• avenell

BF Juni 2015

Manelma skrev 2014-10-15 11:14:20 följande:

Då va man tbx på jobbet efter VUL och efter att ha fått se vår andra lilla bebis med tickande hjärta. SÅ nervös jag var men allt släppte så fort jag såg det lilla livet på skärmen. Livmodern såg ut som en boll denna gång. Annorlunda mot vad det såg ut med sonen va mer trångt då denna gång såg det ut som att det fanns massa plats för lilla beben. Såg en fin gulesäck och allt såg ut att vara precis enligt beräkningarna 7 +1 eller 7 + 2 sa läkaren. Hon satte BF till 1 juni ialf så jag tar och uppdaterar bf till det och så får vi se vad det blir efter RUL. Blev flyttad 3 dagar tidigare med sonen efter RUL än vad som räknades på första VUL :) Nu känns det mer verkligt för oss båda. Helt otroligt att min son ska bli storebror. 

Åh vad härligt, grattis!
  • avenell
    MakeitHappen skrev 2014-10-15 13:17:03 följande:

Var på cellprovs undersökning idag och då passade hon på att göra VUL... Åh så mysigt att se pluppen! Inte stor men ändå veta att det finns nått där inne :) <3

Det måste vara härligt att se!

Jag har en tid för cellprov nästa vecka. Sa de något om risk för blödningar efter att ha tagit cellprov? Jag läste någonstans att man kan få blödningar efter det. Jag kommer oroa mig jättemycket om jag börjar blöda, även om jag vet att det skulle kunna bero på provtagningen. Gud så nojig man blir
  • avenell
    Awe83 skrev 2014-10-15 15:32:43 följande:

Hej, jag vill så gärna veta om ett till hjärta slår i mig. Måste jag vänta tills den 12:e veckan innan man får göra ett UL? Vill veta nuuuu!

Sen oroar jag mig lite för att ena sidan av nedre delen av magen känns mest i. Som ett håll i bland. Någon som känner samma sak? Är så rätt för att ett embryo har fastnat i äggledarna eller något liknande. Usch måste sluta tänka på det.. Hade en nära vän som nämligen råkade ut för detta. Hur vanligt är det egentligen?

Du kan göra vul privat om du inte vill vänta till vecka 12.

Jag har små stickningar i vänster sida av magen. Det gör inte ont utan känns nästan mest som att det kittlar, ibland lite obehagligt med aldrig ont. Jag har inte oroat mig för detta förrän jag läste ditt inlägg. Jag har bara tänkt att det är normalt.

Har ni andra känningar på ena sidan av magen eller känns ert jämnt över hela magen?
  • avenell
    micra skrev 2014-10-15 16:01:11 följande:

Jag tycker du gör klokt i att inte oroa dig. Med den texten, "som en försiktighetsåtgärd", skulle jag gissa på att något har hänt någon/några gånger för någon som använt nässprayen men där de egentligen inte vet orsaken. Jag har tagit typ 6 duschar i vardera näsborre VARJE dag sen jag blev gravid och tänker inte heller oroa mig. Byta sort såklart, men inte oroa mig. Jag har använt den lika mycket när jag väntade de andra barnen också.

Jag blev plötsligt så full i skratt när jag tänkte på det här med nässprayen. Det känns totalt galet att det skulle kunna påverka men som du säger så har väl någon fått problem när de har använt Otrivin och då skriver de ut det för säkerhets skull.

Tänk om nästäppan bara skulle försvinna....
  • avenell

Det var många kloka ord om cellprovtagning!

Jag tror att jag ringer min gynekolog imorgon och hör efter vad de tycker. Jag vill inte blöda, jag vet att jag kommer oroa mig. Samtidigt vill jag få cellprovet gjort. Egentligen skulle jag ha tagit det för ca ett år sedan men då jag precis fått mola konstaterad och det kändes som att jag ständigt låg och särade på benen för diverse undersökningar kände jag att jag inte klarade av det mentalt just då. Jag får se vad de säger så beslutar jag efter det hur jag gör.

