• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Anonym (inte bra)
    Tines skrev 2014-09-23 16:38:16 följande:
    Jo, men TREO är inget gift.....

Men visst, prata med pappan när han kommer hem.
    Fast enl FASS skall TREO inte användas av barn under 14 år. Det är inte direkt godis heller. Personligen skulle jag aldrig ta TREO.

Styvmamman borde accepterat att TS köper Alvedon så de har att ge barnet vid behov. Allra helst skulle hon förstås köpt det själv. Det håller lång tid och behöver sannolikt inte slängas. Kostar ingen förmögenhet heller.
  • Litet My

Treo ska inte ges till barn under 14 år säger FASS. Löjligt att inte ta emot andra tabletter för barn ens om man får dem gratis. Låter ju som att hon mer är ute efter att starta en konflikt. Tycker du skall prata med pappan lugnt och sakligt, visa gärna vad FASS och vårdguiden säger också för honom.

• Anonym (...)
    Jo, men TREO är inget gift..... Men visst, prata med pappan när han kommer hem.

Från fass: "Treo ska inte användas av barn under 14 år. Läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra ska inte ges till personer under 18 år med feber utan att läkare tillfrågats"
  • Anonym (inte bra)
    Om barnet väger 10 kg kan det dö av 10 st tabletter. Inget gift?
  • Anonym (tt)

Jävla dumma subba!

Det står uttryckligen i fass att treo INTE ska ges till barn under 14 år. Är hon inte läskunnig eller? I värsta fall kan treo ge upphov till reyes syndrom hos barn. Det är en potentiellt livshotande sjukdom.

Det klassas faktiskt som omsorgsbrist att utsätta sina barn för felaktiga läkemedel utan läkarordination. Och i detta fallet är det faktiskt pappan som är ansvarig för denna omsorgsbrist.

Ts, jag tycker att du lugnt och sansat ska ta upp det med pappan. Det bästa är alltid att försöka samsas på ett respektfullt sätt. MEN om det inte funkar tycker jag faktiskt att du ska göra en orosanmälan till socialtjänsten. Mest för att någon annan förhoppningsvis kan tala pappan och styvmamman till rätta för barnets skull.

• Anonym (Upprörd!)

Skönt att se att fler reagerar mot detta.
    Jag kommer att packa ner flytande Alvedon inför varje vistelse hos pappan. Jag trodde, mitt rikspucko, att de själva hade sånt hemma.
    Om jag förklarar riskerna med Treo, för pappan, så lär iaf han se till att barnet får Alvedon och ingenting annat.

Får lite små-ångest när jag tänker på alla gånger som barnet hittills varit förkyld och haft feber, när barnet varit hos sin pappa. Denna styvmamma kom in i bilden då barnet var ett år gammalt. Då var det varannan helg. Från tre års ålder har vi kört varannan vecka. - Snabb räkning, så har barnet säkert fått Treo minst femton ggr.
    Fan, fan, FAN!
    Och hon hymlade ju inte med det heller. Hon sa något i stil med att "[barnets namn] har varit lite febrig i några dagar, men det är bra nu, vi gav Treo som vanligt." Alltså, GAH! Jag är så ARG just nu!

Saxat från Wikipedia:

"Barn under 18 år bör inte använda ASA som febernedsättande vid virussjukdomar som till exempel influensa, eftersom det kopplats samman med den ovanliga sjukdomen Reyes syndrom."

LÄNK: sv.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylsyra

• asta66

Men visst, prata med pappan när han kommer hem.

Men ska ändå inte ges före 18 års ålder!
  • Ess

Varför är det hon som ger medicin. Det är väl pappans ansvar att göra det?
    Vill han ha barnet på umgänge så får han också sköta det, annars är det bättre att ts tar barnet på heltid.

• Ess
    Anonym (Upprörd!) skrev 2014-09-23 17:05:13 följande:

Och hon hymlade ju inte med det heller. Hon sa något i stil med att "[barnets namn] har varit lite febrig i några dagar, men det är bra nu, vi gav Treo som vanligt." Alltså, GAH! Jag är så ARG just nu!

"Vi" gav Treo, då har väl pappan gett barnet, varför är du då sur på henne?
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!