• solen13

min son pussar pojkar, 7år

Hej!
    Jag vet inte vad jag skulle lägga detta under. Min son som är 7år pussar sina pojk kompisar på kinden. När jag frågar varför så säger han att det gör ju du och Ola eller pappa och Anna. Jag försöker då förklara att vi är ju pojk och flicka och vuxna som är kära och ihopa. Får till svar att han gillar honom och att pojkar vist kan pussa pojkar. Jo ja, vad svarar man på det? Han är bara 7år. Gillar att gå i flick kläder och glitter.
    Ni som har äldre barn, betyder detta något eller är det en fas?

• Svar på tråden min son pussar pojkar, 7år
  • Lena

Det behöver inte ha något med läggning att göra. Pussar ni inte honom? Vi lär våra barn att man pussar folk man tycker om som vill bli pussade.

• solen13

Jo jag pussar min son, men försökte förklara att jag ju inte pussar mina kompisar. Men han menar att han vill bo med sin kompis och tycker om honom.

• Baktakt

Jag kan tycka att det är överdrivet, för att inte säga obehagligt, att sexualisera en 7-årings pussande.

Han vet att människor som tycker om varandra pussas och bor ihop. Vem kan inte tycka att det då är fullt logiskt att pussa en kompis och vilja bo ihop så att man kan leka så mycket man vill? Och hade du reagerat om du haft en dotter som sagt samma om sin tjejkompis?

Jag tycker helt ärligt att det är märkligare att pussa sina vänner av motsatt kön än att göra som din son.

• solen13

okej, vad bra att ni tycker det. Då är det inte konstigt heller att han älskar klänningar och kjolar och vill ha det i skolan? eller att han vill ha långt hår? eller att han vill ha smink? eller att han säger att han vill vara en tjej?

• Lena

Inget av dessa saker har med varandra att göra. Eller han kan ju säga han vill vara tjej för han tycker den könsrollen verkar trevligare.

• fluu

Du bör hålla käften. Möjligen tala om att det är viktigt att han lyssnar på de han vill pussa så att de också vill.
    Och att han gillar pojkar och glitter hör inte ihop.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • stuk

Min son är åtta år och i hans kompisgäng "pussas" de hejdå när de lekt klart för dagen. De mer eller mindre luftpussas mun mot mun och ropar "mwhaah"! i kör. 
    Jag tolkar inte in någonting som helst i det, och tror inte att du heller ska läsa in något i din sons pussande, TS  

De är bara barn och håller på att hitta sin plats i det sociala livet, det var inte länge sedan de var småttingar och nu ska de plötsligt vara stora, göra läxor, komma överens med sina kompisar och känna tillhörighet. Jag tror att det är ett testande och fnulande att hitta sin "plats" och att hitta sig själv, inget annat. 

• Julligulli

Det är väl snarare en kulturell fråga än sexuell. Jag håller dessutom med baktakt att det är obehagligt att tolka in sexuella meningar bakom små barns vänskapsbetygelser. 

Har ni väldigt lite fysiskt kontakt i er familj och bland era vänner ? Hos oss är det rätt vanligt att både killar och tjejer, inom familj och vänkrets, pussar varandra på kinden (med vissa pussas även på munnen, och då även av samma kön, det är kulturellt som sagt). Jag ser inget som helst fel i det.

solen13 skrev 2014-09-23 19:01:24 följande:

okej, vad bra att ni tycker det. Då är det inte konstigt heller att han älskar klänningar och kjolar och vill ha det i skolan? eller att han vill ha långt hår? eller att han vill ha smink? eller att han säger att han vill vara en tjej?

Nej, det är inte heller konstigt, men det har som andra säger inget att göra med att han visar sina kompisar att han gillar dem. 

Bor ni väldigt ensligt, så att ni kanske har ett väldigt begränsat umgänge, eller varför så upprörd över detta? Är man van att träffa människor av alla de slag brukar saker som dessa inte ses som några problem. 
  • Heysoulsister
    fluu skrev 2014-09-23 19:56:22 följande:

Du bör hålla käften. Möjligen tala om att det är viktigt att han lyssnar på de han vill pussa så att de också vill.

Och att han gillar pojkar och glitter hör inte ihop.

Du bör hålla käften och stänga din mun. Idiot hon är mamman och hon har all rätt att undra och fråga . Var lite mogen och svara istället ordentligt
Svar på tråden min son pussar pojkar, 7år