• Anonym (Gina)

Töntiga ord/uttryck!

Då kör vi:

"Hittepå" -  Något bebisspråk för påhitt, eller vad? 

"Awkward" -  Ja, vad fan betyder det?  

"Credit" -  Ja, vad fan menas?   

• Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!
  • Anonym (Vart)

-När folk säger "vart" fast de menar blev, t.ex. "sen vart jag gravid då" "Sen vart jag arbetslös". Usch vad jag hatar det.
    -" Vi försöker/är/var gravida" (gäller dock inte om det är ett lesbiskt par där båda är gravida samtidigt) män blir inte gravid. Vill ni inkludera mannen i processen använd  någon av de mer korrekta: "vi försöker skaffa barn", "Vi försöker bli föräldrar" ,"Vi försöker att bilda familj", "Jag är gravid och min sambo/man/pojkvän är pappan", Vi ska få/ha barn", Vi ska bli föräldrar" o.s.v o.s.v 
    -"Snippa". Usch ryser.
    - Lo reklam som går på tv just nu där någon har prejat "var är jobben?" på en vägg. Det heter/stavas "vart är jobben", det är inte konstigt att den personen var arbetslösDemon
    - "tog självmord" man "tar livet av sig" och "begår självmord" så svårt är det inte att hålla isär.
    -"tochade". NUDDADE!!!! Det är ett ord som jag är allergisk mot. Det är inte ens ett ord för min dator rödmarkera det. 

Jag kommer nog på mer inom kort, det finns så mycket uttryck som jag hatar.

• Anonym (45)
    Anonym (Vart) skrev 2014-08-10 20:20:13 följande:

- Lo reklam som går på tv just nu där någon har prejat "var är jobben?" på en vägg. Det heter/stavas "vart är jobben", det är inte konstigt att den personen var arbetslösDemon

Är du ironisk eller? Drömmer

Jag undrar, eftersom du har fel.

Var är jobben? Var finns jobben? Vart är de på väg? är korrekt svenska.
  • Anonym (bluörk)

-När folk säger "vart" fast de menar blev, t.ex. "sen vart jag gravid då" "Sen vart jag arbetslös". Usch vad jag hatar det.
    -" Vi försöker/är/var gravida" (gäller dock inte om det är ett lesbiskt par där båda är gravida samtidigt) män blir inte gravid. Vill ni inkludera mannen i processen använd  någon av de mer korrekta: "vi försöker skaffa barn", "Vi försöker bli föräldrar" ,"Vi försöker att bilda familj", "Jag är gravid och min sambo/man/pojkvän är pappan", Vi ska få/ha barn", Vi ska bli föräldrar" o.s.v o.s.v 

Det där håller jag med om, vadå "vi" är gravida liksom? Det låter jättekonstigt.
  • Anonym (Kräks)

Glömde "tröck". Istället för tryckte. Dialektalt tydligen.

• Anonym (eva)

Mina värsta hatord och -uttryck:

- Baka bebis (jag vill seriöst slåss när jag ser det)
    .
    - "Kräks lite i munnen" (Svälj och dö för fan, och säg aldrig så mer!)

- Sötnöt (inte gulligt ens första gången, och nu är det helt söndertjatat).

- "ett centra" (det heter ett centrum! Möjligen flera centra om man vill använda den latinska pluralformen, men flera centrum går också bra.)

- folk som stavar "looser" när de menar "loser". (Programmet heter "biggest loser!") Ännu roligare blir det om nån skriver till nån annan "din jävla looser" t ex här på FL...tja, det som skrev det han var det...

- Kalajs istället för kalas.

- "Carpe diem" och liknande verbal hötorgskonst.Särskilt om det är intatuerat eller sitter på nån vägg.

• Anonym (eva)

Men är du seriös? Nu fick jag en sak till att bli galen på. Folk som inte kan skilja på var/vart. Det är ju du som är ute och seglar!

"var" anger plats. Du kan t ex svara "här" eller "i Falun".
    "vart" anger riktning. Du kan t ex svara "hit" eller "mot Falun".
  • Emeli

-"Snippa". Usch ryser.

- Lo reklam som går på tv just nu där någon har prejat "var är jobben?" på en vägg. Det heter/stavas "vart är jobben", det är inte konstigt att den personen var arbetslös. 

- "tog självmord" man "tar livet av sig" och "begår självmord" så svårt är det inte att hålla isär.

-"tochade". NUDDADE!!!! Det är ett ord som jag är allergisk mot. Det är inte ens ett ord för min dator rödmarkera det. 

Jag kommer nog på mer inom kort, det finns så mycket uttryck som jag hatar.

"Vart" i betydelsen 'blev' kommer från det gamla svenska verbet varda som betyder bli. Det är fullständigt korrekt svenska, om än lite gammaldags. Verbet lever kvar i vissa svenska dialekter. DU får så klart störa dig på det, men det är korrekt svenska.

Du har helt och hållet fel när det gäller att skilja på var och vart. "Var" används för att beskriva befintlighet! ' vart' för att beskriva riktning. Exempel på dessa är 'var är du?' respektive 'vart går du?'.

Med vänlig hälsning

svenskläraren Emeli
  • Anonym (45)
    Anonym (älgjr) skrev 2014-08-11 22:49:13 följande:

Våldtäckt. 

Jämnställd.
  • Vanilla ice queen

"Tugga" som ska betyda prata. Det verkar vara ett vanligt slangutryck hos 70-talister... Jag tycker det låter hemskt!

Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!