Brumma skrev 2014-08-15 00:06:31 följande:
Du har rätt. Jag anser inte "vara på kurs" motsvara ett andra hem...
Men det är en ickefråga för oss eftersom bonus aldrig kommer ha nyckel hit. Jo, möjligen när hon blir vuxen o skaffar körkort, men nu så bor vi för långt ifrån varandra för att hon skulle få användning av en nyckel.
Och återigen - hon är välkommen hit om vi är hemma. Hon vill inte vara här när vi inte är det heller så ingen skada åt ngt håll ;)
Vill du inte läsa Brumma vad jag skrev eller förstår du inte?
Jag pratar inte om att en kurs är ett hem, jag pratar om hur man definierar ett hem, för dig (eller för dom du försvarar) är ett hem ett hus där du har en säng, dina kläder och en del andra personliga ägodelar. För mig är ett hem en djupare innebörd, det behöver inte ens ha alla dom där sakerna, men du ska vara välkommen, du ska ha tillgång, du ska inte behöva fråga om lov för att vistas i ditt hem. Ett barn som lever ett liv där dom inte har detta, varken hos mamma eller pappa eller annan vuxen har i mina ögon inget hem, de har en plats att bo på.
Du skriver Brumma att det är en ickefråga i er familj, och det ser jag också att det är i ER familj. Men du skriver ofta att du tror på att varje familj gör rätt val för sin egen familj, tyvärr så vet jag att det inte är så enkelt. Föräldrar gör inte alltid rätt val för sina barn, en hel del föräldrar sätter sina egna behov före barnens behov, en del sätter nya partnerns behov före sina barns behov, och en del föräldrar vill eller kan inte göra det bästa för sina barn.
Jag har under mina 22 år av arbete med barn och unga sett allt detta, jag har sett ögonen hos barn när deras syskon blivit hämtade kl 3 av bonusföräldern på dagis medans dom själva är kvar till halv sju då deras egen förälder kommer, jag har känt hur dessa barn kryper upp i min famn och vänder bort blicken från sin familj, och det enda jag kan göra är att finnas där som en trygg vuxen, det sätter spår!
Jag har hört barn och unga berätta hur de inte känner sig hemma någonstans, de känner inte trygghet någonstans, det sätter spår! jag har hört barn gråta för att mamma eller pappa sagt att dom inte kan bo där lika mycket för att deras nya partner har andra behov, det sätter spår!
Och det är inte ett fåtal barn jag pratar om, det är många, vilket även rapporter vittnar om. Barn mår sämre och sämre och vi vuxna sviker dom om vi lutar oss tillbaka och säger att allt som vi vuxna bestämmer är okej.
Du har efterfrågat rapporter, här kan du t.ex. läsa en rapport
www.bris.se/upload/Articles/BRIS_Lyssnapamig.pdf