• micra

BF Juni 2015

Diamant: Det är inte någon särskilt sen inskrivning, den riktiga inskrivningen sker runt v 13. Det du ska på innan är mest lite info och hälsosamtal, ingenting man behöver gå på varje gång man väntar barn. Jag kommer inte ens ringa bm förrän om tidigast en månad.

• micra
    stayyoung skrev 2014-10-01 12:04:04 följande:

Har gått in i vecka 6 (5+1) och symptomen är inte lika starka. Brösten är lite ömma till skillnad från förra veckan då jag inte stod ut utan BH.

Mensvärken har gått över även om jag känner något vid livmodern, lite som det brukar vara de sista mensdagarna.

Ryggen/svanken gör fortfarande lite ont men inte alla som förra veckan.

Jag börjar bli orolig att mina symptom börjar försvinna, och inga nya dykt upp. Brukar det vara så här?

Det är helt normalt att symptomen kommer och går de första veckorna så du behöver inte oroa dig. :)
  • micra
    Iida01 skrev 2014-10-01 15:14:22 följande:

En intim fråga kanske men till er andra som plussat. När jag och min sambo hade sex och jag fick orgasm fick jag världens kramp i livmodern? Precis efteråt. Som en riktigt illa mensvärkskramp. Det avtog lite lite så vi fortsatte en liten stund men fick avbryta för att det gjorde för ont. Har även innan varit lite känslig vid sex att det gör lite ont. 

Är det någon som känner igen detta eller har upplevt samma sak? Blir ju nojig över allt nu så blir ju orolig att det hände något. 

Idag har dock flutit på precis som vanligt så hände väl inget.

Nu har jag inte hunnit ha sex sen jag plussade, här finns det sällan tid till det för tillfället. Helt otroligt att det ens lyckades bli en bebis när vi hade sex en gång denna månad. :) Så hur det är denna gång kan jag inte svara på. Men jag känner igen mig precis i det du skriver från tidigare graviditeter. Då har jag haft så till och från hela tiden. Enligt bm är det ingenting som är skadligt och en del får tydligen så då och då även när de inte är gravida. Det känns rejält mot slutet när livmodern är jättestor! Men ingenting som alltså är farligt, varken för bebisen eller för dig. :)
  • micra

Är det fler här som haft ett MA tidigare? I vilken vecka? Hur kommer ni göra, kommer ni be om ett tidigt vul?

• micra
    effilant skrev 2014-10-01 19:34:03 följande:
    Ja jag fick MA i februari. Konstaterades i vecka 11, fostret hade dött i v 5. Jag "krävde" att få VUL denna gången med så ska förhoppningsvis få göra det om några veckor. Gick in i vecka 6 idag och har vansinnigt ont i brösten och lite lite illamående så lever på hoppet om symptomen som ett graviditetsbekräftelse.
    I vilken vecka ungefär kommer du att få göra vul? Innan v 8 antar jag att det är meningslöst, att de ser hjärtat slå är väl den största grejen man går på för att se att allt står rätt till?

Hade du märkt någonting innan det upptäcktes att du fått ett MA?

Jag har lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra... Mitt upptäcktes i v 13 och den hade dött i v 8, alla symptom var borta hela den tiden. Så försvinner alla symptom kommer jag garanterat kräva det för jag vill inte gå fyra veckor igen och inte veta att den är död, men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ligga på om ett vul ändå. Frågar man bara i förbifarten lär man ju inte få något så man lär ju ha bestämt sig för sin sak. :)
  • micra
    enannanmaria skrev 2014-10-01 20:15:36 följande:
    Jag hade ett MA för många år sedan. I mars månad det året hade jag först ett tidigt MF i v. 5 och sedan ett MA i september månad samma år i v. 9. Den sommaren fyllde vår son 1 år och jag tänker i efterhand att både MF och MA berodde på att min kropp var ganska utmärglad av amningen, jag var nära undervikt. Sedan blev jag gravid igen i november samma år och då var kroppen stark nog och det gick hela vägen. Den gången var jag dock väldigt orolig och inne på extra VUL tidigt för att se så att allt såg bra ut.

Den här gången är jag än så länge lite lugnare och har inte bestämt mig för om vi ska be om extra VUL eller ej.
    Jag känner igen mig i det du skriver, min kropp var nog inte heller redo för en ny graviditet. Dottern var 10 mån när jag blev oplanerat gravid och sonen var 2,5 och jag var underviktig. Känner mig mycket mer fysiskt redo denna gång när jag hunnit komma ikapp. Jag oroar mig inte men samtidigt vill jag få veta på en gång om den lever eller inte. Berätta gärna när du har bestämt dig för hur du ska göra! :)
  • micra
    Lg85 skrev 2014-10-01 20:56:57 följande:

Hur tänker ni kring detta med att "outa" graviditeten? När är rätt läge egentligen?

Har berättat för två vänner och sambon för en av sina (kanske nån mer jag inte vet om). Ena vännen ligger några veckor före mig och därför valde jag prata med henne, lite stöttning så där smile1.gif

De närmaste får nog veta ganska snart. Det brukar synas tidigt på mig och skulle något gå fel vill jag ha deras stöd. Övriga får veta efter v 13 och om jag nu postar något på Facebook eller Instagram blir det efter rul så man först vet att allt är ok.
  • micra
    effilant skrev 2014-10-01 21:07:43 följande:
    Jag vet inte riktigt när det blir, ska dit på måndag så skulle vi boka en tid. Men kan tänka mig det blir v 8-9 som tidigast. Alltså jag hade en dålig känsla liksom (sa flera gånger till mina väninnor nåt var fel) men det kom ändå som en superdupermegachock på ultraljudet. Jag är helt bestämd på att jag vill och ska ha ett VUL men hur du ska göra kan jag såklart inte säga. Du får känna efter om det känns viktigt helt enkelt :)
    Är det via landstinget du får göra?

Japp, jag ska känna efter lite till. Först ska jag smälta att det faktiskt ÄR någon där inne! :)
  • micra
    Snöfrid skrev 2014-10-01 21:09:08 följande:

Ja vi (min fru) fick ma vid förra graviditet, i december. Det hade dött i vecka 6. Det här är första graviditeten efter det. Eftersom vi gjort ivf så görs det alltid ultraljud i v 8 då, iaf där vi går i Uppsala. .

Känner ni er oroliga för det denna gång?

Är det samma risk för mf/MA vid ivf som vid naturlig befruktning?
  • micra
    Fröken1987 skrev 2014-10-01 22:07:04 följande:

[quote=74092349][quote-nick]micra skrev 2014-10-01 18:55:08 följande:[/quote-nick]Är det fler här som haft ett MA tidigare? I vilken vecka? Hur kommer ni göra, kommer ni be om ett tidigt vul?[/

Jag fick det konstaterat i April. Dött i vecka 11 och upptäcktes på RUL vecka 18, så ja, denna gång blir det första vecka 7 ( redan inbokat) och sedan ett vecka 12 skulle jag tro.

Hur ska du göra?

Åh vad jobbigt att få veta så sent. :( Då förstår jag verkligen att det redan är bokat.

Jag har inte bestämt mig än, det är intressant att få veta hur ni andra tänker.
Svar på tråden BF Juni 2015