• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Hej!

Detta är den fristående fortsättningen FLs photoshoptråd Här kan du ställa dina knepiga frågor och kanske få svar av någon av FLs alla photoshoppande medlemmar

Är du helt nybörjare rekommenderar vi dig att
    du först tar dig till de två översta sajter vi länkar till nedan
    för att lära dig grunderna i programmet!
    Cool De första inläggen i tråden är sammanfattningar av de tips och råd som kommit upp i de andra trådarna så läs gärna dem innan du ställer din fråga! Cool
    Länkar:www.adobe.se/products/tips/photoshop.html

hem.passagen.se/bonny/ordlista.htm 
    share.studio.adobe.com/ (ladda ner gratis godbitar)
    www.autofx.com (plug-ins)
    Gratis bilder: www.sxc.hu
    Allmänt om fotoredigering: www.moderskeppet.se
    Inspiration: www.worth1000.com

Fonter:

www.momscorner4kids.com/fonts/index.htm
    www.1001fonts.com/fonts_overview.html
    www.dafont.com
    (installera fonter via kontrollpanelen/teckensnitt, observera att filerna måste okomprimerade (upp-zippade))

Mera fria godbitar:
    www.panosfx.com/
    Ännu mer fina penslar, bla. hjärtan
    www.brushes.obsidiandawn.com/brushes.htm
    ännu mer godsaker:
    www.freephotoshop.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 15:25:40:
    Snusfia har startat en blogg med våra samlade photoshoptips - välkomna dit!

beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2
  • Sussi75
    Katastrofkatt: Om du plockar upp rullisten med alla penslar du redan har så finns det en liten pil uppe i högra hörnet. Klicka på den och välj sedan Läs in penslar (tror jag det heter...har inte PS uppe just nu) Sen letar du reda på den pensel du vill läsa in (uppackad). Markera och klicka OK, läs in eller vad knappen nu heter...men i detta läget tror jag det ger sig vilken knapp du skall klicka på :)
  • KatastrofKatt

jag har testat med load. det är nog den du menar, men de hamnar fel.(har kommit liiite längre sedan mitt desperata rop på hjälp).. tidigare har jag ju gjort egna "mappar" på nåt vis. nu hamnar de under någonting annat.. om jag t ex har valt shattered glass och försöker "loada" de nya penslarna, hamnar allt därunder.. och sedan när jag byter till någon annan pensel, så försvinner de igen.. jag vet inte om jag gör mig förstådd alls här.. men jag hoppas det

• wozzgirl

Roisin: Jag testade med det först men eftersom tyget var mönstrat så blev mönstret inte "rätt" med klonverktyget. Men jag satt och mixtrade med färgkurvorna och fick till slut rätt färgnyans..

• Trinity78

I Elements finns en himla användbar funktion som heter Batch Processing där man kan ställa in att Photoshop ska t.ex. förminska en hel folder full med bilder till en viss storlek. Jag gillade dock inte Elements av andra orsaker och bytte till 7.0 istället (det finns bara de versionerna på jobbet att välja på) och nu hittar jag inte den funktionen! Det finns en som heter Batch (under File/Automate) men där kan man inte ställa in hur små man vill att bilderna ska bli!

Hjälp!

Reality is a bore
  • MuminMy

om du laddar in actionset "commands" finns där image size - jag tror att du kanske måste göra en egen action för detta, i elements finns ju en del grejor förinställda som man måste trixa med själv i stora photoshop... så här kanske? http://pagecurve.com/tutorial.php?id=5_0_1_0_C

/my - sjalmamma och effellare
  • 1985

Hur får man en bild att se tecknad ut på enklast sätt?
    Så som ni duktiga tjejer gör i tävlingarna här på fl

• MuminMy

1985: oftast använder man en kombination av olika filter och / eller färgjusteringar...

Titta på länkarna i TS så hittar du en hel del steg-för-steg anvisningar.

/my - sjalmamma och effellare
  • 1985

Mumin: Aa, tack så mycket. Har försökt med olika filter och sådär men jag får inte riktigt till det. Ser bara knepigt ut :-/

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2