• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • nojjan

Ingen som vill hjälpa lilla mig? Ledsen
    Ps.. Bli inte arga nu... Ds

Nojjan nojjar vidare....
  • Mi na

Vill du importera en animering till en för övrigt statisk banner inne i Photoshop? Jag ska inte säga säkert eftersom jag inte brukar hålla på så mycket med animeringar men jag är osäker på om det överhuvudtaget går att göra. Så slit inte ditt hår i onödan förrän du fått svar från någon annan som vet om det är möjligt att göra det.

• nojjan
    Mi na - Tack för svaret. Nä, det kanske inte går... Jag har ju som sagt provat allt känns det som om... *suck*
    Nojjan nojjar vidare....
  • wozzgirl

Dethär med penslar.. jag får inte riktigt koll på det hela.

Jag kan använda dem på färgad bakgrund, så att penslarna gör vita spår. Men det borde väl gå att använda dem så att man med penseln målar röda hjärtan (om man nu har en hjärtpensel tex..)
    men jag får inte till det? hur gör man det här?

• Roisin Dubh
    Linnisen skrev 2006-04-05 21:05:12 följande:
    Hej jag är ny här och hitta en finfin steg-för-steg-förklaring som jag försöker följa.web.telia.com/~u45613276/PSskola5.jpgJag hittade den i Bloggen. Nu har jag använt komandot halftone Pattern, som det stod. För att få bort raster skulle man ställa in färgerna på nåt som heter Fade halftone pattern... jag har Photoshop Elements 4.0 och hittar inte det komandot. Finns det nåt annat sätt att ta bort raster på? Det började ju så bra *depp* snälla hjälp mig, om ni kan.Tack på förhand.
    Hej Linnisen!

Det är min tutorial du följer. Jag känner inte till Elements så bra och vet inte vilka funktioner det har men jag har en annan lösning åt dig:

Istället för att använda Halftone Pattern kan du göra bilden svartvit och sedan ställa in färgerna manuellt till den nyans du vill ha.
    Se om desaturate finns i elements. Det gör bilden svartvit. Snabbkommandot för detta i PS är Shift+Ctrl+U, testa om det funkar.När bilden är svartvit kan du gå in i Color Balance under Image och manipulera med färgstaplarna tills du får önskad färg på bilden.
    ~ Efter en lång dag av hårt slappande är det skönt att koppla av ~
  • Trossens mamma
    wozzgirl skrev 2006-04-07 12:56:50 följande:
    Dethär med penslar.. jag får inte riktigt koll på det hela. Jag kan använda dem på färgad bakgrund, så att penslarna gör vita spår. Men det borde väl gå att använda dem så att man med penseln målar röda hjärtan (om man nu har en hjärtpensel tex..) men jag får inte till det? hur gör man det här?
    Det är ju bara att ändra färg som vanligt i den där tavlan
    *Stolt mamma och Ålänning*
  • wozzgirl

Jag har försökt... men de blir bara gråa. Den röda färgen syns inte. Alltså gör jag nåt fel.
    Exakt vilken pensel ska jag använda?
    Det finns ju Brush tool och History Brush och Art History Brush.
    Jag har försökt med den vanliga dev Brush Tool.. men icke. Allt förblir grått.

• Trossens mamma

opaciteten  på 100 då?
    nytt lager?

*Stolt mamma och Ålänning*
  • wozzgirl

Nu fick jag det att funka med rött på en färgbild.. men går det inte att rita rött på en svartvit bild? (en färgbild som jag gjort svartvit.. ) har jag dödat alla färger i den bilden då?

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2