• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Utbrytarkonst

Jag är för abort, för det andra alternativet är värre, att det skulle förbjudas. Vilket skulle resultera i bland annat dödsfall hos kvinnor som tar saken i egna händer och gör abort själv.

Respekterar att det finns dem som är emot abort, däremot förstår jag inte resonemanget "men om kvinnan blev våldtagen är det okej", ni som tycker att fostret har rätt att leva oavsett och har lika stort värde som vem som helst, hur kan då det värdet plötsligt försvinna för att kvinnan blev våldtagen? Det var väl inte fostrets fel, alltså borde det ha lika stor rätt att fortsätta att utvecklas som vilket fall som helst?

• Chrysabelle
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:17:17 följande:
    Jo självklart!!! Vissa lägen är det ok men annars inte! Man vet vad man ger sig in på när man har oskyddat sex och blir man gravid (PÅ NORMALT VIS) så är abort helt fel!
    Nu förstod jag inte, ansåg du att det är okej att göra abort om man kommer dö av graviditeten? Eller om barnet kommer dö?

• Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:17:17 följande:
    Jo självklart!!! Vissa lägen är det ok men annars inte! Man vet vad man ger sig in på när man har oskyddat sex och blir man gravid (PÅ NORMALT VIS) så är abort helt fel!
    Varför?
  • mammatill3underbara
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 08:25:48 följande:
    Varför?
    För att man dödar inte ett liv!
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 08:22:31 följande:
    Nu förstod jag inte, ansåg du att det är okej att göra abort om man kommer dö av graviditeten? Eller om barnet kommer dö?
    Självklart är det ok att göra en abort om risken att mamman eller barnet dör under graviditeten är större än att man kan klara hela graviditeten
  • Chrysabelle
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:40:32 följande:
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 08:22:31 följande:
    Självklart är det ok att göra en abort om risken att mamman eller barnet dör under graviditeten är större än att man kan klara hela graviditeten
    Varför det? Om man inte vet om barnet kommer dö då? Det troligaste är att barnet dör direkt, men det kan överleva?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:40:32 följande:
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 08:22:31 följande:Nu förstod jag inte, ansåg du att det är okej att göra abort om man kommer dö av graviditeten? Eller om barnet kommer dö?
    "För att man dödar inte ett liv!"

Det är då lika mycket ett liv efter en våldtäkt. Så det kan vara rätt att döda ett liv p g a omständigheterna under vilka det livet skapades?
  • mammatill3underbara
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 08:43:18 följande:
    "För att man dödar inte ett liv!"

Det är då lika mycket ett liv efter en våldtäkt. Så det kan vara rätt att döda ett liv p g a omständigheterna under vilka det livet skapades?
    Men seriöst! Om du hade blivit våldtagen och blivit gravid hade du då velat uppfostra ett barn som du fått enbart för att du blivit utsatt för ett brott? 

Att ständigt bli påmind av vad som hände, att aldrig kunna gå vidare... Att behöva leva med smärtan hela sitt liv att det barn man har blev till när man blev våldtagen av en man som man aldrig kommer träffa igen! Hur tror du att du hade mått då?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:47:56 följande:
    Men seriöst! Om du hade blivit våldtagen och blivit gravid hade du då velat uppfostra ett barn som du fått enbart för att du blivit utsatt för ett brott? 

Att ständigt bli påmind av vad som hände, att aldrig kunna gå vidare... Att behöva leva med smärtan hela sitt liv att det barn man har blev till när man blev våldtagen av en man som man aldrig kommer träffa igen! Hur tror du att du hade mått då?
    Det kan jag bara spekulera i. Nu var det dock din åsikt det handlade om. Du anser att abort i regel är fel eftersom det är fel att döda ett liv, men det kan vara rätt att döda ett liv som skapats under vissa omständigheter. Korrekt?
  • Stårschan
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:47:56 följande:

Men vad spelar det för roll? Ett oönskat barn är ett oönskat barn, oavsett om det kom till genom våldtäkt eller på grund av att kondomen sprack! Antingen har väl fostret rätt till liv eller inte - allt annat är dubbelmoral. (Om man nu inte anser att det är fel att låta en våldtäktsman föra sina kriminella gener vidare, men då tycker jag att man hellre bör propagera för tvångssterilisering av oönskade element, än mot abort.)
  • mammatill3underbara
    Stårschan skrev 2014-10-09 08:56:19 följande:
    Men vad spelar det för roll? Ett oönskat barn är ett oönskat barn, oavsett om det kom till genom våldtäkt eller på grund av att kondomen sprack! Antingen har väl fostret rätt till liv eller inte - allt annat är dubbelmoral. (Om man nu inte anser att det är fel att låta en våldtäktsman föra sina kriminella gener vidare, men då tycker jag att man hellre bör propagera för tvångssterilisering av oönskade element, än mot abort.)
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 08:54:09 följande:
    Det kan jag bara spekulera i. Nu var det dock din åsikt det handlade om. Du anser att abort i regel är fel eftersom det är fel att döda ett liv, men det kan vara rätt att döda ett liv som skapats under vissa omständigheter. Korrekt?
    Jag tänker inte sitta och förklara mina åsikter för er! Jag har min åsikt, ni har er! 

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?