• Anonym (Mamma)

Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....

Usch det här är lite pinsamt och jobbigt att skriva om, men jag tar och gör det ändå i anonymitet.

Min dotter är 11 år gammal och har en pojkvän. För en tid sedan berättade hon att de hade hånglat för första gången men utan kondom. Blev lite ställd av det hon sa men fnissade lite inombords över hennes missuppfattning av kondomens egentliga funktion.

En vecka efteråt säger hon "mamma vet du, jag tror jag är gravid för vi hade ingen kondom när vi hånglade och jag känner mig väldigt konstig i magen". Jag tyckte det var så gulligt av henne att säga så, så jag sa "jadå gumman du är säkert gravid och snart blir jag mormor". Sen var det inget mer med den diskussionen. Två månader efter, vilket inträffade förra veckan, kommer hon hem med en Åhlénspåse i handen. Jag frågar nyfiken vad hon har köpt och då visar hon mig ett par bebisstrumpor och en bebis body. "Är det till lill-grisen i magen?" frågar jag med helt älskvärt. Jag tyckte det var så gulligt av henne att köpa det så jag gav henne en kram och puss på huvudet.
    Under hela den här veckan har hon emellertid konstant pratat om bebisen i sin mage, vad han/hon ska heta och hon har frågat mig om hur ont det gör att förlösa ett barn. Igår började jag däremot känna oro. Jag har hela tiden tänkt att hon bara skojat med mig eller att hon bara haft önsketankar om en bebis, av den anledningen har jag tyckt att det varit väldigt gulligt av henne. Men jag har ju aldrig direkt tänkt på att hon verkligen TROR att hon är gravid för så vitt jag vet har hon inte ens fått sin första mens (om hon inte undanhållit det för mig). Igår förklarade jag för henne att hon faktiskt inte är gravid och att hon måste sluta inbilla sig om det om det nu är så att hon faktiskt tror att hon är gravid. Hon undrade då varför hon hade ont i magen första dagen hon berättade det och jag förklarade för henne att det kanske bara var fråga om en orolig mage och inget annat just den dagen. Detta krossade henne så hårt att hon konstant gråtit hela natten. Jag mår så dåligt för att hon mår dåligt. Jag kanske borde förklarat för henne från första dagen hon uttryckte sina misstankar om graviditeten , eller i vart fall senast då hon kom hem med babykläder från Åhléns. Men som sagt, jag trodde hon bara hade önsketankar, vilket barn ofta har.

Nu sitter hon ute på verandan. Hon har inte pratat något alls, utan hon tittar bara ut och är allmänt ledsen och sur. Usch....jag skäms. Jag vet inte hur jag ska prata med henne om detta.

• Svar på tråden Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....
  • miss bee

Ja så vitt jag vet så har man ju ägglossning innan mensen så jo man kan bli gravid innan första mensen kommer. Att TS spelade med var taskigt. Dottern kanske tror att ett samlag är att hångla eller hennes sätt att säga det på. Varför inte köpa ett graviditetstest för säkerhetsskull och då ett bevis för er båda om hur det ligger till. Hon nämnde ju hångla utan kondom. Alltså har hon troligtvis haft samlag och magsmärtan kanske blev efter just samlaget. Dom flesta vet ju att första samlaget gör lite ont.

• Michelle 341
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-26 09:36:53 följande:

I nuläget vet jag inte hur jag ska få kontakt med henne. Hon är förstås väldigt arg och ledsen. Tror ni det dra är att jag väntar tills hon börjar prata med mig eller ska jag gå fram och prata? Hur ska jag börja samtalsämnet. I ärlighetens namn känner jag mig väldigt nervös. Jag vet att hon är förkrossad. Usch...jobbigt är bara förnamnet. Borde jag gå fram själv eller borde hennes pappa vara med? Känner mig väldigt tom i huvudet för ett klokt beslut just nu

Mitt tips är att INTE låta pappa vara med. Då kommer allt kännas så mkt mer uppförstorat, detta är en mor/dotter grej.

Knacka på hennes dörr och fråga om du får prata med henne. Sätt dig på sängkanten och börja helt enkel med att fråga om vad hon vet och vad hon inte vet om hur man blir gravid och sen pratar ni på om allt, mens, killar, kärlek och annat som hör till på en avslappnad nivå.

Din lilla flicka börjar bli stor nu mamma!
  • Lindsey Egot the only one

Det är väl inte skolans plikt att berätta för barnen ang sex. Det är väl något för föräldrarna. Och TS skriver. Så vitt jag vet har hon inte fått mensen ännu. Nä det kanske inte ungen har fått ännu men innan mensen kommer ALLTID ägglossningen så man kan visst bli gravid utan att någonsin ha haft mens innan. TS borde upplysas hon med, med den bristande kunskapen hon besitter.

