Inlägg från: MakeitHappen |Visa alla inlägg
  • MakeitHappen
    Luttanlej skrev 2014-10-23 14:09:22 följande:

Jag jobbar på förskola men är just nu tjänstledig (sista terminen) för studier till förskollärare.

Kul! Jag jobbar med på förskola och pluggar till förskollärare men jag gör det samtidigt.. så jobbar 80% och läser 75% :) (En dag i veckan i skolan)
  • MakeitHappen
    avenell skrev 2014-10-23 14:53:55 följande:

Tänk vad härligt om typ 15 veckor när vi kan sluta diskutera symptom och istället diskutera namn, barnvagnar, barnsaker mm.

Jag längtar!

Åh va kul!! :)
  • MakeitHappen

Har precis varit på Hälsoinfon på mvc.! Gick fort och var smärtfritt hehe..

Jag fick en burk jag ska ha med på inskrivningen om några veckor.. ska ha med morgonurin. men glömde fråga hur mycket :S   ni som haft med? fyllde ni burken eller hade ni bara någon cm ? :)

• MakeitHappen
    Milie skrev 2014-10-23 15:23:31 följande:
    Jag har inte lämnat urinprov på ett tag, men du behöver absolut inte fylla hela burken. Jag går en laborativ utbildning och det är bara omständligt om kärlen är fyllda ända upp eftersom man då riskerar att spilla.

hehe nej menade inte hela vägen upp .. menar man kissar rätt mö på morgonen men de räcker la säkert bara nån cm ... skulle jag tänka mig :)

• MakeitHappen
    Milie skrev 2014-10-23 15:47:46 följande:
    Jo, precis. Nu vet jag inte hur stor burken är, men halva lär lätt räcka. Vet du vad de ska göra för analyser? Om det misstänks urinvägsinfektion så är det bra om man inte tar med det första utan tar provet i "mittstråle". På så vis sköljer man bort de normala bakterierna som alltid finns där.

Det är förvånansvärt många som fyller kärlen ända upp i kanten. Oftast ska vi ju doppa ner en snabbtest-sticka och då är kärlen så överfulla att man måste tippa ut lite för att inte det ska svämma över när vi sätter ner stickan. Hah.

en 100 ml burk..    ja frågade inte de. men på 1177 sida står det: Vid inskrivningen lämnar man ett urinprov för att se om det finns protein, även kallat äggvita, i urinen. Det kan vara ett tecken på urinvägsinfektion eller att njurarnas funktion är nedsatt. I journalen kallas provet u-protein. 

på den lilla instuktionslappen som hängde med burken så står de man inte ska ta med det första...  

haha oj nej har aldrig fyllt ända vägen upp! va äckligt för er som ska ta hand om det!

• MakeitHappen
    Luttanlej skrev 2014-10-23 16:23:46 följande:
    Jag har jobbat 75% i 3 år och pluggar 100% men nu fick det räcka sista terminen och bara ta det lugnt. Hur länge har du pluggat?

Ja bra beslut! det är tufft att läsa och jobba samtidigt.

Jag är "bara" på termin två.. :)

• MakeitHappen
    Luttanlej skrev 2014-10-23 18:16:52 följande:
    Ett litet tips från mig är känn efter hur mkt du orkar i stället för pengar på kontot. Jag klarade 2 1/2 år sen kraschade jag. Fick rester osv. Jag skulle tänkt mer på mig själv. Kul att du valde förskollärare, fler behövs med ny utbildning!

Jo egentligen borde man tänka så! men så vill man inte missa allt för mycket från jobbet heller men samtidigt ska ju min hälsa gå före men ändå...

oj men hur mår du nu då?

Jo det är jättekul är de men tufft vissa stunder.

• MakeitHappen
    Luttanlej skrev 2014-10-23 20:07:34 följande:
    Nu mår jag bättre. Pluggar bara nu så det är skönt. Men har bara till december sen är jag klar!! Så skönt!
    Men va härligt! :)
  • MakeitHappen
    Pyret 85 skrev 2014-10-23 20:41:35 följande:

Jag jobbar som förskollärare på en avdelning för 1-2 åringar (de flesta är dock bara 1-1,5).

Jag jobbar med på förskola :)   Än så länge (ta i trä) har jag inte mått illa på jobbet, menar de kan ju hända det kommer en arom då o då haha. hur har du klarat dig från det? :)
Svar på tråden BF Juni 2015