• Wilbes

BF Juni 2015

Hero77 skrev 2014-10-14 16:22:51 följande:

Hihi!... Lite roligt är det allt med allas gravsymtom eller avsaknaden av dem :) Vad mysigt att vi kan följas åt här allihopa.

Jag mår illa, har ont i magen, äter jämt, kissar ofta och sover mycket :) 

Jag har inte berättat för min sambo/fästman än, tänker vänta lite till. Finns så mycket som kan hända än som jag inte är säker på att jag orkar förklara för honom om de inträffar.

Är 24 år och bor i Jönköpings län förresten.

Men alltså va? Har han inte lika mycket rätt till att veta vad som händer med hans barn som du? Om jag hade varit han hade jag nog personligen blivit osäker på om jag hade velat leva med en människa som döljer/låter bli att berätta såna stora saker för mig... min man fick veta samma sekund som jag kom från sjukhuset och hade fått beskedet oxh föra gången samtidigt som jag eftersom att jag kissa på stickan oxh sen gick ut från badrummet oxh så gick vi in tillsammans.

Så glad att ha min man som stöd om det skulle bli något i glädje eller sorg :)

Men alla för man som man vill men skulle gärna vilja veta hur du tänkte när du tog beslutet att vänta med att berätta för din sambo/fästman
  • Wilbes
    Paulas mamma skrev 2014-10-18 08:17:27 följande:

Många inlägg på raken känner jag. :) hur gör ni med syskon? När berättar ni? Ni som har lite äldre barn, berättar ni tidigt? Min dotter är 12 år snart och är här varannan vecka. På måndag kommer hon hit igen. Hon kommer fatta direkt att något inte är som vanligt. Innan tränade jag varje dag, räknade allt jag åt, åt aldrig onyttigt. Jag kommer fortfarande träna sålänge jag mår bra och orkar men det kommer inte bli varje dag, jag räknar inte längre på vad jag äter, kommer säkert äta onyttigt. Kommer antagligen må illa på morgonen då hon gör sig iordning till skolan. Hela min mobil/iPad är fulla med bäbis/graviditetsgrejer och vi håller inte våra mobiler hemliga här så hon spelar ofta på min mobil. Jag kommer aldrig kunna dölja detta för henne, hon är riktigt smart och märker alltid om nåt är annorlunda. Så vi funderar på att berätta för henne tidigt. Skulle detta skita sig och sluta med missfall så är hon ändå ganska gammal att kunna förstå det. Detta kanske också blir ett bra tillfälle att prata om blommor och bin samtidigt (mår lite dåligt av bara tanken ) :)

Tänker jag fel? Hur hade ni gjort?

Jag mår så fruktansvärt illa. Och kan i vissa lägen inte äta eller dricka så vi berättade för våran 8 åring . Så hon inte tror att jag struntar i att äta.. men så har vi haft problem med att hon varit på gränsen till ätstörning..
  • Wilbes
    Milie skrev 2014-10-21 18:34:06 följande:

Det här är ju inte hållbart! Jag mår röv om jag inte äter varannan timme. VARANNAN timme! Vad kan man äta varannan timme utan att få i sig typ 18 miljoner kcal per dag? Jag hinner inte bli hungrig mellan så när jag (illamåendes) våldar i de första tuggorna så är jag verkligen i kräk-riskzonen.

Aja, gnäll och gnäll. Vad är bra att äta om man måste äta jämt?

Jag äter oxkså varannan timme annars mår jag skit.. eller de gör jag ändå... men äter jag varannan timme lyckas jag få i mig mat ändå... annars får jag knappt i mig hälften av vad jag behöver...
  • Wilbes
    Pyret 85 skrev 2014-10-22 17:17:09 följande:

Hoppar gärna in i tråden plussade igår och har BF 26/6 (ändras säkert på RUL). Andra barnet.

Välkommen :)
  • Wilbes
    Moisbois skrev 2014-10-23 10:46:19 följande:

Vad jobbar ni med tjejer? :) själv jobbar jag på ett lager :)

Pluggar på distans till marknadsförare. Och jobbar som designer på ett litet företag när de behöver hjälp att utforma nya produkter och reklambrev :)
  • Wilbes
    Milie skrev 2014-10-23 15:47:46 följande:

Jo, precis. Nu vet jag inte hur stor burken är, men halva lär lätt räcka. Vet du vad de ska göra för analyser? Om det misstänks urinvägsinfektion så är det bra om man inte tar med det första utan tar provet i "mittstråle". På så vis sköljer man bort de normala bakterierna som alltid finns där.

Det är förvånansvärt många som fyller kärlen ända upp i kanten. Oftast ska vi ju doppa ner en snabbtest-sticka och då är kärlen så överfulla att man måste tippa ut lite för att inte det ska svämma över när vi sätter ner stickan. Hah.

Efter återkommande uvi och många njurstenar så har jag lärt mig det där med mittenstråle..och att de räcker oftast med nån cm, men de tog ett par år... men åandrasidan så är det inte många som förklarar att de är så de ska vara heller.. skulle fler inom sjukvården ge 1 minut extra oxh förklara sånt för dem som inte är vana att lämna urinprov skulle inte många fylla burken.. men när man inte vet och man får en stor burk så tror man först att oj behövs det så mycket för de här proverna. ..
  • Wilbes
    Milie skrev 2014-10-23 16:05:34 följande:

Nu är jag aldrig med patienterna (annat än vid någon enstaka venprov- eller kapillärprovtagning) så jag känner inte till hur informationsbiten ser ut. Jag förutsatte helt enkelt att man berättar. Men nu när jag tänker efter så kanske inte läkarna eller sjuksköterskorna som ber om provet heller känner till att man inte behöver överfylla burken. Det är ju inte de utan vi som analyserar proverna sen.

Egentligen borde det finnas ett intervall på burken så man som patient slipper fundera och man som biomedicinsk analytiker slipper spilla pink på sig.

De säger aldrig eller väldigt sällan hur mycket man ska lämna bara att du ska lämna.. tror att de var på lab jag fick veta att jag inte skulle ta de första oxh inte det sista utan mitten för att få ett så korrekt prov som möjligt. ... och det som sagt tog några år innan jag kom dit och fick den infon.. men däremot mängden är ju olika boende på test..
  • Wilbes
    micra skrev 2014-10-23 17:43:29 följande:

Jag har inte försökt men har du pratat med din barnmorska om din syster?

Jag har en bekant som fick ryta ifrån ordentligt för att bli tagen på allvar då hon ville göra tester vid första graviditeten eftersom det fanns "problem" (minns inte exakt vad denna person hade) på pappans sida. Då gav de med sig och hon fick göra testerna.

Min mans syster har en avvikelser och så men fick ändå inte göra nått extra test med andra barnet... bor i Västerås så antar att de inte blir sånt nu heller...

Ang humöret så är jag the bitch from heller stundvis just nu och precis som Micra säger de bara kommer över mig!!
  • Wilbes
    micra skrev 2014-10-23 18:57:32 följande:

Fick du göra med första då?

Annars kan man väl göra privat om man verkligen vill, men det kanske kostar en hel del?

Dem har inte samma pappa men andra oxh tredje har
Svar på tråden BF Juni 2015