• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Trossens mamma

Här skulle inlägget visst vara inte i den gamla

På tal om att installera fonter brukar jag köra som så-Nu kommer en knäpp beskrivning.
    Men jag skapar en mapp i en photoshop mapp alltså. dit hämtar jag fonten. som skall zippas upp. sen måste man klicka på fontmappen till det kommer fram en bokstav på mappen. det är den mappen som skall kopieras vidare till windows och fonterna där. det är där alla fonter redan finns.

har även hört att vissa kräver omstart av datorn. men mina ha funkar direkt.

hoppas alla ha förstått.

• Trinity78

Om lager

I en av alla dessa rutor som kommer upp till höger i photoshop finns en flik för lager (tror standardinställningen lägger den längst ner). Där kan du se vilken ordning du har lagren och vilket lager du jobbar på just då. Sedan kan du ta tag i ett lager och dra det för att ändra ordningen. Dubbelklick på ett lager (bredvid lagrets namn) där kommer du åt lagerstil och kan embossa och skugga bilder och text.
    Opacitet: är ungefär genomskinlighet. Om du minskar procenttalet så ser du lagret under olika mycket igenom lagret du är på.
    Ögat: anger om lagret är synligt eller ej.. du kan släcka ögon för att få lagren osynliga.
    Om man klickar i rutan bredvid ögat på ett lager som inte är aktivt så blir det en kedja. Den betyder att lagren är länkade och alla ändringar du gör, gör du på dom lager du länkat samman. Sedan kan man sammanfoga länkade lager med om man vill.
    Ett tips är att ändra namnen på lagren. När man börjar få en 10-20 lager är det svårt att hålla reda på vilket som var vilket annars. För att ändra namnet kan du dubbelklicka på själva lagernamnet.

• Trinity78

Tips

En annan sak när man använder verktygen i photoshop. Trycker du in CapsLock så får du en annan markör på skärmen. Kan vara bra ibland t.ex. målarhinken byts mot ett "sikte", ett kors.. lättare att hitta av på rätt ställe.
    Håll inne mellanslag och handen kommer fram.. en användbar genväg..
    vill du utöka en markering.. håll inne skift och markera fler ställen..
    vill du minska en markering.. håll inne alt och dra över det du vill avmarkera..

• Trinity78

Ludd
    En annan sak som kan vara användbart ibland är ludd. Om du vill göra gammeldags uttoning av ett foto t.ex. Ta fotot ex. ett porträtt. Lägg till ett lager och måla det t.ex. vitt. Gör lagret osynligt och gör t.ex. en oval markering så ansiktet syns inuti markeringen. Gå på markera - ludd.. och skriv in t.ex. 20 och tryck OK. Gör det heltäckande vita lagret synligt igen och se till att du står på det vita lagret och tryck delete. Voila.. du har ett porträttfoto som tonar ut till vitt.. precis som gammeldagsa porträtt.. Fint på sepiatonade foton. Ludd kan användas till en massa annat med.. fantasin sätter gränsen

• Trinity78

Mera Ludd

Börja med att markera bilden. Det finns massor av sätt att göra detta. Du kan eg välja själv hur du gör men tänk på att lämna en bit av kanten utanför markeringen så luddet har någonstans att ta vägen sen.

Om du vill ha hjälp med själva markeringen kan du t.ex. göra så här:
    Rita ut en markering i bilden med hjälp av det fyrkantiga markeringsverktyget. Lämna en bit av kanten på bilden utanför markeringen för att rymma lite ludda senare. Luddet kommer spridas både inåt och utåt från markeringskanten.

Välj sen Select/Feather och börja att testa med uppskattningsvis 5-10 pixlar. Här väljer du hur brett luddet runt kanten ska bli. Du kan även ställa in feather i förväg på en del av markeringsverktygen men om du gör det i efterhand är det lättare att testa om bredden blir lagom. Om du vill att hörnen ska bli rundare använder du Select/Modify/Smooth.

Efter att du markerat väljer du Select/Invert för att markera det som ska bort istället för det som ska vara kvar. Kolla så att rutan för bakgrundsfärg har rätt färg (vit kanske?) och klicka på Delete-tangenten. Om luddet blev lagom brett och allt ser bra ut avslutar du med att ta bort markeringen med CTRL+D (som i Deselect). Blev resultatet inte bra ångrar du tillbaka till förslagsvis det steget då du valde feather och testar en gång till. Ångra gör du lättast med paletten History som antingen redan visas på skärmen eller som du annars hittar under Window/History.

