Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jennie med ie skrev 2014-10-08 23:57:52 följande:
    Visst kan man ha andra motiv och andra grunder till sin åsikt (även om det är populärt att klumpa ihop alla som är emot abort till en unison massa). Och diskussion är oundviklig och måste såklart accepteras. Det får jag dock inte till en anledning till att TS ska vara tyst om vilka värderingar hon har. Men men....
    Eller han.
  • Jennie med ie
    Tom Araya skrev 2014-10-09 00:08:25 följande:
    Det hade varit en mer öppen och rättvis frågeställning utan att man lägger fram egna värderingar som de enda rätta och istället låta även de vara öppna för diskussion. Nu har ju TS redan värderat andras ställning till grund för abortfrågan.
    Som sagt, att diskussion är nåt TS måste "tillåta" är jag med på. Men inte att TS ska hålla inne med sin egna syn på saken. Men jag har förstått hur du menar, även om jag inte håller med.
  • Jennie med ie
    saragranberg skrev 2014-10-09 00:15:03 följande:

Jag är både för och emot! Allt beror på vilken anledning man har!

Har man blivit gravid genom en våldtäkt så är det helt ok att göra abort.

Använder man abort som preventivmedel så är det inte ok! (Då menar jag att man struntar i att skydda sig och gör abort fler än 1 gång för att man "råkar" bli gravid)!

Av vilken anledning är det inte okej då? Kan du förklara på vilken grund samma handling som är okej om man t ex använt p-medel blir fel om man inte gjort det, eller samma handling som är okej att göra en gång är fel att göra två?
  • Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2014-10-09 00:51:10 följande:
    lite lustigt att när man pratar om graviditeter i allmänhet är det okej att säga barn men när det handlar om abort är det aja baja! 
    Jag kan förstå att man gör den skillnaden när det gäller en själv, för att "avdramatisera" och om möjligt göra aborten mindre jobbig. Men i allmänna diskussioner blir det lätt märkligt när det är så oacceptabelt att använda ordet barn i abortsammanhang när det i andra sammanhang är helt i sin ordning. 
  • Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2014-10-09 00:51:10 följande:
    lite lustigt att när man pratar om graviditeter i allmänhet är det okej att säga barn men när det handlar om abort är det aja baja! 
    Jag kan förstå att man gör den skillnaden när det gäller en själv, för att "avdramatisera" och om möjligt göra aborten mindre jobbig. Men i allmänna diskussioner blir det lätt märkligt när det är så oacceptabelt att använda ordet barn i abortsammanhang när det i andra sammanhang är helt i sin ordning. 
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:17:17 följande:
    Jo självklart!!! Vissa lägen är det ok men annars inte! Man vet vad man ger sig in på när man har oskyddat sex och blir man gravid (PÅ NORMALT VIS) så är abort helt fel!
    Varför?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:40:32 följande:
    För att man dödar inte ett liv!
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 08:22:31 följande:Nu förstod jag inte, ansåg du att det är okej att göra abort om man kommer dö av graviditeten? Eller om barnet kommer dö?
    Självklart är det ok att göra en abort om risken att mamman eller barnet dör under graviditeten är större än att man kan klara hela graviditeten
    "För att man dödar inte ett liv!"

Det är då lika mycket ett liv efter en våldtäkt. Så det kan vara rätt att döda ett liv p g a omständigheterna under vilka det livet skapades?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:47:56 följande:
    Men seriöst! Om du hade blivit våldtagen och blivit gravid hade du då velat uppfostra ett barn som du fått enbart för att du blivit utsatt för ett brott? 

Att ständigt bli påmind av vad som hände, att aldrig kunna gå vidare... Att behöva leva med smärtan hela sitt liv att det barn man har blev till när man blev våldtagen av en man som man aldrig kommer träffa igen! Hur tror du att du hade mått då?
    Det kan jag bara spekulera i. Nu var det dock din åsikt det handlade om. Du anser att abort i regel är fel eftersom det är fel att döda ett liv, men det kan vara rätt att döda ett liv som skapats under vissa omständigheter. Korrekt?
  • Jennie med ie
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 09:02:39 följande:
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 08:54:09 följande:Det kan jag bara spekulera i. Nu var det dock din åsikt det handlade om. Du anser att abort i regel är fel eftersom det är fel att döda ett liv, men det kan vara rätt att döda ett liv som skapats under vissa omständigheter. Korrekt?
    Jag tänker inte sitta och förklara mina åsikter för er! Jag har min åsikt, ni har er! 

Så du går in med stark röst och deklarerar "jag tycker detta!!" men saknar avsikt att diskutera och vidareutveckla. OK. Vanligt förvisso men lite märkligt med tanke på var vi befinner oss.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?