• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny
    engsan skrev 2015-11-25 11:36:35 följande:

Idag ringde dom från Umeå och bokade in ett planerings/läkarbesök! Blev jätte nervös! Redan 11/12! Trodde inte vi skulle få komma så fort, inte före jul i alla fall! Mår nästan illa för det känns som att nu får vi veta oddsen liksom, lyckas eller inte lyckas! Huh!!!! Och så skulle jag ju måsta sluta röka också! IGEN! Började ju röka igen i våras efter ett längre uppehåll! Har ju tänkt sluta till vi skulle göra ivf:en men men det är så svårt, hade bestämt mig för att sluta till årsskiftet!!! Vad tog dom upp på erat planeringsbesök? Vad ska jag förvänta mig? 1million frågor trots att jag försökt läsa på!

Oj så spännande!!

Dem berättade hur det gick till, mediciner, frågade lite om oss. Sen fick vi väga och mäta oss, men kan ha varit för vi var uttagna för en testgrupp. Lite hur dem lägger upp schemat osv
  • NICU

Vet inte om jag skrivit det innan men jag är gravid med nummer 2 och ska ha i januari <3
    Såg till att sköldkörteln var i balans innan och sen använde jag Progesteronkräm för att stimulera extra eftersom jag inte vet när/om jag har ÄL och mens. Det verkar som att det funkade för mig (vet att det inte är så lätt alla gånger). Köpte ProgesterAll för runt 300 kronor för en tub och intalar mig i alla fall att den gav resultat (har fått tipsat av vänner med PCO och svårigheter att bli gravida).

När jag blev gravid så höjde jag direkt Levaxindosen med 25 mikrogram eftersom jag vet sedan tidigare att TSH ökar rätt snabbt i början.

Kram på er!!

• Theresan

Hej!

Vad roligt att läsa om era framgångar, särskilt graviditet och finansierat IVF. Är så glad för er skull!

Min lille pojk är 4 månader nu och jag trivs så bra med att vara mamma. Att det var kämpigt att få honom har nog gjort påfrestningarna som småbarnsförälder lättare att hantera. :)

• Gweny
    Theresan skrev 2015-11-29 14:30:51 följande:

Hej!

Vad roligt att läsa om era framgångar, särskilt graviditet och finansierat IVF. Är så glad för er skull!

Min lille pojk är 4 månader nu och jag trivs så bra med att vara mamma. Att det var kämpigt att få honom har nog gjort påfrestningarna som småbarnsförälder lättare att hantera. :)

Tack! Kul att höra ifrån dig och att det går bra med eran prins!

Gått in i vecka 13 idag.
  • engsan
    Theresan skrev 2015-11-29 14:30:51 följande:

Hej!

Kul att höra av dig! Skönt att det går bra för er! Nästa fredag ska vi på planeringsbesök inför ivf!
  • Gweny

Idag såg vi hur h*n sprattlade runt i magen! Sån lycka!

Första gången var det 4 små celler på skärmen och nu armar och ben. Helt fantastiskt!!

• Gweny
    engsan skrev 2015-12-02 09:54:36 följande:

Kul att höra av dig! Skönt att det går bra för er! Nästa fredag ska vi på planeringsbesök inför ivf!

Kul att besöket närmar sig nu!!
  • engsan
    Gweny skrev 2015-12-02 10:43:41 följande:

Idag såg vi hur h*n sprattlade runt i magen! Sån lycka!

Första gången var det 4 små celler på skärmen och nu armar och ben. Helt fantastiskt!!

Åååååå så underbart! Börjar det känns verkligt nu?

I kallelsen vi vi fick hem nu står det finansierad ivf så det känns underbart skönt! Hoppas läkaren jag gått hos nu fått besked att vi fick det finansierat då hon sa att vi inte skulle få det då vi har varsitt barn sedan tidigare! Tur jag stod på mig i den frågan! 1-0 till mig mot min egen läkare =)
  • Gweny
    engsan skrev 2015-12-02 21:22:24 följande:

Åååååå så underbart! Börjar det känns verkligt nu?

I kallelsen vi vi fick hem nu står det finansierad ivf så det känns underbart skönt! Hoppas läkaren jag gått hos nu fått besked att vi fick det finansierat då hon sa att vi inte skulle få det då vi har varsitt barn sedan tidigare! Tur jag stod på mig i den frågan! 1-0 till mig mot min egen läkare =)

Så jädra bra du inte gav med dig!! Ska bli kul följa er nu och hoppas ni lyckas fort!

Jo nu känns det som vi vågar tro och se framåt. Ska bli kul att överraska våra familjer i jul med beskedet.
  • engsan
    Gweny skrev 2015-12-02 22:16:20 följande:

Så jädra bra du inte gav med dig!! Ska bli kul följa er nu och hoppas ni lyckas fort!

Jo nu känns det som vi vågar tro och se framåt. Ska bli kul att överraska våra familjer i jul med beskedet.

Jag det hoppas jag verkligen att vi lyckas fort! Men känner att vi haft sån otur med allt möjligt hittills så jag har svårt att vara positiv!

Blir nästa ultra kring vecka 18 nu då eller?

Tittade på din bebis på bilden, och det får mig att tänka på min graviditet med flickan. Vi trodde vi var gravid mkt längre, ca vecka 17, men vid ultrat visade sig vara vecka 12ca! Så jag har åxå en ultraljudsbild från i princip samma vecka! =) och nu i januari blir hon 10! Tiden går fort, förutom när man vill bli gravid igen, då går allt så sakta är en enda lång väntan!
Svar på tråden Pco och sköldkörteln