• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 09:02:39 följande:
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 08:54:09 följande:Det kan jag bara spekulera i. Nu var det dock din åsikt det handlade om. Du anser att abort i regel är fel eftersom det är fel att döda ett liv, men det kan vara rätt att döda ett liv som skapats under vissa omständigheter. Korrekt?
    Jag tänker inte sitta och förklara mina åsikter för er! Jag har min åsikt, ni har er! 

Så du går in med stark röst och deklarerar "jag tycker detta!!" men saknar avsikt att diskutera och vidareutveckla. OK. Vanligt förvisso men lite märkligt med tanke på var vi befinner oss.
  • Jennie med ie
    Stårschan skrev 2014-10-09 08:56:19 följande:
    Men vad spelar det för roll? Ett oönskat barn är ett oönskat barn, oavsett om det kom till genom våldtäkt eller på grund av att kondomen sprack! Antingen har väl fostret rätt till liv eller inte - allt annat är dubbelmoral. (Om man nu inte anser att det är fel att låta en våldtäktsman föra sina kriminella gener vidare, men då tycker jag att man hellre bör propagera för tvångssterilisering av oönskade element, än mot abort.)
    Lite svårt att sterilisera retroaktivt bara...
  • Stårschan
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 09:10:08 följande:
    Lite svårt att sterilisera retroaktivt bara...
    Absolut. Och det är definitivt inget jag förespråkar heller, jag ville bara följa den logiska tanken till sitt slut. Att vissas barn absolut har rätt att födas, medan andras barn förtjänar att dö. För i princip var det ju det hon påstod, även om hon inte insåg det.
  • IsaStardust
    Randig skrev 2014-10-09 08:12:33 följande:

Jag blir inte förvånad att det är just MÄN som ärt emot abort i denna tråden. Männen som alltid tar sig rätten att bestämma över vad kvinnan ska göra med sin kropp!

Hade männen kunnat bli gravida hade det funnits drive-in abort. Helt övertygad.

En stor majoritet av de som är emot eller kritiska till abort är kvinnor.
  • plop

Blir väl påhoppad nu men min åsikt är (är inte en SD anhängare) att abort innan vecka 12 ska vara ok men. Inte efter om inte moderns liv är i fara. Våldtäkt eller inte. Har man blivit våldtagen ta ett dagen efter piller. Testa dig så du kan abortera fostret innan vecks 12. Jag är dock väldigt kluven i frågan. Och är nog mer i emot än vad jag är för abort. Men som sagt väldigt kluven därför satte jag gränsen vid vecka 12.

• Gena

Vadå "för abort"? Jag tycker abort är rätt hemskt, något som tyvärr måste vara tillåtet, eftersom det behövs. Jag är "för aborträtten".

Jag har själv varit tvungen att göra abort, eftersom barnet inte skulle klara sig. I vecka 18 dessutom. Jag är glad att jag kunde göra det i Sverige på ett vanligt sjukhus och att jag fick så bra hjälp. Hade jag bott i ett annat land där det hade varit förbjudet hade det inneburit en massa lidande för mig och barnet. Att behöva resa utomlands och göra det hade varit fruktansvärt när jag var mitt inne i en livskris.

Det är det absolut värsta jag någonsin varit med om.

Blir så trött på trådar som dessa, där folk verkar tro att abort är något man gör för nöjes skull för att man slarvat lite med preventivmedlet. Även den som inget hellre vill än att bli mamma kan behöva detta. Jag hade tidigt bestämt mig för att inte göra abort om jag skulle bli oplanerat gravid. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Det skadar inte att vara lite ödmjuk mot andra och deras livsöden, man kan själv drabbas av saker man aldrig trodde skulle hända.

• Minx
    fluu skrev 2014-10-08 18:05:39 följande:

Argumentet om att abort bara är okej vid våldtäkt är det löjligaste av allt. Då handlar det verkligen inte om något heligt liv eller ens om fostret utan om unken sexualmoral och kvinnohat. Antingen är man 100% för eller 100% emot. För  handlingen är alltid  den samma, livet förhindras lika mycket oavsett anledningen till aborten.

Verkligen. Är man våldtagen och gravid har embryot helt plötsligt inga rättigheter, trots att livet redan har börjat. Hur kan man som abortmotståndare resonera så? Är det för att det då inte längre handlar om en kvinna som är "befläckad och får skylla sig själv"? Det borde väl inte spela någon roll för embryots rätt till sitt liv?

Självklart är jag för resten för fri abort. Något annat är helt otänkbart. 

• Workman

Ställer upp i motståndarlaget till fri abort. Livet böljar vid befruktning.

Totalförbud är jag inte för då det kan finnas medicinska orsaker för ett ingrepp.

• saragranberg
    fluu skrev 2014-10-09 01:20:34 följande:
    Barnet som kommit till genom slarv är alltså mer värt?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Så du menar att en graviditet som uppstår av en våldtäkt är slarv? Hur är du funtad människa?
  • yodi

både och.

jag tycker att det är bra att valmöjligheten finns, men skulle samtidigt själv ha väldigt svårt att göra en abort, då det för mig är ett liv så fort hjärtat börjar slå vilket är rätt tidigt i graviditeten.

men samtidigt så inser jag att alla inte delar mitt synsätt, och hur dom väljer att resonera och känna är upp till dom.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?