• Gweny

Pco och sköldkörteln

Tack för era peppningar!

efter massa prat och ifyllande av blanketter, blodprover osv kom domen, och vi hamnade i IVF-gruppen och får börja med en gång.   Börjar spraya i Februari och äggplock beräknas v. 12, om allt går som planerat. sååå spännande!

• Gweny
    engsan skrev 2015-01-28 21:20:43 följande:
    Åhhhhh sååå spännande. Jag vill åxåååå (med risk för att låta som en liten unge)

Vill också få lite hopp....

Skönt för er att få börja direkt. =)

Om jag hade äl den helgen jag trodde så borde bim vara till helgen. Men inga förhoppningar om att det skulle ha lyckats.
    haha, jo vet känslan när andra fått göra saker och man vill också.

Ja, ska verkligen bli skönt att få komma igång med något nytt att hoppas på, även om inga garantier finns såklart.

håller tummarna för dig nu vid BIM!
  • Gweny

Vi kommer få 3 försök och så även frysförsök då.

Läkaren var hoppfull, enligt henne är det "små" fel, som är lättare att gå runt. Fast finns ju ingen garanti som hon sa. I snitt så får ca 30% barn efter 1a försöket, Fler blir gravida, men kan ju även här bli mf/ma.

I slutändan får ungefär 60% barn efter gjort IVF hos dem. Siffrorna är ju lite olika beroende på klinik, så ska man göra privat, är det värt att kolla upp och jämföra statistik och även pris.

Liten tröst är ju att vi med PCO har lite högre procent chans att lyckas med IVF, då vi ofta har bra ägg.

Vi kommer göra dessa försök vi får gratis, blir det inget av det så kommer vi lägga ner det sen. Vi behöver ha en deadline, just för att överleva som par tror jag. Kommer isåfall sluta aktivt, men inte skydda oss.  Adoption är inget alternativ för oss.  

Så kommer bli ett intensivt år och bara hoppas att detta kommer ge oss vad vi önskat så länge.

• Gweny

Jo alla som är med i studien står redan i vanlig kö för IVF hos dem, så dem får också 3 försök, oavsett hur det går. Dock att dem först måste på på denna diet, just för studien ska se om det verkligen ger bättre resultat att gå ner mycket kg för sen när dem gör IVF och så jämför dem med oss.

• Gweny

Jo jag kommer också försöka gå ner mer i vikt. Fast kanske lite sent för beach 2015.

• Gweny

Engsan>> bara hoppas!

Igår hämtade jag ut medicinerna inför IVF. Tur det är högkostnadsskydd. Hade annars gått på 7000kr! Börjar om 9 dagar.

• Gweny
    engsan skrev 2015-02-03 13:00:35 följande:

Hm, hade inte skrivit klart sista inlägget när telefonen ringde, men den har tydligen postat det ändå fast jag inte tryckt på skicka! :/

Hur som helst så det jag skulle skriva var att jag inte fått mens ännu men fick ändå neg på gravtest igår. Så det har antagligen gått åt skogen även denna gång. Och om äl var nån dag senare än jag beräknat, så har vi då totalt missmissat det kan jag säga!

Blir inte ens förvånad nå mer. Förr gjorde jag åtminstonde grav testen med lite hopp. Nu gör jag dom, men tron att det ska visa pos. Finns inte. Tråkigt! Bara vänta på mens nu och fundera om vi orkar med en pergo kur till eller om vi ska skita i det.

Kul för er att komma igång med ivf I alla fall. Vad blir det du ska göra nu, är det nå sprutor eller?

Man vill ju samtidigt hoppas, men så hånar det negativa testet en... uch gjort det några ggr med. så depp! Hur ser planen ut för dig om nu ingen pergokur tar sig?

Eftersom jag har en så oregelbunden cykel, så kommer jag först ta tabletter i 10 dgr, som startar en blödning. 5 dagar in börjar jag spraya.. efter ca 2 v ska jag lämna blodprov för att se när jag börjar med sprutorna. Går det långa protokollet. så nervösa veckor framöver.
  • Gweny
    Theresan skrev 2015-02-03 13:32:25 följande:

Kan Ni inte få prova med sprutor, de brukar ju vara nästa steg innan ivf?

Jag fick också äl av mina pergokurer, men plusade inte heller. tror det främst är dem som inte fått äl alls, som går över till sprutorna.
  • Gweny
    Sweet Belle skrev 2015-02-03 21:15:29 följande:

Hej,

Jag är en riktig rookie på det här med trådar och familjeliv, har aldrig läst en blogg i hela mitt liv! ;) men tänkte att fler kanske sitter lite i samma båt som mig och såg denna tråd och jag har som dig Gweny mest troligt PCO (har de sagt i 10-12 år, har oregelbunden ÄL och dålig hy men inte överviktig) och även dåliga sköldkörtelvärden som jag äter levaxin för sedan november.  Vi står i kö för IVF i Göteborg men vårdgarantin är nu 5 månader!!!! Suck... Men det är väl bara att vänta på sin tur! :/ 

Vilket spel det är, man har ingen aning om hur det kommer gå! Jag försöker vara avslappnad och inte göra det till för stor grej, någon som har något bra tips på hur man kan förbereda sig?? 

Min kille har dessutom sperma som gör att de skickat remiss direkt, ingen pergotime som jag förstår många får testa före IVF. Man läser % hit och dit men vill inte haka upp sig för mycket på siffror. Bara att vänta! Så länge så är det ju trevligt att hänga här och känna att man inte är ensam i detta ändå! <3

välkommen till oss, kul med en ny, men såklart inte kul att ni också har en jobbig sits!

Vad har dem sagt om din killes spermier? har han lågt antal? Min har starka, men inte såå många, så kanske blir ICSI. Generellt ligger normal mängd 250-40 miljoner simmare säger dem.  1a provet hade min 40 miljoner. denna gången sa dem inte hur många, men det var på gränsen, så dem bokat för att göra spermeinjektion, och är det fler och bättre, blir det vanligt.

Då tillhör vi samma, har också Sahlgrenska. Är ju sjukt lång kö dit just nu. Men jag hade tur, dem ringde och frågade om vi ville vara med i en studie, så vi fick börja redan nu. "bara" fått vänta i 6v pga av det.   bara hoppas det ska gå bra nu,
  • Gweny
    engsan skrev 2015-02-03 13:26:02 följande:
    Oj jag det blir spännande!

Tyvärr har vi ingen plan.... vi fick ju inte ivf finansierat och jag vet inte hur vi gör då om det inte fungerar. Tror jag tagit totalt 10 pergokurer och börjar känna att jag ger upp!

Vi har inte pratat destomer om att själv stå för ivf utan jag hade ju som hoppats vi skulle slippa ta den diskutionen. Men det verkar ju inte tagit sig så vi måste väl fundera på hur vi ska göra. =(

det blir ju en ganska stor summa och sen om det inte lyckas det heller så ska vi betala för flera gånger....
    Det är ju väldigt dyrt och sen när inga garantier finns heller.  vart har ni tänkt isåfall? är ju verkligen värt att jämföra privata klinker, kan skilja sig en del med tex lyckade ivf och fullbordade gravidteter och även pris.
Svar på tråden Pco och sköldkörteln