• Milie

BF Juni 2015

mamaG skrev 2015-01-25 10:21:09 följande:

Lycka till! Jag har bf 22 juni och rul på torsdag. Är det första barnet och har du gjort ul tidigare? Väldigt spännande! :)

Tack! Ja, det är första barnet. Jag gjorde ett ultraljud i samband med KUB i vecka 13. Själv då? Första barnet? Tidigare UL?
    Tanya6 skrev 2015-01-25 10:27:47 följande:

Vad sent du får göra rul. Jag gör mitt på tors, är då i v18+3. Är stundom ångestladdad, stundom förväntansfull :D

Ja, det är verkligen blandade känslor inför RUL! Jo, jag är sent ute. Tidigast vecka 19 görs ultraljud i mitt län och min barnmorska räknar mig lite i underkant. Jag har kort cykel och blev framflyttad på KUB som gjordes privat så min BM är lite "efter". Sen har jag en teori om att de som inte gjort något tidigare ultraljud får gå före oss som gjort om det är många preggos.
  • Milie
    Pyssilullan skrev 2015-01-26 09:26:20 följande:

Någon som tänkt göra titt ut? 4 d ultraljud? Vad kostar det? Någon som funderat på det?

Det vore coolt, men jag tror verkligen inte att de har tekniken här i lilla Örnsköldsvik. Jag studerar i Umeå och där har vi fått undersöka varandras hjärtan med ultraljud och då fick vi se 3D-läget på den maskinen, så i Umeå finns det. Jag kommer dock inte åka dit för det. Jag tycker det är nog coolt med 2D, hehe.
  • Milie
    Tanya6 skrev 2015-01-26 10:32:23 följande:
    Så du bor i ö-vik och pendlar till Umeå? Jag undrar bara eftersom jag bor i Umeå :)

Jo, jag tror de har både 3d och 4d här, men jag har bara fått vanligt 2d innan. Jag ska fråga om de kan göra 4 eller 3D på tors :) men det beror nog på om inte de apparaterna är upptagna
    Japp! Jag pendlar och fortsätter göra så till i juni då jag (förhoppningsvis) tar examen. Man vet ju aldrig hur det kommer kännas i slutet av graviditeten. Exjobbet kanske får vänta, vi får se.

Jag kom att tänka på att vi fick låna forskningslabbets ultraljudsmaskin, och det kanske inte är den de använder för sjukvården/mödravården. Eller så rullar de in den om den är ledig. Tycker absolut du ska fråga då du ändå är på ett så pass stort sjukhus.
    vikarien skrev 2015-01-26 10:49:20 följande:

Har ni vaccinerat er mot influensan? Fick rekommendationen att göra det efter UL, men är det lönt nu?

Ska till VC med min astma idag så får väl fråga, men känns ju sent att göra det nu

Jag är för vacciner och är vaccinerad mot det mesta i.o.m. min utbildning, men jag kommer skippa influensavaccinet. Även om jag är för vacciner så vill jag inte vaccinera bara för vaccinationens skull. Jag tror risken är minimal att jag får influensa för första gången i mitt liv just precis nu under graviditeten. Det är min motivering.
  • Milie

MINDRE ÄN 45 MINUTER KVAR TILL RUL!

Jag är så nervös/förväntansfull att jag inte kan äta lunch, hehe. Det är stor skillnad från hur cool jag varit tidigare i graviditeten. 

• Milie

Lurven såg då bara fin ut och barnmorskan tror att vi nog får kalla den Lurvan istället. Hon är inte säker eftersom bebisens rumpa var tryckt in bak mot min rygg. Min livmoder är lite tippad bakåt och det är där i "bakåt-tippen" som bebisen hade rumpan. Men BM tror flicka hur som helst!

• Milie
    Tanya6 skrev 2015-01-26 14:40:11 följande:
    Vad roligt :) skönt att det gick bra. Hoppas det går lika bra för oss på tors.

Grattis till flickan :)
    Ja, jätteskönt. Jag var inte så kaxig då jag la mig på britsen men så fort jag såg något fladdra på skärmen så slappnade jag av. Nästan så jag höll på kissa på mig av avslappning, så jag fick spänna till lite igen. Hehe. BM trycker ju rätt hårt med dopplern så även om man inte är pinknödig så känns det som det.

Tack så mycket och lycka till på torsdag! Allt som oftast så går det ju alldeles utmärkt!
  • Milie
    Citronmelon skrev 2015-01-26 19:52:58 följande:

Hej! Känner mig lite förvirrad över alla datum som florerar gällande vilken vecka man är i. Enligt läkaren på RUL den 7 januari så var jag då i 18+2, vilket innebär att jag går in i en ny vecka på måndagar, BF 7 juni.

När jag träffade BM idag så sa hon att jag går in i en ny vecka på tisdagar vilket innebär enligt henne att jag idag är i 20+6 eftersom BF är 7 juni. Så nu vet jag inte riktigt vad som stämmer, inte för att det spelar någon roll, barnet kommer ju ändå när den vill.. Några ideér?

Fick tyvärr ingen bild från RUL då läkaren glömde spara bilderna.. Någon som varit med om samma sak?

Var jag du skulle jag utgå från apparna jag använder. Har du BF 7 juni inmatat i dem så ska det stämma.

