• PernillaW82

Ni adopterade vuxna!

Ni adopterade vuxna, hur ser er relation ut till era adoptivföräldrar i vuxen ålder?
    Jag adopterades, svenskadopterades 1982, är alltså idag 32år gammal.
    Har vuxit upp med foster syskon & en lillebror som adoptiv föräldrarna till slut fick efter att försökt bli gravida i många långa år.
    Har idag själv 3 egna barn & sambo, vi har ett bra liv!

Däremot har jag sedan över ett år tillbaka ingen kontakt med mina adoptiv föräldrar längre. Pga att min adoptiv mamma inte fick styra & ställa som hon ville i min familj. Dessutom har hon försökt att förstöra förhållandet mellan mig & min sambo, av ngn andledning tål hon inte honom har aldrig gjort. Detta har hon tydligt visat genom att baktala honom & med hela sitt kroppsspråk.

När jag sa ifrån till henne, rejält, har hon sedan dess total ignorerat oss. Hon har gjort sina fula försök att kontakta mig men tydligt visat att hon avskyr min sambo. Och han har inte gjort det minsta fel!
    Tex skickade hon ett julkort i julas adresserat till alla i familjen förutom min sambo!

Min adoptiv pappa vinkar & hälsar när man möter honom, stannar & pratar typ väder & vind med min sambo när de springer på varann men inte mer än så.....men alltid ngt.

Min adoptiv mamma har alltid varit en sådan som vet allt om allt & kan allt bäst, allt ska vara enl hennes regler annars är man inte ens vatten värd. Vet hur mkt jag tassade på tå kring henne som liten bara för att vara henne till lags. Jag kan räkna på en hand hur många ggr hon sagt att hon älskar mig under mina 32år.

I tonåren var jag väl lite av en rebell, men inte mer än normalt, då hotade hon med att hitta ett annat hem till mig om jag inte skärpte till mig eller om det inte passade! Det var ju det sista jag som adopterad behövde höra, det är ngt som faktiskt etsat sig fast i min själ för resten av mitt liv. Precis som att jag var ngt att ha när det var på hennes premisser & villkor - men inte annars. Man kan säga att det knappast rört sig om ovillkorlig kärlek.! Utan allt har varit på hennes villkor.

För lite över ett år sedan fick jag nog av henne & sa att jag inte vill ha ngt med henne att göra så länge hon beter sig illa - hon försökte även dra med sig andra släktingar- hennes ena syster har väl gått med i hennes allians - och kör på samma sätt. De kan inte ens säga hej eller lyfta upp handen när man möts.
    Istället är det kalla blickar & tisslande & tasslande.......
    Efter 31år är man bara en påse skit & barnbarnen är ju stora nu så de klarar hon sig utan har jag hört henne uttrycka sig via säkra källor.

Det är tydligen mig det inte går att prata med, jag är dramatisk & överdriver & lyssnar inte......det går tydligen inte att resonera med mig.

Till saken hör att jag försökt prata med henne, gick hem dit, men fick då höra att det var deras hem & jag var inte välkommen att dyka upp där hursomhelst & de bestämde vad som skulle diskuteras i deras hem & inte & fick en dörr ingensmälld i ansiktet.

Min pappa ser genuint ledsen ut när man springer på honom, men ändå gör han inget för att förändra situationen - feg. Han har iofs alltid varit som en toffel inför henne.

Jag skulle ALDRIG ge upp mina barn aldrig & skulle aldrig säga eller agera på detta sätt emot dem NEVER.!

Jag känner att jag försökt lösa detta men eftersom jag blivit avvisad då har jag lagt ner. Nu säger mina äldsta barn att de saknar sin MORFAR!
    Vad hade nu gjort i det här läget.? Jag vet inte varken ut eller in - vet bara att jag knappast kan betyda speciellt mkt för dem eftersom de så lättvindigt slutat bry sig totalt & avvisat mig när jag försökt lösa allt detta, det är så mkt mer än jag beskrivit här, detta är bara i stora drag - hon har gjort mkt mer än såhär.

Tex förlöjligar hon gärna mig eller hånar mig endast för att trycka ner mig, har jag gjort ngt bra är det alltid någon annan som gjort det bättre, har jag ny hårfärg är det alltid ngn annan som klär bättre i den färgen osv, har jag blivit befordrad på jobbet är det alltid ngn annan som förtjänar det mer osv osv.

Vad är det för fel på henne och vad hade ni gjort i det här läget?

