• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Trinity78

Sätta ihop 2 bilder ?

Den här mallen har jag gått efter:

1. Skanna bägge delbilderna som vanligt.
    2. Läs in bägge bilderna i PSP.
    3. Gör den bild som skall vara till vänster till aktiv bild.
    4. Utför kommandot Image->Canvas Size.
    5. Ändra bredden på bilden så att det blir lagom:
    För att göra dubbelsidig layout, dubblera talet som står som "Current Width".
    För att skarva ihop en 12*12" layout, gör bilden 20% bredare och se till att bilden blir centrerad och i vänsterkant.
    6. Gör bilden som skall vara till höger till aktiv bild.
    7. Om det är en 12*12" layout, beskär bilden en bit i vänsterkant, om det går så att snittet inte hamnar i ett foto. Anledningen till att man skall skära bort en bit av bilden i vänster kant är för att få skarven mitt på layouten där skanningen inte påverkats av att det kan bli lite snett i kanterna som sticker ut över skannerbädden.
    8. Välj hela bilden Selections->Select All (Ctrl-A).
    9. Kopiera bilden Edit->Copy (Ctrl-C).
    10. Gör den andra (vänstra) bilden till aktiv bild.
    11. Klistra in den högra bilden som ett nytt lager Edit->Paste->As new layer (Ctrl-E).
    12. Flytta runt det nya lagret tills det passar, det kan vara bra att zooma in i bilden.
    13. Om det är en 12*12" layout, skär bort den yta som inte täcks av den högra bilden.

• Trinity78

Andy Warhol" bild
    Image/adjustments/gradient map

Stjärnorna: Testa FILTER och LENS FLARE (linsöverstrålning tror jag det heter på svenska). Men min PS-version är så gammal att jag inte har några roliga LENSES och därför gör jag hellre egna från scratch. Det går till som följer:

Gör ett nytt lager och fyll det med svart färg. Välj att lagret ska vara definierat som SCREEN. Dutta sen en vit, lagom stor cirkel, på den svarta ytan (som nu inte syns!) där du vill ha en stjärna. Fixa till stjärnans form genom att smeta ut raka linjer utifrån mitten av cirkeln. Vill du sen ha samma typ av stjärna på flera ställen är det bara att klona den.

• Trinity78

Röda ögon

Snabbmetoden:
    1) Zomma in på ögonen
    2) Välj brush tool, med en pensel i nästan samma storlek som den area du vill ändra
    3) Tryck "D" för att sätta förgrunds färgen till default, dvs svart
    4) I "options bar" ändra "blend mode" till color
    5) Använd penseln och "dutta" på det röda. Färgen "desatureras" alltså, färgen försvinner där du målar, så det röda försvinner.

när man använder penseln måste man ändra "inställning" från "normal" till "color".
    Bredvid penselns storlek uppe på fönstret, så är det en ruta där det vanigtvis står "normal". Om det blir svart när du "målar" så är den på "normal". (Eller vad det nu kan heta på svenska...) Ändra den till "färg" (hoppas jag det heter), det är den näst sista alternativet från slutet i den "pull down menyn". Hoppas du hittar vad jag menar.

alt 2 för röda ögon, väl "burn tool" (7:de verktyget i högra spalten - CS), ställ in lagom stor pensel och dutta tills du är nöjd. Fixa ev. vita pixlar efteråt

• Trinity78

*Puh*

MuminMy: Jag hoppas att jag fick med alla dina inlägg från förra tråden.

• therese80

jaha skulle bara checka in den nya..

• therese80

• therese80

• MuminMy

Bra jobbat!

Då stänger jag den gamla tråden nu

/my - mamma, medlem och moderator
  • CoolJen

finns mycket i den gamla som kan vara värt att sammanfatta oxå, förutom detta

• smulan001

Halloj!
    Jag undrar hur man "sammansmälter" tex ett ansikte ovanpå ett annat ansikte??? Jag ska fixa ett roll med ett människoansikte! Är det nån som fattar hur jag menar? Jag har testa lite olika varianter, men det blir inte bra!
    Snälla HJÄLP!!!!

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2