Det där med att glömma spara bilder lät ju helt värdelöst. Jag hade blivit sjukt irriterad.
  • Milie

Är det någon som märkt att magsyreproduktionen ökar av mjölk? Jag tänkte i början att det logiska vore att mjölk lindrar och apelsinjuice eggar, men min kropp reagerar precis tvärt om. Mjölk är redan döden, 2-3 dl och jag får starka obehag. Juice kan jag dricka lika mycket av som jag kan dricka vatten. Ingen effekt.

För en tidigare extrem mjölkdrickare så var det svårt att acceptera, men det måste helt enkelt vara på det här viset. I alla fall för mig.

En lite intressant grej är att sen jag slutade dricka mjölk så har mitt Hb spontant höjts och hamnat inom normalintervallet. Jag har alltid haft för dåligt Hb och järnförråd och det verkar ju inte bättre än att det är allt kalcium jag hällt i mig som hämmat upptaget så pass. Jag äter alltså inga järntillskott och har för första gången någonsin normalt Hb och normal järndepå.

• Milie
    Kaprifola skrev 2015-02-02 15:57:56 följande:

Jag var på vårt andra ultraljud idag. Var sjukt nervös imorse trots att jag varit lugn till dess. Doktorn sa att allt ser normalt ut. Anledningen till att jag fått gått tillbaka var att vi har en livlig bebis som inte ligger stilla och inte gav så bra kort för bm att mäta lårben och huvud. Jag vart framflyttad en dryg vecka till 16 Juni.

Min faster berättade att jag skulle kolla upp när det var fullmåne i närheten av mitt bf datum då många barn föds just när det är fullmåne. Givetvis kollade jag när jag kom hem på kalendern och det visar sig att 16 Juni har just fullmåne! =) Det ska bli spännande och se om det stämmer =) Har någon annan hört talas om det?

Svårt att hitta någon direkt statistik men jag gick in och kollade på olika års vanligaste födelsedagar och jämförde med när det varit fullmåne. Där prickade ingen av de vanligaste födelsedagarna in någon fullmåne.
  • Milie
    lovisaptrsn skrev 2015-02-03 15:15:17 följande:

Hej!  

Gick precis med här på familjeliv och följer nu tråden :D

Är beräknad till 6 juni 2015 med mitt första barn, en liten pojke. :) Är alltså i vecka 23 (22+2) idag :) Skulle gärna gå med i Facebookgruppen men vet inte hur jag hittar på TinkyWinky....? Någon som kan hjälpa mig? 

Du har en länk till hennes profil i trådstarten.
  • Milie
    vikarien skrev 2015-02-07 18:35:01 följande:

Två doser järntabletter och jag säger aldrig mer!

Kramper och diareer från hell

Någon som fått via spruta eller dropp och vet om man mår bättre av det? Hört att det är dyrt men hellre det än att må såhär!

Vad äter du för tabletter? Har du testat andra? Om du klarar av smaken så är blutsaft rätt så skonsamt. Hur lågt är ditt Hb?
  • Milie
    vikarien skrev 2015-02-09 22:01:48 följande:
    Niferex fick jag, är enda jag provat. Har IBS så vet i fasen om jag vågar prova några andra

Tyvärr svårt för blutsaft, allt som smakar illa i drickbar form har jag jäkligt svårt för.

Det var inte så lågt ännu, men jag har varit så himla trött så därför jag fick dom. Men hellre trött än att bo på toa
    Ah. Niferex är ju nästan kända för att förstöra magen. Barnmorskorna gillar dem dock eftersom de innehåller mycket järn. Vet hon om att du har IBS? Då om någon gång tycker man att de borde släppa på Niferex-köret.

Sen tycker jag att man inte behöver få panik över att Hb sjunker lite. Min barnmorska tyckte jag skulle börja med tabletter då jag låg på 121. Helt sjukt då det är typ det bästa värdet jag någonsin haft. Eftersom jag oftast ligger på 115 så kommer jag inte börja förrän det är lägre än det.

Om du nu vågar dig på tabletter igen så rekommenderar jag Hemofer!
  • Milie
    AnnieD_82 skrev 2015-02-13 10:19:23 följande:

Då hoppar jag också in i tråden. Just nu gravid i v 23+4 med första barnet - äntligen efter tre års kämpande mot PCOS med dylika behandlingar innan jag plötsligt blöev gravid på naturlig väg.

Har en livlig liten grabb i magen som håller mig alert med sina sparkar hela dagarna (moderkakan i bakvägg).

Är lite fundersam på hur mycket han egentligen sparkar, jag känner av regelrätta sparkar/buffar minst en 10-30 gånger i timmen i snitt - vissa timmar mer andra timmar mindre. Har varit så sen runt vecka 20-21.

Hur mycket sparkar era små runt samma veckor (cirka 21-25)?

Oj, vad ofta. Jag har just börjat känna sparkar eftersom jag har moderkakan i framvägg. Jag är 22+0 idag. Hade tänkt skriva att bebis buffar/sparkar ett par eller tre gånger per dag, men nu när jag verkligen känner efter så är det nog en liten dunk då och då. Jag kanske redan har börjat vänja mig. Jag reagerar nog inte förrän det kommer en lite mer rejäl spark.

Visserligen sitter jag vid datorn just nu, och då sitter jag som en hösäck. Det brukar få igång bebis. Är jag uppe och går så brukar det vara lugnt. Antingen så tänker jag inte på sparkarna eller så vaggas bebis till sömns då jag går omkring.
Svar på tråden BF Juni 2015