• Svar på tråden Ni adopterade vuxna!
  • Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 01:03:43 följande:
    Jag pratade inte om dig, men uppenbarligen känner just DEN personen så, vilket jag inte tycker är märkligt. Tycker du?
    Alla adopterade har inte haft förmånen att ens "få lov" att känna sig hemma i Sverige.
    Du tycker inte att det är märkligt. Jag tycker att det är märkligt. Som tur är får man tycka olika och det är väl egentligen ointressant vad vi tycker. Jag är mest intresserad och lite nyfiken eftersom jag är helt främmande inför tanken på att känna tillhörighet med ett land/språk/kultur man aldrig "upplevt". Lika främmande som att se sin nationalitet som en del av sin identitet mer än som en tillfällig slump. Jag tror förvisso att nationalitet är av betydelse för identiteten, men jag tror att man "blir" tysk om man växer upp i Tyskland eller amerikan om man växer upp i USA. Inget argt menat med detta eller något annat jag skriver Glad
  • Litet My

Anonym(jag): Du får tycka som du vill såklart. Dock finns det många många adopterade med de tankarna kag haft förmånen att få lära känna och som inte haft det bra eller ens fått chansen att känna sig hemma här. Precis som det finns de som mår jättebra och aldrig kännt sig annat än svenska. Ser man till statestiken är adopterade grovt överepresenterade både inom självmord och psykisk ohälsa mycket beroende på såna saker även om det inte gäller alla såklart. Har man haft dåliga adoptivföräldrar och dessutom fått höra "åk hem" eller utsatts för rasism för många gånger är det inte konstigt (tycker jag) att man till sist inte känner någon förankring till Sverige eller ens känner sig välkommen utan önskar sig till ett annat ställe där man blir älskad och godkänd som den man är.

• Den vita staden
    Litet My skrev 2014-10-13 01:55:34 följande:

Anonym(jag): Du får tycka som du vill såklart. Dock finns det många många adopterade med de tankarna kag haft förmånen att få lära känna och som inte haft det bra eller ens fått chansen att känna sig hemma här. Precis som det finns de som mår jättebra och aldrig kännt sig annat än svenska. Ser man till statestiken är adopterade grovt överepresenterade både inom självmord och psykisk ohälsa mycket beroende på såna saker även om det inte gäller alla såklart. Har man haft dåliga adoptivföräldrar och dessutom fått höra "åk hem" eller utsatts för rasism för många gånger är det inte konstigt (tycker jag) att man till sist inte känner någon förankring till Sverige eller ens känner sig välkommen utan önskar sig till ett annat ställe där man blir älskad och godkänd som den man är.

Bra som så ofta min vän! Hjärta

Kommer aldrig att bli svensk så som du hoppas Anonym (jag).
    Vi är många adopterade som mått skit och hamnat  hos föräldrar som aldrig borde fått adoptera. 

Hur förklarar du att självmordsfrekvensen hos adopterade är 4 ggr högre än hos andra i samma ålder?
    Detsamma gäller psykisk sjukdom, drogmissbruk o. kriminalitet..

Jag blev bestulen på mitt land, språk och kultur, kom inte och påstå ngt annat!
    Dessutom är jag modigare än du och skriver inte anonymt.

Varken kommunist eller islamist, men något konservativ kristen antirasist
  • Den vita staden
    AdoptionSucks - Skriv gärna till mig.
  • Anonym (Kazakstansk jude)
    AdoptionSucks skrev 2014-10-12 10:04:09 följande:

Vem vill bli bestulen på identitet? Ursprung? Genetik och biologi?

En som adopterar gör det av egoistiska skäl. Inte för att "rädda ett barn från ett barnhem".

Jag hade mycket hellre bott kvar på det barnhem jag bodde på. Det är bara från bra barnhem barn bli adopterade. Sådana barnhem som har kontakt med adoptionsförrättare.

Jag hade mycket hellre velat växa upp i MITT land, med folk som ser ut som jag, och som pratar mitt hemspråk. Maten, kulturen, ALLT!

Adoptioner är åt helvete fel!

Fast ännu värre är det med embryoadoptioner och IVF med okända donatorer.

Det är SÅ JÄVLA EGOISTISKT så jag KRÄKS!

Vart tänker man på det ofödda barnets bästa? Barnets rätt till sitt ursprung?

FY FAN vad denna värld är åt helvete! Och TVI åt alla egoistjävlar!

Det märks att du tar efter dina (adoptiv)föräldrar i alla fall. Sällan stött på någon så egoistisk som du. DU har kanske haft dåliga erfarenheter av adoption, men bara för det måste inte alla andra ha det. Vet ingen som har så bra kontakt med sina föräldrar som min adopterade vietnamfödda flickvän.