Om du ska använda bilden på t.ex. en hemsida och vill att luddet snyggt ska smälta ihop med bakgrundsfärgen på hemsidan måste du vara extra noga och se till att du inte lägger luddet för nära kanten på bilden så att det blir avklippt på kanterna.

• Trinity78

Detalj i färg

Om jag skulle ha en detalj i en färg så skulle jag först gå på snbbmaskläge, kortkommando Ctrl+Q, sen målar jag det jag vill ha, och trycker Ctrl+Q igen, då har du en markering av det som inte är det du målade.
    För att omvända markeringen så tryck CFtrl+shift+I.
    Sen skulle jag välja att ludda Ctrl alt D, eller under markering välj ludd. Det beror på upplösningen på bilden, men kanske 3-4 pixlar,
    För att få det du har markerat i ett nytt lager så tryck Ctrl+J, då har du det du markerat i ett eget lager, det är bara att prova olika filter eller vad du vill göra. Hoppas du förstår!
    Och sen kan man alltså göra bakgrunden svartvit genom att gå på ctrl+U ich dra ner mättndaden till noll

men en "snabb metod" vore att kopiera lagret, sen välja under "filter" och "extract" vad det nu heter på svenska, och "välja ut" den detaljen du vill ha i färg.

Och en annan förklaring

Öppna din bild
    2. Välj 'Layer' i toppmenyn
    3. Välj där 'New adjustment layer'
    4. Välj där 'Channel Mixer'
    5. I 'Channel Mixer' får du upp en ruta där det ska vara följande inställningar:
    Output channel = Gray (översta rullistan)
    Red: fyll i 33%
    Green: fyll i 33%
    Blue: fyll i 33%
    Nästa ruta med % ska vara 0%
    Kryssa sen i rutan för Monochrome o klicka OK
    Nu ska din bild va svartvit.
    6. Nu ska du se till att ha svart färg som 'vald' färg i 'menyn' till vänster
    7. Klicka på 'pennan' (Brush Tool) i menyn till vänster
    8. 'Måla' med pennan över det området du ska ha i färg o vips kommer färgen fram
    9. OM du råkar måla fel så kan du bara ta vit färg istället o måla där det ska va svartvitt, så försvinner färgen där...

• Trinity78

Du vill dölja bakgrunden i bilden. Ta bort färgen samt förstärka ögonen.

Jag skulle göra i alla fall två av dessa saker med hjälp av lager.

Börja med att se om du har en palett till höger på skärmen som heter Lager (Layers i engelska versionen). Det kan hända att du bara ser handtaget på en flik och att du behöver klicka på den för att se rätt palett.

Om du inte ser den paletten (eller fliken) plockar du fram den från Fönster/Lager (Window/Layer).

I den paletten syns ett enda lager om du börjar jobba med en jpg-bild. Detta lager kallas för ett bakgrundslager. I bakgrundslagret går det inte att göra vissa saker så du börjar med att göra om det till ett vanligt lager. Dubbelklicka på lagret och välj ok. Lägg sedan märke till att namnet på lagret (Bakgrund el. Background) inte är kursiverad längre och att det nu står Lager 0 (Layer 0) istället.

Du börjar med att klicka på knappen näst längst ner till vänster på lagerpaletten. Den ser ut som en grå rektangel med en vit ring inuti. Add Layer Mask (Lägg till Lagermask) heter den. Efter att du gjort det finns det två rutor i Lager 0 (Layer 0). Den till vänster innehåller själva motivet och den till höger visar vilka delar av bilden som ska vara synliga. Den högra rutan är helt vit från början och det betyder att hela bilden är synlig. Nu zoomar du in så att du lättare ser vad som ska vara kvar och vad som ska bort och sen ritar du med penseln och svart färg på de delar av bilden som du inte vill ska vara synliga. Det är viktigt att lagermasken är markerad hela tiden som du gör detta. Annars riskerar du att rita över själva motivet med svart färg.

Där de tidigare varit ett motiv syns nu en vit- och grårutig bakgrund. Om du råkar ta bort för mycket använder du vit färg på penseln och ritar tillbaka det som försvunnit. Kom ihåg att kolla så att lagermasken är markerad innan du börjar rita. Blir det fel ångrar du så snabbt som möjligt. Gärna med paletten History (kommer inte ihåg vad den heter på svenska men den finns också under Window el. Fönster).

Om du hellre gör markeringar än att rita med penseln går det lika bra att markera det som inte ska vara synligt i bilden och sen fylla det med svart färg med hjälp av t.ex. Paint Bucket Tool (Färghinken?) men tänk i så fall på att ändra toleransen på färghinken till 256 så att den direkt färgar allt inom markeringen.

