• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Ingram
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:23:10 följande:
    Nej däremot skadar den påstådda tryggheten många. Föräldrar super oavsett om spriten säljs på systembolaget eller i kvartersbutiken.
    Inte i samma utsträckning och det är dit jag vill komma...
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:17:05 följande:
    Så du menar att vi inte har det problemet i Sverige? det är ju det vi vill ha bort. Det går nog tyvärr inte få bort det men det skulle minskas om man tillät försäljning på vanliga butiker, dygnet runt.
    Källa på att det minskar, tack.
  • Anonym (*)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:22:08 följande:
    Jag arbetar för att Sverige och svenskarna ska bli fria. Flyr du alla problem i livet eller försöker även du få till förbättringar?
    Kämpa du på. Om du tror frihet handlar om att köpa sprit på ICA, så tycker jag synd om dig.

Hade du verkligen velat kämpa för en friare och rättvisare värld, så ligger hela världen öppen för dig. Du kan ju engagera dig i mänskliga rättigheter t ex. Där finns mycket kvar att göra.

• Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:25:34 följande:
    Källa på att det minskar, tack.
    www.accentmagasin.se/politik/del-3-alkohol-%E2%80%93-en-ursakt-for-att-slass/

Jag skrev ju det tidigare, att sambandet mellan alkohol och våld är svagt i danmark. Deras alkoholkonsumtion är högre men i sverige "super" vi mer. Det är det jag försöker få fram. Och det är när vi super hårt som problemen med alkohol kommer. Om man förbjuder människor att göra saker så har de en tendens att ta ut saker och ting väl hårt sen. Det är så det funkar. Och jag har aldrig sagt att jag VET att det skulle funka bättre om man släppte på reglerna här i Sverige, jag har skrivit tidigare att jag skulle vilja se det på prov under flera år för att sen utvärderas. Men då kommer folk med andra argument att det inte skulle funka för det skulle aldrig gå att gå tillbaka osv. Men det skulle det visst om det visade sig att det blev anarki i Sverige bara för att man kan köpa öl på macken.
  • Anonym (Liberal)
    Ingram skrev 2014-08-21 12:24:14 följande:
    Inte i samma utsträckning och det är dit jag vill komma...
    Du har fel. Vi super inte mindre i Sverige än i länder där man kan köpa alkohol i mataffären.
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:29:05 följande:
    Kämpa du på. Om du tror frihet handlar om att köpa sprit på ICA, så tycker jag synd om dig.

Hade du verkligen velat kämpa för en friare och rättvisare värld, så ligger hela världen öppen för dig. Du kan ju engagera dig i mänskliga rättigheter t ex. Där finns mycket kvar att göra.
    Om du tror att det är trygghet att staten ska tala om för dig vad du får och inte får göra, så tycker jag synd om dig. Jag inser att många svenskar har blivit fördummade av storebrors framfart och trygghetsivrande, så att de har slutat att tänka själva.

• Anonym (*)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:23:10 följande:
    Nej däremot skadar den påstådda tryggheten många. Föräldrar super oavsett om spriten säljs på systembolaget eller i kvartersbutiken.
    Tror du på allvar att vi äter lika mycket snabbmat idag som för 40 år sedan?

Tror du på allvar att vi skulle äta lika mycket snabbmat som idag om snabbmatsställena fick samma öppettider som Systemet?

Tror på verkligen på att tillgänglighet inte styr efterfrågan?
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:35:41 följande:
    www.accentmagasin.se/politik/del-3-alkohol-%E2%80%93-en-ursakt-for-att-slass/

Jag skrev ju det tidigare, att sambandet mellan alkohol och våld är svagt i danmark. Deras alkoholkonsumtion är högre men i sverige "super" vi mer. Det är det jag försöker få fram. Och det är när vi super hårt som problemen med alkohol kommer. Om man förbjuder människor att göra saker så har de en tendens att ta ut saker och ting väl hårt sen. Det är så det funkar. Och jag har aldrig sagt att jag VET att det skulle funka bättre om man släppte på reglerna här i Sverige, jag har skrivit tidigare att jag skulle vilja se det på prov under flera år för att sen utvärderas. Men då kommer folk med andra argument att det inte skulle funka för det skulle aldrig gå att gå tillbaka osv. Men det skulle det visst om det visade sig att det blev anarki i Sverige bara för att man kan köpa öl på macken.
    www.can.se/sv/drogfakta/fragor-och-svar/alkohol/
    Här kan du läsa lite och där står det att man i norden dricker minst alkohol i europa och 2 av länderna i norden är Sverige och Norge där man har begränsad försäljning av alkohol.
    Du skulle vilja se det på prov säger du, tycker du att det vore rätt att spela med folkhälsan på det viset? det tycker jag låter oansvarigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-21 12:39:47 följande:
    Tror du på allvar att vi äter lika mycket snabbmat idag som för 40 år sedan?

Tror du på allvar att vi skulle äta lika mycket snabbmat som idag om snabbmatsställena fick samma öppettider som Systemet?

Tror på verkligen på att tillgänglighet inte styr efterfrågan?
    De åt mer saltfläsk och annat skit för 40 år sen än vad vi gör idag.
  • Anonym (NO!)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:36:21 följande:
    Du har fel. Vi super inte mindre i Sverige än i länder där man kan köpa alkohol i mataffären.
    Det gör man visst, det är du som har fel...i Sverige super man mindre och vi har mindre problem med alkohol här än i andra länder och dessutom ser vi en minskad konsumtion i Sverige och inte en ökad. Bara för att du vill en sak betyder inte att det är fakta!
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!