• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Mi na

Var de uppackade? Isf kan du testa att starta om datorn.

• la Demoiselle Snorque

nej det har jag testat men inte finns dom där iallafall..ursäkta men vad menas me uppackade? Hur vet jag om dom är det?
    Jag gör på samma sätt som jag gör då jag laddar ner penslar..fast nu går jag in på Windoms C:, WINDOWS och Fonts..är det rätt eller fel?

• smulan001

tack för tipsen - ska prov a- har inte liksom fattat hur man använder lagermasker ännu ..... jobbar på det

• Mi na

Engla Li och hennes Mamma

Om du sitter vid en PC och filerna du sparar ner har filändelsen zip eller rar så är de packade. Man packar filer för att det ska gå snabbare att skicka dem över nätet.

Du kan packa upp dem med t.ex. gratisprogrammen WinZip eller WinRar. Båda två finns att ladda ner från www.download.com. Installera programmet och dubbelklicka sen på den zippade filen. Programmet öppnas automatiskt och där klickar du på knappen Extract Files. Välj att du vill spara de uppackade filerna i C:\Windows\Fonts och klicka på OK. Sen ska det funka.

• Mi na

Om du går in i C:\WINDOWS\Fonts står det Zip eller Rar på själva ikonen till de fonter som inte funkar då? Isf behöver du dubbelklicka på dem och göra så som jag beskrev ovan.

• Mi na

Nej, du kan lägga den på t.ex. skrivbordet. Sen dubbelklickar du på den filen och installerar programmet. Efter att installationen är färdig kan du kasta den första filen som du sparade ner från www.download.com för den behövs inte längre.

• Mi na

Om du redan har WinZip installerat bör det finnas med under startmenyn/alla program.

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2