• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan
    Theresan skrev 2015-07-09 18:34:20 följande:

Jag går på en veckas övertid här nu. Gjorde en hinnsvepning i tisdags och idag har en del av slemproppen lossnat. Har massor med sammandragningar sedan svepningen och då och då en ond förvärk, annars ingenting. Tog en hurtig promenad idag för att försöka få igång något men icke. Skulle mer än välkomna att vakna av värkar i natt.

Läser i bakgrunden och håller alla tummar och tår för er! Hoppas att ni har en fin sommar och får lite ro från alla barnskaparbekymmer :)

Oj så jag väntar på att höra från dig, men antar vid det här laget att du har fullt upp med lillan/lillen ?! Hoppas allt gått bra och skriv gärna och berätta när du hinner och orkar!

Kram till er
  • Theresan
    engsan skrev 2015-07-24 23:05:45 följande:
    Oj så jag väntar på att höra från dig, men antar vid det här laget att du har fullt upp med lillan/lillen ?! Hoppas allt gått bra och skriv gärna och berätta när du hinner och orkar!

Kram till er
    Vår lille pojke kom till slut, men det tog tid. Vi blev igångsatta och 18 dagar över tiden kom han. Förlossningen blev ganska jobbig men nu några dagar senare känns allt väldigt bra. Vi kom hem från bb i torsdags. Lite märkligt är det fortfarande, tänk att han är min liksom. Så snäll och go. Jag mår bra men hade problem med yrsel efter förlossningen, blir fortfarande rätt trött vid ansträngning, så nu latar vi oss mest.
  • engsan
    Theresan skrev 2015-07-25 22:13:42 följande:

Vår lille pojke kom till slut, men det tog tid. Vi blev igångsatta och 18 dagar över tiden kom han. Förlossningen blev ganska jobbig men nu några dagar senare känns allt väldigt bra. Vi kom hem från bb i torsdags. Lite märkligt är det fortfarande, tänk att han är min liksom. Så snäll och go. Jag mår bra men hade problem med yrsel efter förlossningen, blir fortfarande rätt trött vid ansträngning, så nu latar vi oss mest.

Åh så härligt att höra av dig! Stort grattis till er alla! Han trivdes bra i magen då den lille killen.

Hur stor är han när gick så mkt över tiden?

Själv tog jag den sista pergokuren för ett par veckor sedan, och jag har inte sagt till sambon att jag tagit den. Nu i veckan borde jag haft äl om det blev någon! Tänkte att han slipper känna pressen denna gång och vi har väl lyckats ganska bra att få till det! Bara hålla tummarna så hoppas vi att jag får överraska honom med glada besked om ett par veckor!

Så glad för din skull att en av oss äntligen lyckats!

Har ditt tsh värde ändrats mkt nu under sista tiden och har dom tagit prover nu sedan förlossningen?
  • Gweny

Theresan>> Grattis till eran kille!!

Jag gick över tiden med 18 dgr med min 1a. Hann dock komma igång innan igångsättning. Här låter dem en gå 3v över nämligen.

• Theresan
    engsan skrev 2015-07-25 23:41:30 följande:
    Åh så härligt att höra av dig! Stort grattis till er alla! Han trivdes bra i magen då den lille killen.

Hur stor är han när gick så mkt över tiden?

Själv tog jag den sista pergokuren för ett par veckor sedan, och jag har inte sagt till sambon att jag tagit den. Nu i veckan borde jag haft äl om det blev någon! Tänkte att han slipper känna pressen denna gång och vi har väl lyckats ganska bra att få till det! Bara hålla tummarna så hoppas vi att jag får överraska honom med glada besked om ett par veckor!

Så glad för din skull att en av oss äntligen lyckats!

Har ditt tsh värde ändrats mkt nu under sista tiden och har dom tagit prover nu sedan förlossningen?
    Han vägde 4180 och var 54 cm, så ganska stor men inte så som jag var rädd för. Han var lite medtagen när han kom ut och skrek inte, men efter lite gnuggning kom han igång.

