• micra

BF Juni 2015

vikarien skrev 2014-11-05 10:21:13 följande:

Beklagar era MF <3

Idag går jag in i vecka 8!

Ska på hälsosamtal idag och är skitnervös för att hela samtalet ska få fokus på min vikt...

Jag väger för mycket och det vet jag ju om, men vill inte höra det hela tiden.

Får hoppas jag får en bra BM smile1.gif

Och att man inte känner någon i väntrummet :-P Är det värsta med att bo i en liten stad.

Jag har också suttit i väntrummet och varit nervös flera gånger (också liten ort). Men det är förmodligen ingen som kommer fråga vad man ska göra där och skulle de ändå göra det så kan man ju alltid säga cellprovtagning, byte av preventivmedel, förnyelse av recept eller vad som helst. Men man tror ju att det är helt uppenbart för alla andra varför man är där... ;)

Ang. vikten så förstår jag att det måste tas upp, då gör hon bara sitt jobb, men blir det för mycket så säg ifrån! Hoppas det går bra!
  • micra
    vikarien skrev 2014-11-05 14:30:17 följande:
    Det gick jättebra! smile1.gif Kände ingen i väntrummet och fick världens gulligaste barnmorska! smile1.gif

Lättad och glad eftersom dom andra blev uppropade av ett par spöken smile5.gif

Vi pratade inte om vikten någonting! (Barnmorskan hade samma kroppsform som jag) Hon sa bara att jag bör tänka på vad jag äter precis som alla gravida smile1.gif

Sen tyckte hon jag hade haft tur i gravidlotteriet som får må så bra smile1.gif Enligt henne är BF 20/6, men enligt mig 23/6 så får väll se på ultraljudet i mitten av januari.

Inskrivning i början av december, så vecka 12 typ.
    Kul att det gick bra och att du gillar barnmorskan! :)
  • micra
    Skogsviol skrev 2014-11-06 07:52:07 följande:

Kan ni känna livmodern när ni ligger ner?

I helgen kunde jag för första gången känna livmodern när jag låg på rygg i sängen och var riktigt kissnödig. Nu känner jag den varje morgon, och igår kväll kunde jag nog fasen känna den fast jag inte var superduperkissnödig... Den känns lite som en boll i magen. Det ska man väl inte kunna göra så här tidigt?! Vecka 7+6 idag...

Det är mitt fjärde barn och ändå känner jag mig som en nybörjare på detta. :)

Jag kan också känna livmodern, har gjort det från väldigt tidigt (runt v 6). Precis som för dig är det på morgonen innan jag varit upp på toa. Det är ganska roligt för jag har verkligen känt hur den har vuxit, från att ha övre kanten nästan nere vid blygdbenet till att nu vara precis under naveln.
  • micra
    vikarien skrev 2014-11-06 09:16:09 följande:

Suck! Idag fick jag mitt läkarintyg, och där står att jag är gravid. Var ju inte det jag är sjukskriven för...

Känns inte jättekul att skicka det till stället jag är timanställd på :-S

På det fasta jobbet har dom tystnadsplikt på kontoret så där spelar det inte så stor roll.

Men känns ju som om man sumpar chansen för att bli längre inbokad på timjobbet eftersom dom inte är jättesugna på att betala sjukersättning..

Nej vad jobbigt... :(

Hade jag varit du hade jag ringt läkaren och förklarat situationen, att det troligtvis kommer påverka din chans till arbete under resten av graviditeten. Kanske förstår hen och kan ändra? Vad är det du blir sjukskriven för?
  • micra
    Alvolina skrev 2014-11-07 20:42:54 följande:

Är så otroligt befriande lycklig över att postafen och seaband har hjälpt nu, 2 kg har jag gått ner på en vecka:O Tror mest att jag har mått dåligt idag pga jag varit hungrig men inte vågat börjat äta riktigt. Nu har jag fått i mig grönsakssoppa, fruktsallad, nyponsoppa och salta chips sedan kl 18, yeey! :)

Har inte varit sugen på kött sen jag blev gravid, är det vanligt? :)

Jag fixar inte heller kött. Har iofs lite svårt för en del köttprodukter i vanliga fall också men nu vänder det sig i magen bara jag sneglar på köttdisken i affären. Då mår jag ändå inte illa, jag har bara blivit väldigt kräsen på vad jag stoppar i mig. Tyvärr känner jag ingen avsmak när jag närmar mig godishyllan... :p
  • micra
    Mla skrev 2014-11-11 07:48:31 följande:

Vill oxå gå med i FB gruppen. Hur kontaktar jag Twinkywinky?

