• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:23:14 följande:
    Hurså? Periodvis äter jag mycket godis, periodvis ingenting. Det är i alla fall inte bundet till helgen. Jag gillar inte chips.
    Eftersom det säljs på ICA menar jag. Måste vara svårt for dig att gå forbi det och inte kopa varje dag om du är målttlighetsätare?
  • Anonym (måttligdrickaren)
    Tow2Mater skrev 2014-08-19 19:34:12 följande:
    Eftersom det säljs på ICA menar jag. Måste vara svårt for dig att gå forbi det och inte kopa varje dag om du är målttlighetsätare?
    Jag förstår inte vad du far efter? Jag köper inte folköl dagligen heller, däremot skulle jag inte se poängen med att köpa folköl ifall det stod starköl på hyllan bredvid eftersom skillnaden i smak enligt mig är större än skillnaden i pris.

Den enda poäng jag ville göra är orimligheten i antagandet att konsumtionen minskar när tillgängligheten ökar. Utan tvekan säljs också betydligt mer smågodis idag, när det finns på lösvikt i varje butik, än när det bara såldes styckvis i kiosker. Eller tvivlar du på det?
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:41:25 följande:
    Den enda poäng jag ville göra är orimligheten i antagandet att konsumtionen minskar när tillgängligheten ökar. Utan tvekan säljs också betydligt mer smågodis idag, när det finns på lösvikt i varje butik, än när det bara såldes styckvis i kiosker. Eller tvivlar du på det?
    Ingen aning hur det ser ut generellt, men jag personligen koper mindre och dricker mindre just for att det är lättare tillgängligt, se mitt tidigare inlägg.
    Tow2Mater skrev 2014-08-19 19:44:13 följande:
    Ingen aning hur det ser ut generellt, men jag personligen koper mindre och dricker mindre just for att det är lättare tillgängligt, se mitt tidigare inlägg.
    Det kan ju också vara en mognadsfråga. Du kanske inte skulle öppna den andra och tredje flaskan idag, om du hade dem hemma? Personligen har jag svårt att förstå riktigt hur man resonerar, om man bunkrar på systemet för att det är omständligt att ta sig dit, och sedan dricker upp allt så fort som möjligt. Bäst att skynda sig att dricka upp innan det tar slut?

Men jag har full förståelse för att det finns olika konsumtionsmönster, även om jag inte kan relatera till exakt det du beskriver. Det kanske är ett glesbygdsproblem, eller åtminstone hör ihop med att bo långt ifrån systembolaget. Jag har nära till systemet, som har öppet alla dagar utom söndag, vardagar till 19. Jag behöver inte bunkra. Däremot går jag bara till systemet i syfte att köpa alkohol, till skillnad från ICA, dit jag faktiskt aldrig går i syfte att köpa godis, men det följer visst med hem ändå i alla fall. För mig som för många andra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:58:23 följande:
    Det kan ju också vara en mognadsfråga. Du kanske inte skulle öppna den andra och tredje flaskan idag, om du hade dem hemma? Personligen har jag svårt att förstå riktigt hur man resonerar, om man bunkrar på systemet för att det är omständligt att ta sig dit, och sedan dricker upp allt så fort som möjligt. Bäst att skynda sig att dricka upp innan det tar slut?

Men jag har full förståelse för att det finns olika konsumtionsmönster, även om jag inte kan relatera till exakt det du beskriver. Det kanske är ett glesbygdsproblem, eller åtminstone hör ihop med att bo långt ifrån systembolaget. Jag har nära till systemet, som har öppet alla dagar utom söndag, vardagar till 19. Jag behöver inte bunkra. Däremot går jag bara till systemet i syfte att köpa alkohol, till skillnad från ICA, dit jag faktiskt aldrig går i syfte att köpa godis, men det följer visst med hem ändå i alla fall. För mig som för många andra.
    För att man är alkoholist. Du som inte verkar ha några problem, eller är alkoholmotståndare i allmänhet, varför är du emot att det säljs på Ica eller annat. Det verkar väldigt konstigt bara.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:58:23 följande:
    Det kan ju också vara en mognadsfråga. Du kanske inte skulle öppna den andra och tredje flaskan idag, om du hade dem hemma? ...

Det kanske är ett glesbygdsproblem, eller åtminstone hör ihop med att bo långt ifrån systembolaget. Jag har nära till systemet, som har öppet alla dagar utom söndag, vardagar till 19. Jag behöver inte bunkra.
    Nej, ingen mognadsfråga; tyvärr har jag svårt att låta bli det om det finns hemma. Precis som godis. Klassar mig inte som alkoholist, men ska jag hålla mitt alkoholdrickande och godisätande nere, kan jag inte ha det hemma. Men har inga problem med att gå forbi hyllorna i affären om jag inte bestämt mig for att kopa.

Handlar mer om att t ex släpa med sig barn till en extra affär, än att ha långt dit. Det tar en himla massa extra tid och ork.
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 20:09:27 följande:
    För att man är alkoholist. Du som inte verkar ha några problem, eller är alkoholmotståndare i allmänhet, varför är du emot att det säljs på Ica eller annat. Det verkar väldigt konstigt bara.
    Jag är inte per definition emot att alkohol säljs på ICA. Jag ser bara inte behovet av det och ifrågasätter starkt antagandet att missbruket skulle minska. Däremot är jag säker på att "normalbruket" skulle öka, liksom det har ökat i takt med att det har blivit lättare att köpa på systemet när kunden själv plockar sina varor, och med bag-in-box-formatet. På samma sätt alltså som godiskonsumtionen har ökat med lösviktsförsäljningen, och som vilken konsumtion som helst av en attraktiv vara ökar, när den finns att köpa över huvud taget.
  • Anonym (etanol sucks)

Jag tycker att alla droger bör vara lättillgängliga till vuxet folk.

Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-19 20:19:13 följande:

Ja, för vad världen behöver är fler brukare och missbrukare, av fler sinnesförändrande substanser.

Eller inte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (etanol sucks) skrev 2014-08-19 20:19:13 följande:

Det är ju lättare att få tag i "alla droger" än att få tag i alkohol i det här landet.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!