Kanske skjuter jag upp det några veckor när det känns mer säkert med graviditeten.

• avenell
    Seniorita skrev 2014-10-15 19:31:52 följande:

Hej tjejer!

Nu behöver jag era tankar lite här.. Har blött lite fram och tillbaka under 1 veckas tid nu. Mest brunt (ursäkta infon)

Dom gånger jag varit gravid förut som slutat i abort så har det alltid varit någon konstigt. Sist fick jag T.ex hög feber, fruktansvärda smärtor och därav trodde dom utomkveds (vilket det iaf inte var i slutändan).

Än så länge nu så har jag bara haft lite ont till och från men inget annat än blod då. Ska jag ringa gyn imorgon eller ska jag fortsätta att avvakta?

Hur känner du dig? Är du orolig? Skulle du må bättre av att bli undersökt för att se hur det står till därinne?

Har du något ultraljud inbokat eller har du tänkt göra det först vid RUL?

Jag vet att det är vanligt med småblödningar under graviditeter och ringer man sjukvården säger de nog oftast att man ska avvakta. Dock tycker jag att om du känner dig orolig, om det är jobbigt psykiskt, så ska du se till att bli undersökt.

Jag hoppas att du mår bra och jag håller tummarna för er!
  • avenell
    Mirella skrev 2014-10-15 20:43:41 följande:

Jag upprepar frågan okej det gäller inte cancer och aånt el missfall men kanske nån vet ändå när man kräks vad räknas som mycket och när ska man söka för det?

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig men tyvärr har jag ingen erfarenhet av det.

Jag tror att alla reagerar och mår olika. Jag antar att det som avgör för om man ska söka hjälp är när man kräks så mycket att man inte fungerar i vardagen eller när man blir svag av det så att man inte orkar. Det är såklart inte hållbart att kräkas gång på gång på gång, tillslut blir man ju helt utmattad.

Sök hjälp om du känner att du kräks mer än du kan hantera! Även om det "ingår" att kräkas i en graviditet så ska du ju inte behöva må sjukligt dåligt.

Jag hoppas att det ger med sig snart!
  • avenell

Jag längtade efter illamåendet och det ångrar jag redan. Jag mår inte ens SÅ illa, mest småillamående. Har även ont i huvudet.

Vad knäpp man är egentligen som går och önskar sig symptom. Så fort de börjar visa sig så vill man att de försvinner!

• avenell

Hur gör ni andra med kaffe/te/coca-cola och annat som innehåller koffein?

Jag har begränsat mig till max 1-2 koppar av kaffe eller te per dag. Jag är väldigt sugen på Cola light men det har jag inte druckit alls sedan jag testade positivt.

Jag blir mindre och mindre sugen på kaffe så jag kanske kan byta en kopp mot ett glas cola.

Hur gör ni andra med ert koffeinintag?

• avenell
    hemligönskan skrev 2014-10-16 10:10:58 följande:

Alltså jag är superorolig för mitt vul I eftermiddag... tänk om hjärtat inte slår? Vad fan gör jag då? Tänkte stilla mins nerver och googlade på småblödningar gravid, där kom det ju nästan bara upp hemska grejjer. Guuuuuud.

Jag förstår att det är nervöst och oroligt men försök att tänka positivt!

Vad jag har förstått så är det inte säkert att hjärtat slår så pass tidigt som 5+3 ( för visst är du 5+3?).

Det är nog bra att tänka på det innan, försök att komma ihåg att allt kan vara som det ska även om hjärtat inte slår.. det är ju ändå rätt tidigt.

Jag ska göra vul på tisdag nästa vecka då jag är 7+1. Jag är också sjukt nervös men försöker att inte oroa mig.

Lycka till!
Svar på tråden BF Juni 2015