Du har en länk till hennes profilsida här på FL i ts, skicka ett pm till henne därifrån.
  • micra
    thuram skrev 2014-11-14 20:19:15 följande:
    Åh vad tråkigt, det är min värsta fasa med katterna nu. Den ena är ju fruktansvärt mattekär så är lite orolig att hon ska bli svartsjuk sen, vet dock inte om katter reagerar så. Nästa fasa är ju att den lille ska bli allergisk och jag som alltid haft djur.. Men jag hoppas allt går bra här hemma när vi fått tillökning :)
    Jag var också rädd för att mina skulle bli svartsjuka när jag fick första barnet, framförallt en av dem som verkligen var "mammig". Han blev bara nyfiken, ingen av de tre hankatterna brydde sig särskilt mycket. Det var honkatten som höll sig borta ett tag men så gör hon vid alla förändringar. Det gick över förväntan! :)
  • micra
    Alvolina skrev 2014-11-21 17:28:57 följande:

Vad roligt att det har gått bra för er på era undersökningar:)

Jag berättade för min mellanchef i veckan. Hon stöttade mig väldigt mycket och föreslog att vi skulle hålla detta hemligt ett tag för den högsta chefen och under tiden ska hon få dom att ordna en fast anställning och ett bättre löneavtal. Blev så lycklig att jag höll på att spricka :)

Vilken toppenchef!! :)
  • micra
    Nillan77 skrev 2014-11-23 19:55:03 följande:
    Tar de cellprov när man är gravid?
    I tidig graviditet kan du göra det. Jag gjorde också på inskrivningen.
  • micra
    Frallanz skrev 2014-11-23 19:43:37 följande:

Hej allesammans!

Ska ha första pyret den 18e juni :)

Tänkte bara säga att jag ska göra cellprov på torsdag, detta är mitt allra första besök i gynstolen och jag är jättenervös!

Inte rädd för cellprovet lr så, känns bara sååå nervös och pinsamt att sära på benen för en främmande människa.

Nu är det min BM och hon ska ju förmodligen se mig sen, och jag ska ju föda sen så kmr ju behöva sära på benen ;) men ändå, någon som kan lugna en nervös blivande mamma?

Jag har fött två barn och har gjort gynundersökningar både före och efter det och jag skulle ljuga om jag sa att det är något jag känner mig bekväm med. Det är svårt att vänja sig vid att någon är vid den intimaste delen man har av sin kropp. MEN det är inte så farligt som man kan tro innan man gjort det första gången! Obekvämt men inte förnedrande eller hur man nu ska förklara det. Dessutom går det väldigt snabbt att ta cellprov så du behöver inte ligga där länge alls. Under förlossningen har det inte besvärat mig det minsta, då har man så fullt upp med annat.
  • micra
    Fiiaaa skrev 2014-11-25 09:21:14 följande:

Hej! Mådde galet illa i morse (hallå, jag är ju i v 14 ska det inte ge sig nån gång?). Kräktes iaf några gånger vilket resulterade att jag kom iväg sent till jobbet. Stressade för att försöka vara där inte allt för sent, cyklade rätt fort, och när jag kom fram och satte mig ner på kontoret fick jag världens hugg i livmodertrakten, skitläskigt. Det försvann lika fort så jag hoppas verkligen att det inte är nån fara, men undrar om bebis försöker säga åt mig att dra ner på takten? Nästa gång tänker jag komma för sent istället för att stressa!!

Hoppas ditt illamående ger sig snart!

Ang. stressen så tror jag inte att det är någon fara om du blir stressad någon gång ibland, då skulle förmodligen inte så många graviditeter sluta bra eftersom de flesta stressar då och då. Det är väl mer att vara konstant stressad som kan vara skadligt (och tyvärr är det väl inte helt ovanligt i dagens samhälle så man får medvetet dra ner på takten).
  • micra
    Edde skrev 2014-11-25 17:25:47 följande:

Alltså, jag stirrar på bilderna i bild-tråden och kan inte fatta att så många ser så gravida ut! Jag är i v 10+5 och kan fortfarande utan problem använda mina vanliga byxor och tajta kläder utan att någon kan märka någonting. Skönt å ena sidan, eftersom jag inte tänkt säga nåt på jobbet förrän efter årsskiftet, men man börjar ju undra när precis alla andra verkar så runda redan så tidigt.

Nå, jag har iaf laddat upp med bylsiga ylletröjor ifall magen skulle börja avslöja mig tidigare än jag tänkt. Å ena sidan längtar jag, å andra sidan fasar jag. Har redan nu dåligt samvete över att jag, som är moderskapsvikarie, själv ska vara ledig.

Det är ofta en enorm skillnad på första barnet och de som kommer efter. Första gången började jag få en liten kula som syntes om jag hade tajta kläder på mig runt v 17. De andra gångerna har jag fått jättestor mage ett par veckor efter jag plussat. Kroppen minns och typ visar vad den kan, sen är mina magmuskler betydligt sämre nu än de var första gången så de håller nog inte emot ordentligt. Kanske också kan förklara en del stora magar trots första barnet, dåliga magmuskler? Eller att man är väldigt smal och har en livmoder som lutar framåt.
Svar på tråden BF Juni 2015