Töntiga ord/uttryck!
Då kör vi:
"Hittepå" - Något bebisspråk för påhitt, eller vad?
"Awkward" - Ja, vad fan betyder det?
"Credit" - Ja, vad fan menas?
Då kör vi:
"Hittepå" - Något bebisspråk för påhitt, eller vad?
"Awkward" - Ja, vad fan betyder det?
"Credit" - Ja, vad fan menas?
Stör mig på att i flera trådar på FL säger folk "gyn" istället för gynekologen. "Imorgon ska jag till min gyn."
Andra ord som redan nämnts men som får det att krypa i kroppen på mig är najs och sweet, usch, känns som om man försöker vara cool.
Tycker också riktigt illa om mello. Hur uppkom det egentligen?
Koala: men gyn? Det säger alla jag någonsin pratat med.
"finingar", "mina fina", ogillar "morsan" och "Farsan" också. Och jag håller på att storkna över människor som pratar om en bebis i magen som "spöket", "jordnöten " eller "korven". Alltså, typ alla ultraljudsbilder är svartvita, grumliga och barnet ser ut som en korv eller jordnöt! Kom på nu att jag inte är så förtjust i uttrycket "storkna" heller :-P
Jag har svårt för ordet "loppisfynd".
Känns som var och varannan människa på diverse inredningssajter/tidningar använder det ordet för att beskriva sina fina vitmålade möbler. Jättefina möbler visst, men ordet är otroligt uttjatat.
Men snälla rara människa. Man är inte en nödvändigtvis en kvinna för att man känner sig som en sådan. Könet sitter mellan benen och ingen annanstans. Jag är en kvinna med fitta, men om jag under natten bestämmer mig för att jag vill vara en man, blir jag faktiskt en man då?
Awesome är ett hemskt ord. Hemskare blir det med stavningar som azzöm och dylikt.
Liljekonvaljer: hur får du det till stockholmska? Har aldrig hört någon säga så här, någonsin. Jag uppfattar det snarare som någon dialekt upp mot Dalarna.
Men visst finns det fula stockholmsord med. Spec typiskt "söderslang".
"Reven gick i greset" "kekade" (käkade/åt) "bröve" (brevid)
^^
Flera av er som säger att stockholmare inte alls pratar så. Jo - om de är födda före typ 1965 och uppväxta söder om söder.
När man överanvänder "typ , ba , lixom",
Sen dessa invandraruttryck: "ey, mannen, walla jag svär lääään"
Vet flera helsvenskar som pratat svenska tidigare som börjat umgås med invandrare (inget fel med det om någon nu skulle hoppa på mig om det) men som börjar prata med brytning för att det är cool. Det är inte coolt. Sen smittar dialekter, absolut, men det är väl inte dialekt att bryta...
Jag frågade min kompis som är invandrare och som använder lääään ofta vad han egentligen menar med ordet. Han svarade: "Läääään, typ som ett län man bor i."
Hahaha jag bröt ihop, det kan väl inte stämma?? Han var helt seriös, tror inte ens han själv vet varför. :P