• Milie

BF Juni 2015

Sara787 skrev 2014-10-28 11:50:44 följande:

Men usch då=( Det där lät ju inte kul alls.. Vilken vecka är du i?

Går in i vecka 8 imorgon. Spyr knappt, men har varit konstant illamående i en vecka. Blir helt skräckslagen då jag tänker på hur lång tid det är kvar. Det är nääästan så att jag ångrar mig, men jag vet att jag vill vara gravid..egentligen. Så jag får helt enkelt härda och skolan får väl gå åt Fan om det är det som krävs.
  • Milie
    Diamant skrev 2014-10-28 12:48:55 följande:

Åh jag vet PRECIS hur du känner Milie!

Jag ångrar mig ungefär en gång om dagen, tänker att jag vill nog inte ha barn trots allt, det är för jobbigt att må såhär!

Sen kommer det nån timme på eftermiddan eller morgonen där jag inte mår skit och då känner jag att jag är glad igen. Jag vet ju att vi vill ha barn, har längtat som tusan i flera år!

Det är värt det i slutändan, men mer än en vettefan om det blir!

Åh, vad skönt att läsa att jag inte är ensam om de tankegångarna. Jag får lita på beslutet jag tog förut, heh. Hade bara inte kunnat föreställa mig ångesten som skulle komma på köpet med illamåendet.
    Fiiaaa skrev 2014-10-28 13:13:25 följande:

Å va jobbigt att du känner så! Jag känner delvis igen mig. Du är inte ensam! Jag har ju lite upp och ner, vissa dar mår jag rätt bra, andra dar kräks jag (kräktes i munnen på kontoret igår, inte kul), andra dar, som idag, har jag ett sjukt jobbigt gnagande illamående som ligger och lurar och inte vill ge med sig. Usch! Dessutom fungerar magen lite taskigt. Jag är i v 10 och tröstar mig med att det brukar bli bättre för de flesta runt v 12. Förra gången när jag fick mf i v 10 så kände jag absolut inget illamående alls, så jag tycker det är rätt skönt att känna av det den här gången även om det är galet jobbigt ibland. Sen känner jag mig så plufsig och svullen och ur form. Men det är värt det, jag vill så gärna ha en liten :)

Åh, ja. Svullnaden. Den är ju också fin. Jag känner mig som en strandad blåval och blir flåsig för minsta lilla. Jag har aldrig hört talas om såna symtom så här i början. Skönt att inte vara ensam! Och skönt för dig som är på upploppet i första trimestern!
    Skogsviol skrev 2014-10-28 14:23:35 följande:

Å, stackare! Vet precis hur du känner det, för jag känner ungefär samma. Sist jag var gravid mådde jag illa HELA jäkla graviditeten, inte riktigt så illa som i början, men ändå, och då sa jag att jag ALDRIG skulle göra om det. Och häpp, så det blev. Får sån ångest av att må illa också, vet knappt vart jag ska ta vägen...

Vi är ungefär lika långt gångna också, jag är i v 6+4 idag. En hel evighet kvar ens till v 12+0 liksom. Blärk. Jag har blivit så himla känslig för beröring också, kan knappt ta emot en puss av maken och dör lite om någon ska krama en. :(

Men vi kommer att fixa det, på något sätt!

Det låter ju i alla fall bra att det ändå är så pass att kroppen kan lura en att göra det igen, hehe. Jag tycker det är jobbigt med beröring jag med. Både psykiskt och fysiskt när jag känner mig som en spärrballong. Men jo, det här ska fixas. Kunde våra mammor och mormödrar så kan fasiken vi!
  • Milie

Gällande kön så tror jag att jag väntar en pojke. Känner mig inte helt säker, men det lutar ditåt. Vi kommer inte göra enkomt ultraljud för att kolla kön, men syns det så syns det. Ser BM vad det är så vill vi också veta.

Något jag däremot känner mig säker på är att barnet är friskt i den bemärkelsen att de enda kromosomerna den eventuellt har annat än två av är X och Y. Hehe. Så, ja. Det känns ju bra. Jag är så neurotisk i vanliga fall så jag trodde jag skulle bli fullständigt galen av oro under en graviditet..men icke.

Men jag och sambon bestämde för länge sen att vi ska köra KUB, så det blir NUPP-ultraljud i början på december. 2200 kr som sambon får stå för.

• Milie
    Alvolina skrev 2014-10-28 21:11:52 följande:

Är det någon som märkt av att symtomen blivit fler eller ökar ungefär när hjärtat börjar slå? Läste att det skulle vara ca 22-23 dagar efter befruktningen, så säg någon gång mellan vecka 6 och 7.

Vad gulligt om det var i samband med att hjärtat började slå. Tänker intala mig det i alla fall. Mitt illamående stegrade nämligen ORDENTLIGT ganska precis då jag gick in i vecka 7 för en vecka sen. Jag har legat i fosterställning på soffan större delen av tiden. Har du märkt något?
  • Milie
    Louu skrev 2014-10-30 17:21:52 följande:

Ni som mår illa, hur håller ni det hemligt för dem som inte vet? Och vad skyller ni på ifall ni mår dåligt och måste säga det?

