• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Roisin Dubh

MissBeccis,

Markera utanför det utklippta med trollpöt. Välj Select; Feather inställd på 2 eller 3 ungefär och tryck sedan på delete så suddas kanterna litegrann så bilden smälter in bättre.

~ blogg ~ ~ blogg ~
  • MissBeccis

Tack. Hittar dock vare sig select eller feather, har CS2 9 på svenska...

• Roisin Dubh

Aha

Select beyder Välj (vet dock inte om det kallas så i svenska). Du hittar det uppe i menyraden. Feather är den som har snabbkommandot Alt+Ctrl+D.

• MissBeccis

Har inget välj i menyraden tyvärr...
    Det här var mycket svårare än jag trodde, fattar inte riktigt hur jag ska markera med trollspöt heller, det blir ju inte runt urklippningen liksom, trollstaven vill inte markera som jag vill...*suck*

• Roisin Dubh

Select är den femte rubriken från vänster, till höger om Lager.

Se till så du står i lagret med det du klippt ut när du ska markera. sedan trycker du bara med trollspöt var som helst utanför så allt runtom markeras.

Ge inte upp!

~ blogg ~ ~ blogg ~
  • MissBeccis

Ok, då blir det Markera alltså. Och då antar jag att feather är antingen "Ludd" Eller Ändra--> utjämna. Men jag tycker inte att det blir någon skillnad ändå, men bakgrunden o jag är ju i olika lager...ska man slå ihop dem först?

• Roisin Dubh

Ja ludd är det!

Nej du ska inte slå ihop lagren. Det är lagret med dig du ska använda trollspöt på. Det är ju tomt utanför det du klippt ut och om du markerar det och använder Ludd så naggas det av lite mjukt runtom så det inte blir så skarp kant. Är du med?

~ blogg ~ ~ blogg ~
  • MissBeccis

Har gjort så nu och till och med utökat pixlarna rejält, men jag tycker inte jag ser någon skillnad (jämför med en kopia) eller så är jag blind. Gillar bilden och skulle vilja få det bra, men jag ser fortfarande utklippt ut.

• Roisin Dubh

Ok en annan lite simplare lösning då...

Ta suddgummit inställt ganska mjukt och sudda lite försiktigt runtom kanterna så smälter bilden in bättre.

~ blogg ~ ~ blogg ~
  • MissBeccis

Tack RD för ditt tålamod, jag är lite grön på det här, men det är ju kul!

Vad ska jag ha för inställningar på suddgummit, provade lite men det suddades liksom inte ut mjukt utan blev en tvär kant...

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2