, och det kan han börja öva på redan nu.


    På dotterns kalas kan jag väl hålla med om att ts pojkvän kanske kan ha överseende med att papoan är där, om han beter sig respektfullt. Men nej, han ska väl inte alls behöva fira högtider med sin flickväns ex?!

    Dotterns pappa ingår i dotterns familj, men i te i ts familj. I ts familj ingår pojkvännen och det är dom två tillsammans som avgör hur dom vill göra.

    TS

    Jag tycker att du ska prata med ditt ex. Förklara för honom att han inte bara kan förutsätta att du löser allt och han får hänga med på en räkmacka. Säg att han är välkommen denna gången men att din pojkvän kommer vara där. Be honom oxå att fixa något, ex tårta, så han faktiskt bidrar och inser att han inte bara kan smita undan. Sen om du inte litar på honom kan du ju fixa en extra tårta i smyg som du bara plockar fram om det behövs. Men viktigast är väl att du förtydligar att han så klart är er dotters familj, men inte din och inte heller kan utgå från det.
  • Anonym (xoxo)
    Iam skrev 2014-07-25 17:51:39 följande:
    På dotterns kalas kan jag väl hålla med om att ts pojkvän kanske kan ha överseende med att papoan är där, om han beter sig respektfullt. Men nej, han ska väl inte alls behöva fira högtider med sin flickväns ex?!
    Jodå, det kommer han behöva göra om de inte tänker fira varannan lucia, varannan skolavslutning osv. Och med tanke på att han redan är styvfar efter 5 månader, och redan missnöjd med upplägget så blir det väl så.
  • Iam
    Anonym (xoxo) skrev 2014-07-25 18:15:53 följande:

    Jodå, det kommer han behöva göra om de inte tänker fira varannan lucia, varannan skolavslutning osv. Och med tanke på att han redan är styvfar efter 5 månader, och redan missnöjd med upplägget så blir det väl så.


    Då är jag med hur du menar. Jag tänkte jul, påsk, midsommar och sådana tillfällen. Att fira lucia på dagis eller gå på en skolavslutning får han nog allt acceptera, men jag personligen ser inte det på samma sätt som att dela på ett släktkalas. Det senare känns liksom mer intimt och familj/släktorienterat. Det är ju på hemmaplan.
  • Tow2Mater
    Anonym (xoxo) skrev 2014-07-25 18:15:53 följande:
    Jodå, det kommer han behöva göra om de inte tänker fira varannan lucia, varannan skolavslutning osv. Och med tanke på att han redan är styvfar efter 5 månader, och redan missnöjd med upplägget så blir det väl så.
    Allt TS skriver om pojkvannen är "min nuvarande tycker såklart situationen är jobbig och tycker inte det är mitt ansvar att se efter pappan längre då vi inte längre är ett par".
    Och vem skulle inte tycka det är jobbigt med en ex som forsoker komma enkelt undan och utan att ens ha frågat bara tar for givet att han ska vara med som vanligt?
  • Anonym (xoxo)
    Tow2Mater skrev 2014-07-25 20:01:53 följande:
    Allt TS skriver om pojkvannen är "min nuvarande tycker såklart situationen är jobbig och tycker inte det är mitt ansvar att se efter pappan längre då vi inte längre är ett par".
    Och vem skulle inte tycka det är jobbigt med en ex som forsoker komma enkelt undan och utan att ens ha frågat bara tar for givet att han ska vara med som vanligt?
    Fast det kan ju knappast vara betungande för TS nya kille? Däremot är det väl jobbigt för TS, men det har jag inte kommenterat.
  • Anonym (xoxo)
    Iam skrev 2014-07-25 18:21:14 följande:
    Då är jag med hur du menar. Jag tänkte jul, påsk, midsommar och sådana tillfällen. Att fira lucia på dagis eller gå på en skolavslutning får han nog allt acceptera, men jag personligen ser inte det på samma sätt som att dela på ett släktkalas. Det senare känns liksom mer intimt och familj/släktorienterat. Det är ju på hemmaplan.
    Aha, nej det menade jag inte. :)
  • Brumma

    Att fira ihop är ju helt ok - om det funkar för ALLA inblandade. Att ha kalas ihop bara "för att" och försöka hålla masken för barnen tror jag inte alls på.... Barn känner av stämningar ganska bra.. Och det GÅR faktiskt att förklara för barn att mamma och pappa lever inte ihop längre och därför firar vi dig var för sig istället. Och nej, självklart är det inte din sak TS att styra upp för pappan längre.

    Min bonus föräldrar gick isär innan hon fyllde två... Så de firade en födelsedag och en julafton tillsammans... Sedan har de - vi - firat var för sig. Hos mamma, där hon bor mesta tiden, har hon haft släktkalas med mammas sida och även barnkalas. Hos oss har vi haft kalas med min mans och min familj.

    Inget konstigt alls - hade vi varit hos hennes mamma hade det knappast känts naturligt att min sida av familjen kommit, människor hon själv betraktar som "sin" familj. Likadant om det varit hemma hos oss hade mammans nyas familj säkert inte känt det naturligt att vara med.

    TS - prata med pappan. Säg att det faktiskt känns konstigt att han skall vara med hos dina föräldrar (skulle ni ens vara där?). Inte för din nyas skull utan för att NI inte längre är familj och att DU helst inte vill det.

  • Brumma
    Alexi skrev 2014-07-25 15:29:18 följande:

    Självklart ska han få vara med er och fira! Jag blir galen på vuxna människor som inte kan sätta sig själva åt sidan och fokusera på barnet. Det är barnets födelsedag, alltså självklart att pappan är med!


    Eller så blir det två födelsedagsfiranden. Man KAN faktiskt fokusera på barnet utan att man måste göra det ihop.... Och nej, det innebär inte per automatik att barnet mår dåligt av det.. Snarare kan det väl vara en lättnad om barnet vet med sig att mamma o pappa inte riktigt kommer överens. Även om man just den dagen gör sitt bästa..
  • Anonym (jo)

    Du har rätt i att tanken på pappan och dottern som firar ensamma faktiskt är lite deprimerande.

  • Brumma
    Anonym (jo) skrev 2014-07-25 22:30:40 följande:

    Du har rätt i att tanken på pappan och dottern som firar ensamma faktiskt är lite deprimerande.


    ELLER så kan pappan passa på att införa en speciell tradition för bara honom o dottern. Bor hans släktingar långt bort eller om han inte är bra på att fixa kalas - skit i kalaset! Hon har ett kalas hos mamma, kanske pappan kan göra ngt speciellt med dottern när hon fyller.

    Jag tar alltid barnet som fyller och sticker iväg till djurpark, gröna Lund, bio, museum osv. Ngt som intresserar barnet och så gör vi "vår" dag av det hela.

    Är det sorgligt att sitta ensam med en tårta så gör inte det då, utan gör ngt eget av dagen. Som får dottern att känna sig speciell och som blir en "pappa-dotter" grej.

    TS - kanske ngt att föreslå? Speciellt som han känt sig lite hotad i sin papparoll, detta är ju ett ypperligt tillfälle att stärka den rollen och bandet till dottern ;)
Svar på tråden HJÄLP! Första födelsedagen sen separationen!