• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Litet My

Gärna för mig, hade varit enkelt och bekvämt. Missbrukare kommer alltid att finnas även om vi skulle förbjuda alkohol helt.

• Anonym (realist)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 15:47:11 följande:
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
    Det argumenterar jag inte emot. Alkohol ligger definitivt till grunden för mycket av våldet och misären i samhället. Däremot blir långt ifrån alla som dricker våldsamma av alkoholen, eller blir alkoholister. Det, kombinerat med att förbudspolitik visat sig fungera dåligt, gör att jag tycker vi ska fokusera på annat än totalkonsumptionen för att minska problemen.

Ett exempel på hur man har minskat på våldet på gator och torg är att tillåta längre öppetider för pubar och nattklubbar. Tidigare när alla ställen stängde tidigt var det många fulla som skulle hem samtidigt, stå i snabbmatskön samtidigt etc, och då blev det mycket bråk. Med friare öppetider då det serveras alkohol går några hem tidigare, andra senare. Det blir inte lika mycket konfrontationer och därmed mindre våld. Att göra alkohol mer tillgängligt kan alltså minska skadorna!

De senaste åren har man även ändrat inställning till alkoholism och hur det ska behandlas. Tidigare har inställningen varit att alkoholister inte kan lära sig att dricka måttligt och ansvarsfult utan måste bli helt avhållssamma. Även det har visat sig vara fel. Mycket forskning har visat att de flesta faktiskt kan lära sig att dricka på ett hållbart sätt. Tack vare behandlingsformer som bygger på detta vågar fler söka hjälp. Alkoholister som annars inte hade velat söka hjälp för att de inte är beredda att sluta. Återigen en vinst för en mer tillåtande inställning till alkohol.
  • Anonym (a nice cup of ...)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 15:47:11 följande:
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
    Det däremot är ett argument jag kan köpa.
    Men då borde man ju förbjuda alkohol då, inte omyndigförklara vuxna människor genom att tvinga dom till nån slags halvstatlig institution för att få tillgång till alkoholhaltiga drycker.
    Det blir ju bara hycklande, antingen är alkohol för farligt och medför för mycket skit, då ska det förbjudas.
    Eller så litar man på att vuxna klarar av att avgöra för sig själva om alkohol.
  • Anonym (realist)
    Anonym (Skrumphjärna??) skrev 2014-08-19 15:53:13 följande:
    Skadorna är i direkt relation till bruket.
    Det är det man tidigare har trott, men som visat sig inte stämma. Är du läskunnig?
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 16:03:43 följande:
    Ok, ja du blir säkert mycket fattigare av att alkoholmonopolet försvinner..
    Nej, men om kostander för skadeverkningarna ökar, så kostar det pengar för alla.

• Anonym (realist)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 16:03:51 följande:
    Nej, personalen på ICA kommer inte att få samma utbildning som de som jobbar på Systemet har.

Dessutom skulle inte ICA ta in hela sortimentet heller.
    Du tror inte att nischade vinbutiker med minst lika bra koll på öl och vin skulle etablera sig? Jag har bott utomlands i många år och kan säga att jag är inte imponerad av systemet.
    Virriga Vera skrev 2014-08-19 15:58:23 följande:

Jag håller med om att det bör säljas alkohol i vanliga butiker, men jag vill gärna ha kvar systembolaget för deras utmärkta sortiment. Det kommer man aldrig att hitta i någon vanlig butik. Där kommer det att handla om billig öl och vin, att sälja kvantitet istället för kvalité.

Precis så, vill jag också ha det.
    puss skrev 2014-08-19 16:00:22 följande:
    Vi som betalar skatt bär givetvis kostnaden.
    Kan du länka till nån sån forskning som du talar om?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 16:06:05 följande:
    Nej, men om kostander för skadeverkningarna ökar, så kostar det pengar för alla.
    Ja men jag skriver ju att jag tror att skadeverkningarna skulle minska, eller jag är övertygad om det, och då kostar det ju mindre. Perfekt för er som går och är bittra över vad era skattepengar går till. Majoriteten av svenskarna vill garanterat ha bort monopolet och då tycker jag även att man borde följa folkets vilja. Det är ju demokrati eller hur? Och alla skulle tjäna på det. Skulle jag, som nykter alkoholist sitta här och propagera för det om jag inte visste att det skulle bli bättre?
  • Anonym (nja)

återigen om man släpper något fritt så innebär det knappas att ett missbruk minskar, spelar det någon roll om alkisen köper en flaska om dan från ica eller systemet? missbruket finns redan där
    jättefräscht med alla alkisar som hänger inne på ica när ungarna ska handla lördagsgodis

låt oss inte vara naiva det handlar bara om bekvämlighet

så nä ni fortsätta bära på era 'skämspåsar' från systemet istället för att dölja eventuellt  finare missbruk i ica påsar

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!