Dessutom svarar genetiken för en försumbar del av vår personlighet. Den interindividuella variationen är så mycket större än den etniciteter emellan.

Som kuriosum kan jag nämna att jag gjorde ett DNA-test för en vetenskaplig studie som visade att mina anfäder var kazakstanska judar. Känner mig inte mindre svensk för den sakens skull.
  • Anonym (fdsdf)
    Den vita staden skrev 2014-10-13 02:16:03 följande:

Bra som så ofta min vän! Hjärta

Kommer aldrig att bli svensk så som du hoppas Anonym (jag).
    Vi är många adopterade som mått skit och hamnat  hos föräldrar som aldrig borde fått adoptera. 

Hur förklarar du att självmordsfrekvensen hos adopterade är 4 ggr högre än hos andra i samma ålder?
    Detsamma gäller psykisk sjukdom, drogmissbruk o. kriminalitet..

Jag blev bestulen på mitt land, språk och kultur, kom inte och påstå ngt annat!
    Dessutom är jag modigare än du och skriver inte anonymt.

Det finns även många som inte är adopterade, som har föräldrar som aldrig borde fått bli föräldrar. Men det gör inget va?
  • Den vita staden
    Anonym (fdsdf) skrev 2014-10-13 14:06:48 följande:
    Det finns även många som inte är adopterade, som har föräldrar som aldrig borde fått bli föräldrar. Men det gör inget va?
    I g e n d å, i en tråd om adopterade så tas personer som vuxit upp vanligt upp.. blir bara s å  trött.
  • Litet My

Anonym(fsdf): Det är en helt annan diskussion som inte hör hemma här. Du kan uppenbarligen inte se skillnaden på att alla får lov att skaffa barn i Sverige och att föräldrar utreds på längden och tvären av div myndigheter för att få "importera" ett redan skadat barn men ändå misslyckas fatalt. I förstnämnda fall bör soc gå in, i sistnämnda handlar det om bristande utredningar och där man haft en möjlighet att säga nej. Idag utreder man inte biologiska föräldrar innan de skaffar barn om du inte visste det dvs det finns inte en chans att stoppa det jämförtmed adoptioner där någon utrett och godkänt.

• PernillaW82

Oj tycker vi svävar iväg lite mkt här just nu, vad gäller diskussionen i sig!

Naturligtvis finns det adopterade barn som haft/har det jätte bra, precis som det finns biologiska barn som har det så!

Men en psykologiska studier visar det sig att adopterade barn mycket oftare far illa på ngt sätt. När man lämnas ifrån sina biologiska föräldrar förstörs anknytningsprocessen, det är därför extra viktigt att tänka på hur man behandlar dessa adopterade barn, tänker på vad man säger & gör lite extra!

Jag vet också att adoptivföräldrar på ett mkt mer lättvindigt sätt klipper & skär av banden - så fort som dessa barn blivit vuxna, får en egen vilja & drivkraft - och passar de inte föräldrarna så klipper man & skär av kontakten. Samma sak gäller om det uppstår konflikter av olika slag eller svårigheter.

Då är det enklare att säga tack & hej!

Vi är många många som upplevt detta!

Ingen som inte har den erfarenheten vi har kan uttala sig om den tomhet man någonstans inom sig alltid känt, som blir så mkt mer påtaglig om man blir avvisad & illa behandlad av dem som adopterat!

Ska det vara så svårt att förstå?

Jag blir faktiskt väldigt ledsen att det finns så inskränkta människor som så lättvindigt uttalar sig utan att ha en aning!

• Anonym (Jag)
    Litet My skrev 2014-10-13 01:55:34 följande:

Ja, och det finns många adopterade som har det bra. Den statistik jag har läst visar att adopterade förvisso kan vara överrepresenterade när det gäller viss psykisk ohälsa, men om man rensar för faktorer som rasism och trauman som inträffat före adoptionen är överrepresentationen betydligt mindre. Detta pekar alltså på att det inte är adoptionen/anknytningen i sig som är problemet utan vad som skett innan och att vissa blir utsatta för främlingsfientlighet. 

Länk till undersökning publicerad i Läkartidningen: 
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Du får gärna styrka ditt påstående om "grov överrepresentation" med trovärdig källa. För övrigt tror jag tyvärr att det är få som rakt igenom känner sig älskade och godkända "som den man är" överlag. Tycker att de flesta har "spöken" i olika former, t ex olika komplex. Jag tror att det är enkelt att projicera problem som många har "ändå" på sin adoption, frågan är om allt skulle blivit så mycket bättre om det sett annorlunda ut... bara en tanke.
Svar på tråden Ni adopterade vuxna!