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-26 09:24:28 följande:

Usch det här är lite pinsamt och jobbigt att skriva om, men jag tar och gör det ändå i anonymitet.

Min dotter är 11 år gammal och har en pojkvän. För en tid sedan berättade hon att de hade hånglat för första gången men utan kondom. Blev lite ställd av det hon sa men fnissade lite inombords över hennes missuppfattning av kondomens egentliga funktion.

En vecka efteråt säger hon "mamma vet du, jag tror jag är gravid för vi hade ingen kondom när vi hånglade och jag känner mig väldigt konstig i magen". Jag tyckte det var så gulligt av henne att säga så, så jag sa "jadå gumman du är säkert gravid och snart blir jag mormor". Sen var det inget mer med den diskussionen. Två månader efter, vilket inträffade förra veckan, kommer hon hem med en Åhlénspåse i handen. Jag frågar nyfiken vad hon har köpt och då visar hon mig ett par bebisstrumpor och en bebis body. "Är det till lill-grisen i magen?" frågar jag med helt älskvärt. Jag tyckte det var så gulligt av henne att köpa det så jag gav henne en kram och puss på huvudet.
    Under hela den här veckan har hon emellertid konstant pratat om bebisen i sin mage, vad han/hon ska heta och hon har frågat mig om hur ont det gör att förlösa ett barn. Igår började jag däremot känna oro. Jag har hela tiden tänkt att hon bara skojat med mig eller att hon bara haft önsketankar om en bebis, av den anledningen har jag tyckt att det varit väldigt gulligt av henne. Men jag har ju aldrig direkt tänkt på att hon verkligen TROR att hon är gravid för så vitt jag vet har hon inte ens fått sin första mens (om hon inte undanhållit det för mig). Igår förklarade jag för henne att hon faktiskt inte är gravid och att hon måste sluta inbilla sig om det om det nu är så att hon faktiskt tror att hon är gravid. Hon undrade då varför hon hade ont i magen första dagen hon berättade det och jag förklarade för henne att det kanske bara var fråga om en orolig mage och inget annat just den dagen. Detta krossade henne så hårt att hon konstant gråtit hela natten. Jag mår så dåligt för att hon mår dåligt. Jag kanske borde förklarat för henne från första dagen hon uttryckte sina misstankar om graviditeten , eller i vart fall senast då hon kom hem med babykläder från Åhléns. Men som sagt, jag trodde hon bara hade önsketankar, vilket barn ofta har.

Nu sitter hon ute på verandan. Hon har inte pratat något alls, utan hon tittar bara ut och är allmänt ledsen och sur. Usch....jag skäms. Jag vet inte hur jag ska prata med henne om detta.

Så din 11-åring vill på fullt allvar ha en bebis? Om jag var du skulle jag kontakta BUP och gå dit med henne och reda ut hur hon mår. 
  • Hallonbåt02
    Nyfiken gul skrev 2014-07-26 20:59:02 följande:

Alltså jag blir lite bestört när alla anser det självklart att en 11-åring vet hur ett barn blir till. 

nej alla vet inte det! 

Det brister i sexualundervisningen i skolan, det är väldigt lite av skolans tid som ägnas åt den upplysningen, högst någon timma av ett ämne som är viktigt genom hela livet.  (men traggla matte kan man göra i skolan i minst 12 år ...) 

Alla barn utvecklas också olika och tar till sig information på olika sätt - det har väl VI vuxna här i tråden högst påtagligt bevisat, hur många minns exakt vad skolan sa om sex, mens och pubertet?  Hur många HADE ens sexualundervisning?   

Det är inte bättre i skolan idag. 

Det finns många barn som i 11-års åldern fortfarande anser att prinsessor och Barbie är högsta hobbyintresset eller som ägnar sig helhjärtat åt ridning, gymnastik eller fotboll.  Som sorterar bort informationen om pubertet och som på fullaste allvar tycker att pojkar är skitäckligt och inte vill höra talas om att man en dag får mens och bröst.  Och som kanske till och med gömmer sig i barnsliga kläder och pyjamas med Hello Kitty.  
    Och som garanterat tycker sexualkunskapen i skolan är riktigt pinsam, inte deltar i den, inte lyssnar osv..   Där når inte kunskapen fram . 

Herregud det finns vuxna människor som absolut vet vad en kondom är men som inte har den blekaste aning om hur den ska användas.  Läs gravidforumet för i jösse namn! 

Hur kan man då begära att en 11-åring plötsligt ska vara medveten och uppdaterad och upplärd? 

och vem ska ge den informationen när det finns så många okunniga vuxna?

