• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Trossens mamma

Jag måste testa ludd grejjerna sen. det låter mkt skoj å jag ha aldrig fått tuill ludd. tack för info

• Trinity78

ALLMÄNNA TIPS!
    Ha hela tiden lagerpaletten framme så att du har full koll på vilket lager eller i vilken mask du arbetar i. (Du ser vart du befinner dig genom att det blir en fet svart ram i paletten.)

Duplicera alltid din grundbild i ett nytt lager så att du meckar i kopian. Släck bara ner originalet så har du det intakt och lättillgängligt, om du skulle göra något du ångrar.

I menyn LAYER går du in under ADD LAYER MASK och sen REVEAL ALL på bilden du vill mecka med. Misstänker att den svenska översättningen är ganska rakt av. Håller du sen bara koll på att du verkligen befinner dig i masken (det är en FET SVART RAM som markering i lagerrutan då) kan du måla med svart pensel = för genomskinlighet eller vit pensel = för att släppa fram originalbilden.

Masker och lager är två skilda saker. Maskerna fungerar som ett komplement till lagren så att man verkligen kan nyttja lagerfunktionerna till max. Som alltid finns det flera olika sätt att frilägga, drar en variant.

• Trinity78

Frilägga en bild
    Egentligen beror det väldigt mycket på hur bilden ser ut. Är bakgrunden på motivet som ska friläggas ?lugn? (typ enfärgad och strukturlös) är det en baggis att frilägga genom att använda trollspöt. Men är den ?orolig? är det lättare att jobba med masker. Ja, här kommer det igen, detta ständiga masktjat! *varggrin*

Se till att solnedgången ligger i det UNDRE lagret. Skapa en lagermask i lagret av dig själv (som ligger ovanpå). Måla allt det du vill ha genomskinligt med svart pensel i lagermasken. Kontrollera hela tiden att du verkligen jobbar i rätt lager respektive rätt mask genom att titta i lagerpaletten ------> en FET SVART KONTUR visar vilken yta som för tillfället är aktiv.

Du kan börja med att använda lassomarkeringen för att svartlägga de stora ytorna. När du sen närmar dig dina konturer byter du till en betydligt mindre pensel med mindre ludd/alternativt inget alls, zoomar in och börjar finlira. Skulle du råka komma för nära och ångra dig är det bara att byta färg till vitt och ?måla tillbaka? bilden. (Gråtonerna mellan svart och vitt ger förstås olika mycket genomskinlighet. Prova dig fram!) Genom att arbeta med en mask får du en mjukare friläggning än om du använder till exempel friläggningsbana eller quickmask.
    hur har du gjort för att göra en mönsterövertäckning som inte är över ansiktet?
    Blir du väldigt less om jag säger lager-MASKER??? Använder maskerna till nästan allt. Friläggningar, att dimma in olika bilder i varandra, inventera originalbilden, göra collage, montage etc etc etc. Maskerna ger så stor frihet. Grundbilden är hela tiden intakt och jag kan måla bort och måla in pixlar utan begränsning. Jag öppnar bilden, duplicerar grundbilden (= vill alltid ha en orörd back-up kopia i botten, tar det säkra före det osäkra) och skapar sen en lagermask i det nya lagret. Sen brukar jag släcka ner grundbilden (= klickar på ögat i lagerpaletten) och göra ytterligare ett nytt lager som jag fyller med vitt // dvs pappersfärg //, bara för att få tydligare överblick
    Lägger ett extra lager ovanpå alla de andra (= femtiotolv) som jag definierar som overlay och duttar färg i ögonen. Sen låter jag det lagret vara lätt genomskinligt (dvs några % opacitet) så att det inte blir alltför intensivt. Annars blir de gärna NEON-färgade och det känns liXom lite onödigt.

• Trinity78

Hur gör man för att få sån "modellhud", som ser så blank, len o mjuk ut?

Själv använder jag mig av pekfingret i verktygspaletten. Du smetar helt enkelt ut pixlarna. Prova olika penselstorlekar och känn sig fram. Det är faktiskt ganska lätt. Lycka till!

Man kan använda Diffuse Glow också (under Filter; Distort)
    Om man väljer en mild hudtonad nyans som bakgrundsfärg i paletten så kommer ansiktet att lysa i denna färg.

hur retugerar man ett anstikte lättast och snabbast?

Jag gör såhär, tar ca 2-3 minuter

1. Lenar ut huden med Retouch-Smudge
    2. EdgePrsrvBlur 1
    3. DiffuseGlow 3 (För att få det lilla extra)

• Trinity78

Göra bilder till kub eller boll

Filter/återgivning/3D-omvandling
    Där kan man göra bilder till en kub eller till boll.

• Trinity78

Kan man fixa till en bild som är lite suddig/otydlig så att den blir helt klar
    Det går att skärpa upp en bild till en viss gräns.
    Nu har jag inte PS på den bärbara macen jag sitter vid, men jag tror att du ska gå via filtermenyn och leta upp något som heter UNSHARP MASK. Använd den 2 gånger (!!) med de förinställningar som redan finns inknappade. Brukar bli en avsevärd förbättring.

Är bilden fortfarande väldigt (!!) suddig efter UNSHARP MASK attacken blir det tyvärr lite mer komplicerat. Då är underlaget troligtvis i alltför dåligt skick för att det ska vara mödan värt att försöka rädda.

• Trinity78

Ramar

Ramar: På "edit" menyn finns "stroke", där kan du få en enkel ram. Mer avancerade ramar hittar du under "actions" i history-paletten, har du inte "frames" där så klicka på den lilla högerpilen och välj "frames" från menyn. För att applicera en ram så markerar du den och trycker på "play"-knappen längst ner i paletten.

• Trinity78

Text:

Du väljer textverktyget, sätter markören där du vill ha texten och skriver den. När du valt textverktyget finns alternativ för fonter och size i verktygsfältet längst upp i bild. (under menyerna)

• Trinity78

Hur förlänger man hår? så det ser naturligt ut, inte kladd!!

Klonstäpeln är trots allt den som gör jobbet bäst. Ihop med Healing Brush. Det är ett pillgöra men det funkar.

Stjärnor?.

Filter- Återgivning-Linsöverstrålning,

• Trinity78

Att "måla ögon":

Ta "lassotoolet" och gör en markering runt ögpnen, OBS INTE för noggrann, utan ta med ordentligt med "hud" runt också. Gör "shift" och markera med lassotoolet andra ögat också. Du har nu båda ögonen markerade.
    (Det hjälper att zooma in ordentligt innan man gör det).

Sen gör man CTRL J så kopieras dessa ögon på ett eget lager.

Sen går man in under "image", "adjustments", "hue saturation", och väljer "colorize",
    sen drar man i "spakarna" för att få den ton man vill ha.
    Om det blir alldeles för jättestarkt blått eller grönt gör inget just nu.

Sen väljer man "radera" toolet, och så suddar man bort i "Ögon-lagret" allt utom det man vill ha kvar, alltså all hud och ögonvita etc som också blev blå. Då ska man ha ordentligt inzoomat så man kan sudda noga.
    Det är där ingen risk att du suddar "nått annat" eftersom ögonen är på sitt eget lager.

Som slutkläm, kan man sen "sudda" eller "måla i med vitt" i eventuella "ögonreflexer" efter blixtar etc.

Sen om ögonen är FÖR blå eller gröna, så kan man ändra "opacity" på lagret, göra det lite genomskinligt, så att effekten inte blir så stark.

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2