• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Anonym (line)

Jag bor i Danmark och här kan man köpa all alkohol i vanliga livsmedelsbutiker alla dagar i veckan.

Jag tycker det är bra och praktiskt att kunna handla vinet till maten en fredag utan att behöva gå till ett speciellt ställe och köa. Jag köper absolut inte mer bara för att det är så tillgängligt. Här ser man kanske mer naturligt på det än i Sverige.

• Anonym (Indigo)

Jag förstår inte varför ni som inte har alkoholproblem tycker att det är så viktigt att kunna handla den var som helst?
    Eftersom ni har en sund inställning till alkohol och dricker med måtta kan det väl inte vara så svårt att gå till bolaget och handla?
    Jag förstår att det skulle vara mer bekvämt för er att kunna handla baginboxen på ICA, men med tanke på att alkoholen blir mer lättillgänglig för de som har problem så kan i alla fall jag tänka mig att fortsätta gå till bolaget.

• Maria 434

Jag tycker att Systembolaget ska finnas kvar. Jag tycker det är praktiskt med att ha en enda butik att gå till som har allt det som jag eventuellt vill köpa + att de har personal som kan svara på frågor.

När jag är utomlands har jag märkt att jag ofta behöver gå i flera olika butiker för att få tag på allt det jag är ute efter.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Indigo) skrev 2014-08-19 15:25:58 följande:

Jag förstår inte varför ni som inte har alkoholproblem tycker att det är så viktigt att kunna handla den var som helst?
    Eftersom ni har en sund inställning till alkohol och dricker med måtta kan det väl inte vara så svårt att gå till bolaget och handla?
    Jag förstår att det skulle vara mer bekvämt för er att kunna handla baginboxen på ICA, men med tanke på att alkoholen blir mer lättillgänglig för de som har problem så kan i alla fall jag tänka mig att fortsätta gå till bolaget.

När jag gick till bolaget kunde jag handla t.ex. 2 flaskor whisky, 1-2 plattor öl, 1 taverna eller någon annan liknande eller någon likör, och kanske något ihop-plock av smått och gott. Jag hetshandlade för att jag inte ville att alkoholen skulle ta slut och att jag skulle sitta där när det är stängt och inte ha mer att dricka. Självklart dracks allt upp tills det var slut. Hade det funnits på Ica hade jag inte handlat på det här sättet eller känt mig "rik på sprit" när jag varit på bolaget. Ungefär som att gå på bolaget var ett uppdrag. Nej, bort med skiten så försvinner en del av hetsen. Då kanske jag hade köpt en kasse med 10 öl på fredagen och sen när dom var slut kanske jag inte hade druckit mer. Men bolaget gör att man får det där "hamstra alkohol" - tänket. Inget bra.
  • Anonym (realist)
    annaba skrev 2014-08-19 14:01:11 följande:
    Knappast helt sant. De flesta undersökningar visar på att svensken dels tog till sig det kontinentala drickandet med ett eller två glas vin till maten och kanske en drink under veckan; samtidigt som man behöll det klassiska svenska helgsupandet.

På totalen handlade det om en ökning av den totala alkoholmängden som konsumerades per person, mest markant bland kvinnor, som på grund av biologi och fysik är de som tar störst skada av alkoholen.
    Nu bekräftar du precis det jag skrev. Konsumptionen har ökat, men du kan inte visa att alkoholskadorna har ökat, för det har de ej. www.dn.se/nyheter/sverige/uteblivna-alkoholskador-forbryllar-forskare/
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-19 13:57:34 följande:
    Ja, när vi gick med i EU trodde man att drickandet skulle öka, och därmed även skadeverkningarna. Man hade rätt på första punkten. Konsumptionen ökade. Däremot ökade inte skadeverkningarna. Folk drack mer kontinentalt, med mindre misshandel och skador som följd. Det visar på att vi kanske inte har tänkt helt rätt kring alkoholen i Sverige.
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
  • Anonym (*)
    Maria 434 skrev 2014-08-19 15:32:14 följande:

Jag tycker att Systembolaget ska finnas kvar. Jag tycker det är praktiskt med att ha en enda butik att gå till som har allt det som jag eventuellt vill köpa + att de har personal som kan svara på frågor.

När jag är utomlands har jag märkt att jag ofta behöver gå i flera olika butiker för att få tag på allt det jag är ute efter.

Ja, kompetensen som finns på Bolaget kommer ju inte att finnas på ICA.

Hade alkohol uppfunnits idag hade det inte blivit lagligt, det är ju som vilken drog som helst.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 15:47:11 följande:
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
    Det är det ingen som bestrider. Frågan handlar om det borde säljas i vanliga butiker istället för på systembolaget och om det skulle minska alkoholproblemen.
  • puss

Missbruket skulle öka, misshandeln och vandalismen och sjukskrivningarna ökar, och vi skattebetalare står för notan.

Finns entydigt forskning i kilometervis om detta. Jag är less som det är stt betala för andras idioti.

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!