Fast jag anser att en 11 åring som råhånglar med sin pojkvän har någon slags kunskap om vad sex är och de flesta 11 åringar har väl även kompisar som dem diskuterar saker med som inte görs med varken skolan eller föräldrar alltid.
    Tycker 11 åringen att pojkar är skitäckliga skulle hon nog inte börja hångla med en  heller?.
  • Anonym (ägglossning får man ju innan mensen...)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-26 13:59:42 följande:

Ser att flera i tråden skrivit att hon inte kan bli gravid innan första mensen vilket är skrämmande. Visst kan hon bli gravid innan hon får sin första mens! Saker händer med kroppen innan mensen kommer. Ha ett ordentligt sexprat med din dotter och om hur kroppen fungerar. Ett tips är att kan du själv inte så mycket om kroppen så ta henne till en bm eller skolsyster som kan hjälpa dig med det. Ett tips till, förlita dig absolut inte på all info på familjeliv, mycket brukar vara skrämmande fel.

Men eller hur! Och sen pratar de vidare om okunskap...  Det är ju så man blir irriterad. 

vet ni varför man får mens? Då borde ni också veta att man kan bli gravid innan man fått mens också... 
  • Hallonbåt02

Jag skulle även vilja tillägga att media har en stor del av samhället  idag, I var och varannan reklam ser man när ett par står och hånglar i en reklamsnutt där dem försöker och sälja parfym eller whatever och att sedan börja prata om att 11 åringar inte har en aning om någonting är att anse att ens barn faktiskt inte fattar något vilket jag kan tycka är naivt.
    Min 11 åring är inte helt bakom flötet även om hon fortfarande tycker om att leka med leksaker, media sprider ju saker värre än en löpeld i dagens läge och även om man är i från andra kulturer och religioner så är det svårt att missa löpsedlar + annat.

• Nyfiken gul
    Hallonbåt02 skrev 2014-07-27 10:12:33 följande:

Jag skulle även vilja tillägga att media har en stor del av samhället  idag, I var och varannan reklam ser man när ett par står och hånglar i en reklamsnutt där dem försöker och sälja parfym eller whatever och att sedan börja prata om att 11 åringar inte har en aning om någonting är att anse att ens barn faktiskt inte fattar något vilket jag kan tycka är naivt.
    Min 11 åring är inte helt bakom flötet även om hon fortfarande tycker om att leka med leksaker, media sprider ju saker värre än en löpeld i dagens läge och även om man är i från andra kulturer och religioner så är det svårt att missa löpsedlar + annat.

självklart kan barn snappa upp olika budskap men dom är inte tillräckligt gamla för att få ihop logiken, det är mycket som sker inne i kroppen som är svårt att få grepp om och hur och varför allt hänger ihop. 

En 11-åring resonerar och har logik som en 11-åring...     Man ska inte lägga vuxna ord och kunskaper i deras munnar som dom inte har sagt eller tänkt. 

Alla är olika och tar till sig olika och bara för att man hånglar med en pojkvän betyder inte det per automatik att man förstår vad hångel är och hur bebisar blir till. 
    Titta på alla okunniga inlägg om "oj varför blev jag gravid?"  i gravidforumet.  Vi vuxna borde verkligen om något vara medvetna om hur kroppar funkar och hur barn blir till men icke. Då ska vi inte heller inbilla oss att alla 11-åringar fattar kopplingen. 

För så länge det finns föräldrar som liksom Ts inte förstår vikten av att informera sina barn om hur mens och kroppen fungerar så länge kommer vi också ha okunniga barn och fortsatta tonårsgraviditeter/aborter
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hallonbåt02
    Nyfiken gul skrev 2014-07-27 10:44:21 följande:
    självklart kan barn snappa upp olika budskap men dom är inte tillräckligt gamla för att få ihop logiken, det är mycket som sker inne i kroppen som är svårt att få grepp om och hur och varför allt hänger ihop. 

En 11-åring resonerar och har logik som en 11-åring...     Man ska inte lägga vuxna ord och kunskaper i deras munnar som dom inte har sagt eller tänkt. 

Alla är olika och tar till sig olika och bara för att man hånglar med en pojkvän betyder inte det per automatik att man förstår vad hångel är och hur bebisar blir till. 
    Titta på alla okunniga inlägg om "oj varför blev jag gravid?"  i gravidforumet.  Vi vuxna borde verkligen om något vara medvetna om hur kroppar funkar och hur barn blir till men icke. Då ska vi inte heller inbilla oss att alla 11-åringar fattar kopplingen. 

För så länge det finns föräldrar som liksom Ts inte förstår vikten av att informera sina barn om hur mens och kroppen fungerar så länge kommer vi också ha okunniga barn och fortsatta tonårsgraviditeter/aborter
    Jag kan bara tycka att det är så galet att man som förälder  missar att informera  eller snarare kommunicerar med sina barn om en sådan viktig sak, men håller med dig i din poäng absolut.
Svar på tråden Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....