• CitronGul

Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?

Tjena,

Varför kör ni runt med "Barn i bilen" skylt i bakrutan, men utan barn i bilen med? Ser detta ganska ofta.

Värdet på dessa skyltar försvinner ju då!

• Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?
  • Anonym (heh)

Syftet är väl snarare att föraren bakom (du) ska få en tankeställare och bli påmind om att det faktiskt är människoliv vi snackar och inte vem som kommer snabbast till apple-store. Lättare för oss människor att bli empatiska när barn ingår i ekvationen. Simple as that.

• CitronGul
    Rosa Fluff skrev 2014-09-27 14:57:35 följande:

För att jag faktiskt kör bil utan att barnet är med.

Varför plockar du inte bort skylten då dessa gånger?
  • Fjärilslarv

Jag förstår inte varför man har de skyltarna öht? Ett barns liv är inte mer värt en vuxens. 

• CitronGul
    Anonym (omg) skrev 2014-09-27 15:05:28 följande:
    Är du på riktigt? Varför ska man behöva det, alla med normal IQ förstår att...
    Inlägget anmält.
  • Anonym (K)
    CitronGul skrev 2014-09-27 14:51:43 följande:

Tjena,

Varför kör ni runt med "Barn i bilen" skylt i bakrutan, men utan barn i bilen med? Ser detta ganska ofta.

Värdet på dessa skyltar försvinner ju då!

Nyfiken på hur du resonerar nu - du kör försiktigt om det är barn i bilen, men deras färäldrar kör du gärna ihjäl, så att barnet blir föräldralöst, eller hur menar du?
  • CitronGul
    Anonym (K) skrev 2014-09-27 15:25:54 följande:
    Nyfiken på hur du resonerar nu - du kör försiktigt om det är barn i bilen, men deras färäldrar kör du gärna ihjäl, så att barnet blir föräldralöst, eller hur menar du?
    Naturligtvis. Jag resonerar såhär:

Tror att många tar det lite lugnare om de ser en "Barn i bilen" skylt om de kör så fort så de hamnar nästan i baken på en annan bil och ser skylten samt tänker över situationen(förhoppningsvis) och lättar lite på gasen och avståndet. Sen om de skulle upptäcka att det inte finns några barn i bilen(eller annan bil med likadan skylt), så kanske de inte lättar på gasen nästa gång i samma situation.
  • Natulcien
    CitronGul skrev 2014-09-27 16:05:16 följande:
    Naturligtvis. Jag resonerar såhär:

Tror att många tar det lite lugnare om de ser en "Barn i bilen" skylt om de kör så fort så de hamnar nästan i baken på en annan bil och ser skylten samt tänker över situationen(förhoppningsvis) och lättar lite på gasen och avståndet. Sen om de skulle upptäcka att det inte finns några barn i bilen(eller annan bil med likadan skylt), så kanske de inte lättar på gasen nästa gång i samma situation.
    Fast då handlar det ju om osedvanligt korkade och ansvarslösa människor...
  • CitronGul
    Natulcien skrev 2014-09-27 16:08:38 följande:
    Fast då handlar det ju om osedvanligt korkade och ansvarslösa människor...
    Ja, absolut, det är väl mest dessa som kör som dårar tycker jag.   Glad (Med tanke på att insatsen är så otroligt hög om det smäller)
  • Anonym (barnbilschaufför)
    Fjärilslarv skrev 2014-09-27 15:10:37 följande:

Jag förstår inte varför man har de skyltarna öht? Ett barns liv är inte mer värt en vuxens. 

Barnskylten är till för att varna andra chaufförer om att här kör en som plötsligt kan bli distraherad av ett barn och därför göra plötsliga och oväntade manövrar. Det är alltså inte barnets liv det handlar om, utan medtrafikanternas. Om du ser en barnskylt ska du antingen hålla större avstånd än vanligt eller köra om.
Svar på tråden Varför kör ni med "Barn i bilen"-skylt utan barn med?