Jag ligger lågt, men för de observanta har jag haft "magsjuka" i en vecka. Det är nog folket på skolan som kommer fatta först. Får se hur det går.
  • Milie

Jag började må lite kymigt i vecka 6, men det var i vecka 7 det drog igång på allvar. Nu är jag i vecka 8 och har legat hemma en vecka och mått fruktansvärt illa. Lergigan hjälper inte. Seaband hjälper lite om jag inte har dem på jämt.

Något som jag reagerar på numer är höga ljud. Det är helt sjukt. När Comviq-gubben i reklamen vrålar "SLUUUTA!" måste jag hålla för öronen, annars kräks jag. Haha. Helt sjukt.

• Milie
    avenell skrev 2014-11-01 11:33:16 följande:

Är det någon som har erfarenhet av att ha blivit flyttad vid ett tidigt ultraljud?

När jag gjorde ultraljud i tisdags mätte den lill* 12mm. Läkaren sa att det motsvarar 7+2. Jag själv trodde att jag var i vecka 8+1.

Nu vet jag inte vad jag ska tro, hur långt gången är jag? Jag vet att det "bara" skiljer på knappt en vecka men det känns konstigt att följa utvecklingen i apparna när det kanske inte stämmer men den där inne.

Ska jag tro att ägget fäste sent och att jag var 7+2 i tisdags eller ska jag gå på sista mensens första dag och räkna att jag var 8+1?

avenell skrev 2014-11-01 11:58:06 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag vet med säkerhet när jag hade ägglossning då jag mätte min kroppstemperatur varje morgon. Dock misstänker jag att ägget fäste sent då jag hade en liten blödning 11 dagar efter ägglossningen.

Nu funderar jag bara. Men åldern på zygoten är väl från det att ägget och spermien smälte samman och cellen börjar dela på sig? Alltså ett antal dagar innan zygoten ens fäster i livmodern och fortfarande är i äggledaren. Borde det därför inte kvitta åldersmässigt när infästningen sker? Jag spånar bara.

Jag tycker det verkar mest vettigt att räkna ägglossningen som 2+0, även om den inte skedde 14 dagar efter sista mensens första dag. Hur många faktiska dagar hade du därmellan? 
  • Milie
    fru noren skrev 2014-11-01 11:55:23 följande:

Är väl bara jag som tycker tiden går så fort :) rätt vad det är så kommer julen helt plötsligt, och det är då jag ska berätta för släkt och vänner

Du är nog ganska ensam om den upplevelsen ja, hehe. För mig går tiden också sjukt segt. Jag mår hemskt illa och lever helt isolerad och håller på bli galen..typ. Så jag längtar så jag nästan avlider efter att första trimestern ska vara över. 
  • Milie
    avenell skrev 2014-11-01 13:26:36 följande:
    Jag har också funderat på det där, när det egentligen börjar växa. Läkaren sa att du kan ha haft ägglossning senare än vad du tror. När jag förklarade att jag hade bra koll på det så sa han att ägget kan ha fäst senare än "standard". Jag nöjde mig med det eftersom jag redan hade misstänkt att ägget fäste ganska sent.

Han sa också att det är svårt för dem att mäta exakt och att jag inte skulle oroa mig. Han verkade inte bekymrad alls utan sa bara att allt såg bra ut.

Min sista mens började 1 september. Jag hade ägglossning 15 september. Jag håller med om att det är rimligt att räkna 2+0 från ägglossning.

Jag pendlar mellan att vara orolig för att fostret var för litet för veckan till att tänka att det är omöjligt för dem att vara exakta och att allt säkert är bra.
    Det är svårt att få någon riktig rätsida på det trots att jag nu suttit och läst en timme om prenatal utveckling, heh. Men jag tror att infästningen kan vara som en slags checkpoint. Sker den senare så kommer celldelningen/utvecklingen förskjutas något. Det är inget jag hittar svart på vitt, men det är min gissning.

Men alltså oavsett det så tror jag inte du har något att oroa dig för. Det är ju som sagt sjukt svårt att mäta i början. Det är mycket mellan (buken, livmodern) i förhållande till hur minilitet embryot är och så lite kan göra så stor skillnad när man ska försöka översätta det till gångna veckor. Synd att det ska vara så lätt att oroa sig bara.
  • Milie
    Alvolina skrev 2014-11-01 15:37:05 följande:

Vid KUB har det endast betydelse hur gammal mamman är?

Hur menar du? Anledningar till att man får KUB bekostat är i regel mammans ålder men det kan även vara för att man har ärftliga sjukdomar i släkten. Vissa landsting ger ju KUB till alla visserligen.

Jag kommer göra KUB men får bekosta det själv (2200 kr).
Svar på tråden BF Juni 2015