• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Anonym (inte bra)
    Anonym (inom vården) skrev 2014-09-27 20:51:07 följande:
    Enligt nya rekommendationer ska man hellre välja morfin än Citodon eller Tradolan. Morfinpreparat skrivs förstås inte ut för minsta lilla men hjälper inte de vanliga receptfria smärtlindrande medlen så är morfin i låg dos nästa val.
    Håller med. Däremot skrivs små förpackningar av tex Oxascand ut rätt lättvindigt på akuten, helt enkelt för att man inte har tid att dividera med patienterna huruvida alvedon är tillräckligt.

• K med lilla E
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-27 20:31:54 följande:
    Nja, här håller jag inte med dig. Om du jobbar på barnsjukhus kanske du inte vet hur det ser ut i vuxensjukvården just nu, men det är rätt vanligt att morfinpreparat skrivs ut för minsta lilla. I alla fall under kortare perioder. Oxynorm är standard på många ställen, men sedan har vi ju preparat som Tradolan, Citodon osv.

Hur som helst så har jag inte stött på många patienter med morfinkrävande smärtor som istället lägger sig med en vetekudde.
    Det är baserat på erfarenheter från min arbetsplats! Kan nog skilja sig en del åt tror jag.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-27 19:48:36 följande:

Har du blivit undersökt för tex endometrios, myom eller liknande? Testat adalat? Eller har man gett upp efter vetekudden?

Gjort undersökningar och testat bla adalat utan resultat. Ingen som har gett upp.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-27 19:50:42 följande:

Då förstår jag inte varför du dumförklarar Cinza.

Inte? När.
  • Sweet Sofia
    K med lilla E skrev 2014-09-27 20:22:16 följande:

Jag är väldigt tveksam, man brukar inte ens få det på recept efter en stor operation och cancerpatienter är de enda jag vet som får det utskrivet och har det hemma. Att skriva ut ett recept på  morfin att ta  vb för mensvärk har jag mycket svårt att tänka mig att annat är läkare med tvivelaktig moral gör, t ex sådana som tar betalt "under bordet". De brukar förr eller senare åka dit..

Jag har en väldigt bra och förstående fastlege (husläkare) som i samband med en gynekolog har föreskrivit Morfin (Dolcontin) att ta vid behov.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-27 20:31:54 följande:

Nja, här håller jag inte med dig. Om du jobbar på barnsjukhus kanske du inte vet hur det ser ut i vuxensjukvården just nu, men det är rätt vanligt att morfinpreparat skrivs ut för minsta lilla. I alla fall under kortare perioder. Oxynorm är standard på många ställen, men sedan har vi ju preparat som Tradolan, Citodon osv.

Hur som helst så har jag inte stött på många patienter med morfinkrävande smärtor som istället lägger sig med en vetekudde.

Jag tar inte Morfin av den grund att jag ogillar att proppa i mig en massa smärtstillande.
  • Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-27 21:28:20 följande:
    Jag tar inte Morfin av den grund att jag ogillar att proppa i mig en massa smärtstillande.
    Jag beskriver bara mina erfarenheter. Patienter med morfinkrävande smärta brukar inte avstå från smärtlindring, i alla fall inte på akuten. Fast det är klart, vi har inga vetekuddar där...
  • Anonym (Kia)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-27 21:27:07 följande:

Jag har en väldigt bra och förstående fastlege (husläkare) som i samband med en gynekolog har föreskrivit Morfin (Dolcontin) att ta vid behov.

Jag är inte vårdpersonal men jag undrar varför du får dolcontin som vid behovsmedicin? Min läkare har skrivit ut det som underhållsmedicin att ta var 12:e timme då han säger att det är en depottablett. Som behovsmedicin har jag fått kortidsverkande morfin. Fungerar dolcontin även som behovsmedicin om jag tillfälligt skulle få slut på kortidsverkande? Jag har trott att det inte gör det då den medicinen är gjord för att utsöndras långsamt? Men det kanske får effekt inom rimlig tid ändå?
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-27 21:55:12 följande:

Jag beskriver bara mina erfarenheter. Patienter med morfinkrävande smärta brukar inte avstå från smärtlindring, i alla fall inte på akuten. Fast det är klart, vi har inga vetekuddar där...

Du kanske har missat att alla människor är olika? Även smärtpatienter ter sig olika.

Jag jobbar med många cancerpatienter som har diverse smärtpumpar, bla CADD pumpar där de kan ta extra stött 4 gånger per timme då på 1ml. Vissa tar dessa för jämnan (grunddosen höjs med jämna mellanrum), sedan finns de de som bara tar stött någon gång ibland och de som aldrig tar stött. De som aldrig tar stött kan vara bra smärtlindrande men också sådana som är rädda för att få för mycket morfin och hellre har lite smärtor.

Att jag har vetekudde vid mensvärk är för att jag tycker att värmen är skön mot magen, inte för att den lindrar smärtan för det gör den inte. Sedan blir jag extremt dålig av Morfin och det är också en grund till att jag inte tar det. Och även om jag hade tagit Morfin så hade jag varit sjukskriven ändå eftersom jag inte kan köra bil på Morfin och inte klarar av att göra annat på jobbet och då är det helt meningslöst att jag är där. Vilket både min läkare och chef är fullt medvetna om och helt eniga med att det bästa för mig är att vara hemma.
  • Anonym (inom vården)
    Anonym (Kia) skrev 2014-09-27 23:13:15 följande:

Jag är inte vårdpersonal men jag undrar varför du får dolcontin som vid behovsmedicin? Min läkare har skrivit ut det som underhållsmedicin att ta var 12:e timme då han säger att det är en depottablett. Som behovsmedicin har jag fått kortidsverkande morfin. Fungerar dolcontin även som behovsmedicin om jag tillfälligt skulle få slut på kortidsverkande? Jag har trott att det inte gör det då den medicinen är gjord för att utsöndras långsamt? Men det kanske får effekt inom rimlig tid ändå?

Dolcontin är som du skriver en depottablett som utsöndrar morfin under längre tid. Man kan skriva ut det att ta vid behov men det ger inte det snabba genomslag som en vid behovs-tablett av morfin gör vid en smärttopp. Står man på morfin kontinuerligt brukar man ha både långverkande och snabbverkande morfin. Du ska inte ta dolcontin istället för det snabbverkande.
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!