Jag tog inga nya prover den sista tiden, värdena ändrades inte alls under graviditeten, kanske därför. Nästa prov ska jag ta om 8 veckor eller så. Tyvärr måste jag nu gå över till VC, eftersom jag inte längre hör till gyn/mödravården. VC har åtminstone tidigare haft lite andra tankar om vad som är ett acceptabelt värde.
  • engsan
    Theresan skrev 2015-07-26 10:12:35 följande:

Han vägde 4180 och var 54 cm, så ganska stor men inte så som jag var rädd för. Han var lite medtagen när han kom ut och skrek inte, men efter lite gnuggning kom han igång.

Jag tog inga nya prover den sista tiden, värdena ändrades inte alls under graviditeten, kanske därför. Nästa prov ska jag ta om 8 veckor eller så. Tyvärr måste jag nu gå över till VC, eftersom jag inte längre hör till gyn/mödravården. VC har åtminstone tidigare haft lite andra tankar om vad som är ett acceptabelt värde.

Ok skönt att höra att ni mår bra och allt gick bra! Men nog var han ju ganska stor ändå. 3,5 kg var alldeles nog tycker jag. Hör gärna av dig hur det går! Kram till er
  • Maganda

Hej
    Jag har både pco och hypotyreos och har lyckats bli gravid. Dottern föddes för tre månader sedan. Jag åt p-piller (Desolette) fram tills vi började försöka och märkte direkt hur min vikt ökade kraftigt och att mensen blev glesare och glesare för varje månad som gick. Fick veta av gyn att vi inte skulle lyckas bli gravida utan hjälp av hormoner men helt plötsligt var jag bara gravid. Fortsatte sedan öka mycket i vikt under graviditeten och fick havandeskapsförgiftning men allt gick bra trots allt.

• engsan

Jaha tjejer! Då är det dag 32 ingen mens än men åter ett negativt gravtest! Då har vi avverkat sista Pergo kuren och nästa veckablir det att ringa och boka tid för missfallsutredning! Ny karusell drar igång med andra ord! Känns sorgligt att vi inte lyckats men lättande att veta att vi nu får gå vidare med ivf och en större utredning görs!

När gweny börjar ni nästa försök?

• Gweny

Engsan>>> ja det är verkligen trist att man inte kan få lyckas... Hoppas nu eran nya utredning går bra och ni kan få en bra planering med nästa steg! Mycket att ta in.

Jag har börjat med provera igen och sprayar, så går allt som tänkt blir det nog insättning i september. Får hoppas på 3e gången gillt! Får dessvärre mindre hopp för varje gång...

Har börjat ställa in mig på att vi kanske aldrig kommer lyckas, att vi kan få det bra ändå. Så inte lika ofta jag reagerar eller blir ledsen faktiskt. Men efter varje nytt misslyckande om och om igen, så är det inte på topp direkt.

Fast denna gång kanske det händer!

• engsan
    Gweny skrev 2015-08-07 19:01:11 följande:

Engsan>>> ja det är verkligen trist att man inte kan få lyckas... Hoppas nu eran nya utredning går bra och ni kan få en bra planering med nästa steg! Mycket att ta in.

Jag har börjat med provera igen och sprayar, så går allt som tänkt blir det nog insättning i september. Får hoppas på 3e gången gillt! Får dessvärre mindre hopp för varje gång...

Har börjat ställa in mig på att vi kanske aldrig kommer lyckas, att vi kan få det bra ändå. Så inte lika ofta jag reagerar eller blir ledsen faktiskt. Men efter varje nytt misslyckande om och om igen, så är det inte på topp direkt.

Fast denna gång kanske det händer!

Håller tummarna så hårt för er! Vad händer om det inte går nu då? Kommer ni fortsätta med nya försök?

Min mens kom idag! Jag har bokat in en helg med min dotter till Stockholm om några veckor och vi har planerat att gå på gröna Lund, har lovat henne att åka allt, sist vi var så trodde ju jag att jag var gravid och hittade på ursäkter att jag inte kunde åka och så var det ett MA ! Nu ska vi dit och ge gärnet och ha en super rolig helg! Räknar med en tuff tid efter det, så bara försöka ladda upp för vad som komma skall!

Hör av dig när det blir dax för insättning och hur det går med allt! Kram och lycka till
Svar på tråden Pco och sköldkörteln