Efter att detta är färdigt har du en bild som bara visar ditt motiv och är genomskinligt runtomkring. Om du använt markeringar trycker du CTRL+D för att ta bort dem innan du går vidare.

Nästa steg är att lägga på ett Adjustment Layer (Justeringslager). Det hittar du också på nederkanten av lagerpaletten. Ikonen ser ut som en svart-vit cirkel. Välj Hue/Saturation (Färg/Mättnad) och dra ner Saturation (Mättnad) tills det blir helt svart-vitt. Lägg märke till att du nu fått ett till lager i lagerpaletten. Rutan till vänster visar vilken sorts justeringslager du använt och rutan till höger visar vilken del av bilden som påverkas. Just nu är det en helt vit ruta så lagret påverkar hela arbetsytan. Om du vill att justeringslagret bara ska påverka en del av bilden ritar du med svart i justeringslagermasken på samma sätt som du gjorde för att ta bort bakgrunden.

Vill du ändra inställningen i ett justeringslager i efterhand dubbelklickar du bara på rutan till vänster så öppnas inställningsdialogrutan igen.

Det sista (att markera ögonen mer) är svårast att förklara i ett inlägg men du kan eventuellt testa att göra det också med ett justeringslager. Välj Levels... (Nivåer...) och dra in handtagen på höger och vänster kant av histogrammet en liten bit för att göra de svarta och de vita delarna av bilden skarpare. Du kan även experimentera med handtaget i mitten om du bara vill ändra de delar av bilden som ligger mellan svart och vitt (I vanliga fall är det oftast det handtaget man ändrar för att göra en bild mörkare eller ljusare). Markera sen lagermasken och rita bort allt utom ögonen.
    Jo, visst ja! Välj ut en ny bakgrund också och öppna den bakgrundsbilden. Välj sen Move Tool (Flytta) och dra med dig den bilden (eg den bildens lager) in i den redigerade bilden. Om det nya bakgrundslagret hamnar ovanpå allt du just gjort tar du tag i det i lagerpaletten och drar det så att det ligger längst ner. Ta da!

Fördelen med att använda lager, justeringslager och lagermasker är att du alltid kan ångra det du gjort. Du kan rita fram eller bort delar av bilden när som helst och plocka bort ett helt lager om du inte vill ha det längre utan större problem. Vill du ta bort ett lager markerar du det bara och klickar på papperskorgen.
    Hur kan jag göra en pratbubbla med "kant"?
    Jag lyckas göra en pratbubbla (med "custom shape" tool),
    men jag skulle vilja att den får en "svart rand" runt, typ som i serietidningar ni vet... Finns det ett "lätt sätt"?
    Jag har inte samma version av programmet som du på datorn som jag sitter vid just nu men jag antar att du kan markera lagret, dubbelklicka på rutan "Vector Mask Thumbnail" (rutan till höger i lagret) och sen bocka för Stroke. Färg och tjocklek på linjen kan du bestämma om du klickar på själva ordet "Stroke" och sen botaniserar i alternativen till höger.
    För att framhäva ögonen gör jag ett justeringslayer som jag definierar som "overlay", sedan använder jag trollspöt i bildlagret för att markera själva ögonfärgen (ställ in toleransen så blir det enklare), byter till overlaylagret, häller färg i markeringen och minskar sedan opacity på overlaylagret så det blir lagom

• Trinity78

Tona mot bakgrunder / kanten
    Svart-vitt foto som ska tonas ut mot blåblommig bakgrund
    Gör en vanlig övertoning från svart till vitt i masken = betyder att allt som är svart i masken blir genomskinligt och det vita behåller bilden. I masken kan du sedan fortsätta detalj-trixa genom att använda penseln och ?dutta? svart respektive vitt på de ställen du vill släppa fram respektive gömma grundbilden.

Två bilder som ska tonas i varandra
    Samma sak här. Gör en mask till respektive lager. Jobba med penseln i masken ? testa också att byta storlek + öka minska luddet på penseln. Du ?målar? fram de bitar du vill behålla. Svart i masken blir genomskinligt och vitt behåller bilden.

Bild som ska suddas/tonas mot kanten
    Än en gång. Det är masker som gäller. Markera ALLT i masken, gå in i menyn under *SELECT* [jag har amerikansk version av Photoshop/behöver du få detta översatt löser vi det!], välj sedan modify --> border och knappa in ett värde. Värdet beror precis på vilken upplösning/storlek du har på bilden. Testa dig fram till en lagom siffra. Fyll sedan markeringen med vit (eller annan önskad) färg så blir det en luddig ram mot kanten.

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2