• avenell

BF Juni 2015

Pyret 85 och MakeitHappen, jag beklagar era missfall. Jag vill ändå önska er lycka till i fortsättningen!

• avenell
    VioloLaviose skrev 2014-11-04 20:13:25 följande:

Hej. Var på vul igår. En liten böna med fladdrande hjärta. <3

Åh vad härligt, stort grattis!

Vilken vecka är du i?
  • avenell
    MaHo89 skrev 2014-11-07 11:30:23 följande:

Förstår precis! Jobbade på äldreboende förra graviditeten!! Och i hemtjänst :/ dofterna var inte nådiga!!

Alltså är det någon fler som är hård i magen? Har jättejobbigt just nu! Inte förstoppad men jävligt nära! :/

Har du testat att ta 1 msk linfrö om dagen för att hålla magen igång? Det tycker jag funkar bra. Psyliumfrön funkar nog också minst lika bra.
  • avenell
    MaHo89 skrev 2014-11-07 14:14:33 följande:

Seniorita, jag blev sjukskriven då pga illamående! Så prata med BM för det är hemskt!! :(

Är i v 11, 12 imorgon :)

Avenell, köper man det i dagligvaruhandeln? :)

Ja! De brukar finnas bland fröer och gryn och sånt. Jag brukar köpa Risentas linfrön. Det är viktigt att du köper hela linfrön, inte krossade.

Jag brukar ta ett glas med lite vatten i. Sen häller jag i 1 msk linfrö. Sen tar jag det typ som en shot. Du ska svälja dem hela, inte tugga på dem.

Det är viktigt att inte äta för mycket linfrön, 2 msk per dag är max men jag tycker att 1 msk om dagen är lagom.

Jag tycker att det funkar jättebra för att få igång magen och för att hålla den igång. Billigt är det också!
  • avenell

Imorse var jag på KUB-test. Jag var sjukt nervös innan, mest för att hjärtat hade slutat slå men självklart också över resultatet på testet.

Vi fick se en liten krabat som hade vuxit massor sedan sist. Från dryga 2 cm till knappa 7 cm. Hjärtat pickade på fint.

Vi fick låg risk och fina siffror på allt.

Nu känner vi oss lugna och så himla glada. Min sambo fick se den lilla krabaten för första gången och det kändes bra att vara där tillsammans.

Vi fick ingen sån där fin profilbild som jag har sett att många andra har fått. Vår lilla krabat låg upp och ner och ville inte alls posera. Läkaren fick mig att gymnastisera på britsen för att den lilla skulle vända på sig. Resultatet blev att den vände sig och lade sig på sidan och det blev ännu mer hopplöst att få en "fin" bild. Vi fick hur som helst med oss två bilder hem som vi ska sätta upp i köket :)

• avenell
    FruGnu skrev 2014-12-02 14:18:04 följande:

Ett tips till alla som ska på ultraljud. Ta med en systemkamera och fota skärmen istället. Den lilla bilden man får är ofta suddig och svår att se på. 

Vi har en massa fina bilder som min sambo tog under hela ultraljudet, där bebisen ligger på alla möjliga vis. :)

Bra idé! Det är säkert olika på olika ställen men på min kallelse stod det att man inte fick fota eller filma.

Jag kan tänka mig att ni fick många fina bilder. Jag tyckte att vi såg en massa bilder på skärmen som var finare och tydligare än de vi fick med oss hem. Nåväl, vi får hålla tillgodo till den 15 januari när det är dags för RUL.
  • avenell

Och såklart grattis till alla andra som har varit på KUB! Vad jag har sett är det ingen här i tråden som har fått hög risk på KUB. Härligt!

• avenell
    Nhv skrev 2014-12-03 14:42:31 följande:

Vad ja har hört så ska man prata med ens chef för att komma fram till vad det kan finnas för andra arbetsuppgifter som man klarar av om man inte klarar av ens egna uppgifter. Och om han/hon kan ge en något annat o göra så får man utgå efter de om hur mycket man klarar av att jobba. Som i min situation, ja kan inte jobba alls med de ja gör, men skulle antagligen lätt kunna göra något annat på heltid. Men eftersom de nu inte finns något annat o göra, så har ja inget val än att aningen jobba med de ja gör o ha ont, eller sjukskriva mig på heltid. Därför mena ja att ja kan prata med min chef o se om de finns något ja kan göra på halvtid åtminstone, än o vara sjukskriven på heltid. För om det hade funnits andra arbetsuppgifter så hade ja förmodligen inte behövt sjukskriva mig överhuvudtaget. Har ialf pratat med läkare o dom tyckte själva att de va en knepig situation. Verkar som ni inte förstår hur ja menar. Klart man måste prata med både läkare och ens chef.

Jag förstår vad du menar och tycker att du gör helt rätt i att prata med din chef. Vad jag förstår vill du helst jobba med det du klarar av och det är ju bara din chef som kan svara på om det är möjligt att omplacera dig så att du får arbetsuppgifter som du klarar av. Om det skulle vara så att din chef inte kan erbjuda dig andra arbetsuppgifter blir ju situationen den att en läkare måste sjukskriva dig på heltid om du inte kan utföra dina ordinarie arbetsuppgifter och det inte finns möjlighet att få andra uppgifter.

Jag har ansvar för drygt 30 anställda och i nuläget har vi en person som är deltidssjukskriven pga. foglossning. Vi har gett henne nya arbetsuppgifter som hon klarar av trots foglossningen. Hon säger själv att hon mår mycket bättre av att jobba halvtid än att vara helt sjukskriven.

Oftast är ett samarbete mellan den anställda, chef och läkare det bästa. Då hittar man oftast den bästa lösningen för alla inblandade.

Jag hoppas att din chef kan erbjuda dig alternativa arbetsuppgifter så att du slipper heltidssjukskrivning. Lycka till!
  • avenell

Tänk att det redan är andra advent! I början av graviditeten tyckte jag att dagarna sniglade fram och det kändes som att jag inte kom någonstans.

Imorgon går jag in i vecka 15 och jag tycker att veckorna springer fram. Ibland måste jag gå in i appen för att kolla att det verkligen stämmer. Känns som att jag nyss var i vecka 9.

Tänk att om ett par veckor är det julafton och då har vi alla kommit ytterligare ett par veckor längre. Sen springer julen förbi, nyår kommer och innan vi vet ordet av är det dags för RUL och vi har kommit halvvägs. Det är ju helt galet.

Bring it on!

• avenell

Är det någon som har bra koll på försäkringar, vad man bör teckna och när?

För ett tag sedan läste jag att någon skrev om någon försäkring som täckte foglossning. Vad innebär det och hur fungerar det?

För några veckor sedan fick jag något som känns som en nerv som sitter i kläm i vänstra skinkan. Det hugger till då och då när jag belastar på det benet. Den senaste veckan har det blivit värre och jag börjar misstänka att det kan vara foglossning på gång. Kan det yttra sig så? Jag har inte ont på natten och bara lite ont på morgonen. Sen blir det värre ju längre dagen går och värst är det på kvällen. Jag hoppas fortfarande att det bara är en nerv som spökar men det känns som att det börjar sprida sig och bli värre. Suck.

Jag är i vecka 16 nu.

Svar på tråden BF Juni 2015